Nákup ( kap. 12).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nauka o podniku Seminář 7..
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
LOGISTIKA ZÁSOBOVÁNÍ NÁHRADNÍMI DÍLY V AUTOSERVISECH
Tvorba cen v maloobchodě
Modely řízení zásob I. Deterministické
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Optimalizace logistického řetězce
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
LOGISTICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Outsourcing výrobní logistiky Ing. Marek Vinš, Ph.D.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
1. Výroba jako hlavní funkce podniku
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Nákup materiálu.
Výběr dodavatelů Ivan Gros
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
5 Optimalizace zásob Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
MARKETINGOVÝ MIX.
Organizace a organizování podniku
Úvod do podnikových financí
Význam zásob v logistických řetězcích a typy zásob
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Organizace práce a ergonomie. Základní terminologie Organizace: –1. účelné pořádání, uspořádání, řízení, správa, organizování; účelně opravený řád Ergonomie:
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
ZÁSOBOVACÍ FUNKCE.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Naklady a jejich členění
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Téma 7: Řízení oběžného majetku 1. Charakteristika oběžného majetku a jeho struktury 2. Celková potřeba oběžného majetku 3. Řízení oběžného majetku - řízení.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Řízení zásob ve výrobním podniku
Racionalizace logistických procesů ve vybrané společnosti
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Ekonomika Zásobovací činnost 3. Ing. Miroslava Farmačková
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Řízení zásob ve výrobním podniku
Organizace práce a ergonomie
OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)
Transkript prezentace:

Nákup ( kap. 12)

Výchozí pojmy Základní funkce : „Materiály“: Služby:   Základní funkce : Zajistit efektivní pořízení materiálů a služeb pro výrobní a nevýrobní činnost podniku „Materiály“: - suroviny (uhlí, dříví, rudy….) - NV - procesní materiály, mezitovary (hutní mat., plasty,..) - NV - doplňkový (operační) materiál (mazadla, kancelářské potřeby …) - R - komponenty, polotovary (čerpadla, ovladače…) – NV - zařízení (nářadí , stroje, dopravní prostředky…..) - O - systémy (výrobní linky, agregáty, informační systémy…) - O   Služby: - výrobní (opravy, údržba, čištění….) - nevýrobní ( propagace, marketing, analýzy….)

Marketingové pojetí nákupu Klíčové charakteristiky: a) strategický přístup b) aktuální a reálné informační soubory c) nákupní výzkum trhu d) rozhodování o dodavateli e)  používání marketingového mixu  

Nákupní marketingový mix l. informační a komunikační mix - informační soubory o cenách, výrobku, dodavatelích, dodacích podmínkách - publicita, image -péče o dlouhodobé partnerství s dodavatelem.Zdroje informací:propagace dodavatelů,zkušenosti z nákupu, výstavy, odb. tisk…  2. výrobkový mix a mix služeb kvalita, sortiment, funkčnost, spolehlivost, úspornost, substituce, normy standardizace, poskytované služby: druhy, sortiment, pružnost, pohotovost, preventivnost, garance, opravy  3. cenový a kontraktační mix výše a změny cen, vztah cena - užitná hodnota, cenová pružnost, platební, dodací a logistické podmínky, daňové a celní sazby, cenová vstřícnost, ochota jednat o cenách, rabatová politika, ceny substitutů…  4. logistický mix dodávková cesta, její článkovitost, spolehlivost, rizika, pružnost, hospodárnost, náklady, ztráty na dodávkové cestě, vlastní logistiky: doprava, manipulace, balení, manipulační jednotka, software, poradenství, skladování, technika a technologie, organizace

Hlavní fáze nákupního procesu 1. poznání potřeby – nákupní impuls ( porucha, obnova…) 2. identifikace charakteru a rozsahu potřeby, 3. kupní rozhodnutí, 4. specifikace výrobku nebo služby, 5. výzkum nabídek – nákupní výzkum trhu (dodavatelů), 6. volba dodavatele (nabídky), 7. rozhodnutí a formulace podmínek dodávek, zadání objednávky, 8. logistické aktivity při vstupu dodávky do podniku, 9. kvantitativní a kvalitativní přejímka dodávky, případná reklamace, 10. finanční vypořádání, úhrada dodávky, 11. hodnocení výkonu dodavatele.

Řízení zásob Úkol : hospodárně zajistit úroveň nezbytnou pro plynulou výrobu a eliminaci výkyvů v dodávkách a ve výrobě   Strategický aspekt : kolik finančních zdrojů lze vyčlenit (tzv. finanční řízení zásob) Operativní řízení : udržování konkrétních druhů zásob v požadované výši, kvalitě a struktuře Druhy zásob :   ·        běžná (obratová) - pořízení najednou, čerpání v dávkách ·        pojistná – eliminace výkyvů na straně vstupu i výstupu ·        pro předzásobení – sezónnost, dovolená u dodavatele, počasí ·        strategická - kalamity, stávky… ·        spekulativní - změny cen, dodavatelů

Optimalizace zásob minimalizace celkových nákladů na pořízení, skladování a udržování zásob Náklady na objednávku, dodávku a přejímku - stejné pro každou dodávku (příprava dodávky, komunikace, průzkum trhu, přejímka, kontrola, fakturace). Pozn.: neobsahuje náklady na dopravu, zahrnuté do ceny. Náklady na udržování, skladování a správu zásob - náklady vázanosti prostředků ( úroková míra), provoz skladů, evidence, pojištění, ostrahy, náklady z rizika ( znehodnocení, poškození, ztráta využitelnosti apod.) ( obr. str. 173)

Moderní přístupy k řízení zásob x Metoda JIT ( JUST-IN -TIME) vers. JUST-IN-CASE  ·        PŘÍSNÁ KONTROLA KVALITY   ·        PRAVIDELNÉ A SPOLEHLIVÉ DODÁVKY  ·        BLÍZKOST VÝROBY  ·        SPOLEHLIVÉ TELEKOMUNIKACE  ·        OPERATIVNÍ INFORMACE O PRŮBĚHU VÝROBY  ·        PRINCIP JEDINÉHO ZDROJE  ·        SPOLUPRÁCE DODAVATELE A ODBĚRATELE  Výhody pro odběratele  -        nižší ceny při vysoké kvalitě -        odpadá vstupní kontrola -        nižší náklady na skladování -        nižší náklady na finanční zdroje -        rychlá reakce na změny a poruchy ve výrobě a odbytu  Tyto výhody a úspory musí převýšit vícenáklady na dopravu a motivaci dodavatele!!!!

Moderní přístupy k řízení zásob x- podle principu ABC (též metoda Paretto)- největší pozornost věnujeme nejdůležitějším zásobám   A -   5 - 15 % druhů zajišťuje 60-80 % spotřeby B -   15 - 25 % druhů představuje 15- 25 % podíl C - 60 - 80 % druhů představuje 5 – 15 % podíl