vytvořený v projektu OP VK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
vytvořený v projektu OP VK
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Identifikátor materiálu: EU
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kácení deštných lesů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Rozmanitost podmínek života na zemi
Brazílie Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Problémy tropických oblastí
PROBLÉMY AFRIKY.
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
vytvořený v projektu OP VK
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Tlak a proudění vzduchu
Globální cirkulace atmosféry
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Čurnová, Hojdarová, Poláková, Robenhauptová
Zelená revoluce Název školy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s rozšířením, podmínkami a významem.
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI07 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Monzunové lesy povodně a záplavy
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_52_INOVACE_03/2/23_ZEMĚPIS Oceánie. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladan Chlumský ŠABLONA: III/2 – Inovace a.
Periferní oblasti V Asie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Afrika - rostlinstvo a živočišstvo
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podnebím a přírodními podmínkami.
Indický oceán Anotace Materiál obsahuje zadání úkolů pro práci s atlasem. Vysvětluje, co jsou monzuny a tropické cyklóny. Součástí je mapa a fotografie.
Obraz působení člověka
Afrika – poloha, rozloha
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
PROBLÉMY AFRIKY. chudoba války nemoci voda vegetace hlad negramotnost.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_05.
VY_32_INOVACE_ Tropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_ZE6-19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola, Hradec Králové
14. b Monzunové lesy povodně a záplavy Světle zelená barvička na mapce
Transkript prezentace:

vytvořený v projektu OP VK Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace Název tematické oblasti: Přírodní zóny Země, světové obyvatelstvo Název učebního materiálu: Problémy tropických oblastí Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Z0108 Vyučovací předmět: Zeměpis Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia Autor: Milan Kratochvíl Datum vytvoření: 3.2.2013 Datum ověření ve výuce: 7.2.2013 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Charakterizuje a na mapě ukáže problematické oblasti Metodické poznámky: Shrnutí učiva s ohledem na životní prostředí a vliv na populace v daných oblastech. Skupinová výuka, práce s mapou, vytyčení nových pojmů

Problémy tropických oblastí Kácení tropických deštných lesů Negativní vliv člověka: kácení tropických deštných lesů v Latinské Americe, Africe, Asii i v Oceánii (rozšiřování zemědělské půdy, těžba dřeva i tzv. toulavá těžba vzácných dřev, stavba silnic, sídel, přehrad, těžba nerostů), během 20. století se jejich rozloha zmenšila na polovinu (původně asi 15% povrchu pevniny). 1. Vykácený prales v Mexiku

Následky: Tropické deštné lesy jsou oblasti s největší biodiverzitou, jejich ničením dochází k vymírání četných druhů rostlin a živočichů – už tak zmizela asi 1/5 druhů na Zemi (možné zdroje léčiv) Znehodnocování půdy – bez stálého přísunu humusu a pokryvu vegetace dochází k rychlému vyčerpání humusu a erozi půdy, hrozí vznik savan bez dlouhodobějšího zemědělského využití. Eroze pak může dospět až do povodní, sesuvů půdy atd. Pokles počtu původních obyvatel – zánik jejich znalostí, dovedností, kultur. Omezení produkce kyslíku je dnes vědecky nejednoznačná.

Sahel Sahel (arabsky „ břeh“) - přechodné území mezi pouští a suchou savanou, 300 km široký pás suchých a křovinných savan jižně od Sahary napříč Afrikou. Klimatické problémy: Většinu roku vane suchý severovýchodní pasát. Dlouhodobý průměr srážek kolísá mezi 200 – 700 mm, v posledních desetiletích (30 až 40 let) klimatické změny, dlouhá suchá perioda, ubývání vody v krajině (povrchové i podzemní).

Negativní vliv člověka: v důsledku růstu počtu obyvatel nastává intenzivní rozšiřování zemědělské půdy (kácení lesů) a její využívání (na jihu zemědělská produkce, severněji pastevectví), vyčerpávání půdy). To ale vede ke znehodnocování půdy (špatná ekonomická situace - nedostatek hnojiv a vyčerpávání půdy), prohlubování eroze (pastevectví) a posílení dopadu klimatických změn. 2. Pastevectví posiluje erozi půdy

Následky: desertifikace Sahary, nedostatek vody (pitné i k zavlažování), pokles zemědělské produkce, hladomory, epidemie,válečné a náboženské konflikty – oblast závislá na mezinárodní potravinové pomoci. 3. Oblast Sahelu je jednou z nejchudších na Zemi

Tropická onemocnění Špatná ekonomická situace velké části států v oblasti tropů (hlavně Afrika)  nedostatečné investice do infrastruktury včetně zajištění kvalitní pitné vody a kanalizace. Nedostatečná hygiena + znečištěná pitná voda (více než polovina obyvatel) způsobují epidemie a šíření infekčních nemocí. Asi 7 milionů dětí zemře ročně na následky pití znečištěné vody (následky onemocnění zhoršovány často podvýživou) Onemocnění: získaná z jídla nebo vody kvůli nedostatečné hygieně (cholera, tyfus, žloutenka,) virová onemocnění (krvácivá horečka ebola) rychlé šíření AIDS (nedostatečná ochrana, podvýživa, nedostatek léků)

nemoci šířené hmyzem: malárie: přenáší komár rodu Anopheles – opakované záchvaty horečky, které mohou skončit smrtí, léčba a prevence – antimalarika. Nejvíce úmrtí v Africe, rozšířena i v dalších oblastech (jižní Asie, jižní a střední Amerika, Oceánie, občas jižní Evropa) žlutá zimnice: rovněž přenos komárem, poškození jater (žloutenka), oblast Afriky a jižní Ameriky spavá nemoc: přenos mouchou (bodalkou) tse-tse, způsobená prvokem (horečka, chudokrevnost, ochablost, letargie), oblast subsaharské Afriky. 4. Komár rodu Anopheles

Tropické cyklony Vzdušné víry obrovské ničivé síly, které často ohrožují obyvatele některých ostrovů a pobřežních oblastí tropů. Vznikají nad silně prohřátým povrchem mořské hladiny, kde dochází k výstupu horkého a vlhkého vzduchu. Vznikají nad oceány – nad prohřátým oceánem vzniká rotující cyklona s typickou masivní oblačností způsobenou množstvím vlhkého vzduchu a „okem“.

Různé názvy: cyklón (Indický oceán), hurikán (severní Amerika), tajfun (jv. Asie) 6. Důsledky řádění hurikánu v Texasu.

Terminologie (nová, opakování): Úkoly: Práce s atlasem – vyhledat oblasti tropických deštných lesů, střídavých monzunových lesů, pouští a polopouští Zopakovat s pomocí atlasu cirkulaci vzduchu v tropickém pásu – pasátové a monzunové proudění. Terminologie (nová, opakování): Desertifikace Latinská Amerika Sahel Půdní eroze Cyklona

Zdroje: Obr. 1: Lacanja burn.JPG. [cit. 2013-03-02]. Dostupný jako Volné dílo na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ALacanja_burn.JPG Obr. 2: Goats in Somaliland.jpg. [cit. 2013-03-02]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGoats_in_Somaliland.jpg Obr. 3: VOA Heinlein - Somali refugees September 2011 - 08.jpg. [cit. 2013-03-02]. Dostupný jako Volné dílo na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AVOA_Heinlein_-_Somali_refugees_September_2011_-_08.jpg Obr. 4: Anopheles stephensi.jpeg. [cit. 2013-03-02]. Dostupný jako Volné dílo na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAnopheles_stephensi.jpeg Obr. 5: Hurricane Ike Bolivar Peninsula, TX.jpg. [cit. 2013-03-02]. Dostupný jako Volné dílo na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AHurricane_Ike_Bolivar_Peninsula%2C_TX.jpg Ostatní informace byly vytvořeny z vlastních zdrojů.