Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/34.0420 Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_05_PVP_262_Kra
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Vlastnosti sčítání a odčítání
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST, SOUČET PRVNÍCH N ČLENŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_83. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
VY_32_INOVACE_86. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuŠkola pro 21. století Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Matematika Variace.
Aritmetická posloupnost - součet
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
VY_32_INOVACE_64.
Transkript prezentace:

Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn z prostředků projektu OP VK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Materiál je publikován pod licencí Creative Commons – Uveďte autora - Neužívejte komerčně - Nezasahujte do díla 3.0 Česko. NÁZEV MATERIÁLU: Aritmetická posloupnost Autor: Mgr. Břetislav Macek Rok vydání: 2013

Aritmetická posloupnost

Osnova a)pojem aritmetická posloupnost b)vzorce + ukázkové příklady c)příklady na procvičení včetně řešení d)slovní úlohy řešené aritmetickou posloupnosti včetně řešení

Aritmetická posloupnost posloupnost se nazývá aritmetická, právě když existuje takové reálné číslo d, že pro každé přirozené číslo n je a n+1 = a n + d reálnému číslu d se říká diference; značí se - d např. d = 2 posloupnost 1, 3, 5, 7, 9, stejná hodnota  2

Vzorce + ukázkové příklady vzorec pro výpočet dalšího členu pomocí předcházejícího a diference a n+1 = a n + d Př. a 1 = 3 ; d = 4 ; a 2 = ? ; a 3 = ? a 2 = a a 3 = a a 2 = a 3 = a 2 = 7 a 3 = 11 vzorec pro výpočet členu pomocí předcházejícího a následujícího členu a n = (a n+1 + a n-1 )/ 2 Př. a 2 = -7 ; a 4 = 1 ; a 3 = ? a n = (a n+1 + a n-1 ) / 2 a 3 = (a 4 + a 2 ) / 2 a 3 = (1 + (-7) ) / 2 a 3 = - 3

Vzorce + ukázkové příklady vzorec pro výpočet libovolného členu pomocí prvního členu a diference a n = a 1 + (n – 1).d Př. a 1 = 3 ; d = 4 ; a 20 = ? a 20 = a 1 + (20 – 1).d a 20 = a 20 = a 20 = 79 vzorec pro výpočet libovolného členu pomocí nějaké členu a diference a r = a s + (r – s).d Př. a 5 = -2 ; d = 2 ; a 18 = ? a 18 = a 5 + (18 – 5).d a 18 = a 18 = a 18 = 24

Vzorce + ukázkové příklady vzorec pro součet konečného počtu členů aritmetické posloupnosti S n = n/2. (a 1 + a n ) Př. a 1 = 3 ; a 20 = 142 ; n = 20 ; S n = ? S 20 = 20/2. (a 1 + a 20 ) S 20 = 10. ( ) S 20 = S 20 = 1450

Příklady na procvičení př. 1: a 1 = - 2 ; d = - 3 ; a 124 = ? Řešení př. 2: a 1 = 4 ; a 16 = - 84 ; d = ? Řešení př. 3: a 6 = 15 ; d = - ½ ; a 33 = ? Řešení př. 4: a 8 = - 10 ; a 14 = 8 ; d = ? ; a 1 = ? Řešení př. 5: a 1 = 15 ; d = 3 ; S 11 = ? Řešení přeskočit

Řešení př. 1: a 1 = - 2 ; d = - 3 ; a 124 = ? a n = a 1 + (n – 1).d a 124 = (124 – 1).(- 3) a 124 = (- 3) a 124 = (- 369) a 124 = zpět

Řešení př. 2: a 1 = 4 ; a 16 = - 84 ; d = ? a n = a 1 + (n – 1).d a 16 = a 1 + (16 – 1).d - 84 = d / = 15.d - 88 = 15.d / : 15 = d zpět

Řešení př. 3: a 6 = 15 ; d = - ½ ; a 33 = ? a r = a s + (r – s).d a 33 = a 6 + (33 – 6).d a 33 = (- ½) a 33 = 15 + (- 13,5) a 33 = 1,5 pozn.: za a r dosazujeme pořadově vyšší člen posloupnosti, konkrétně zde a r = a 33 zpět

Řešení př. 4: a 8 = - 10 ; a 14 = 8 ; d = ? ; a 1 = ? a r = a s + (r – s).d a n = a 1 + (n – 1).d a 14 = a 8 + (14 – 8).d a 14 = a 1 + (14 – 1).d 8 = d / = a = 6.d 8 = a / = 6.d / : = a 1 3 = d - 31 = a 1 zpět

Řešení př. 5: a 1 = 15 ; d = 3 ; S 11 = ? a n = a 1 + (n – 1).d nejprve musíme vyřešit člen a 11 a 11 = 15 + (11 – 1).3 a 11 = a 11 = a 11 = 45 S n = n/2. (a 1 + a n ) a nyní součet S 11 = 11/2. (a 1 + a 11 ) S 11 = 5,5. ( ) S 11 = 330 zpětzpět

Slovní úlohy včetně řešení př. 1: Vyřešte součet prvních sto kladných sudých čísel? Řešení př. 2: Dělník vyrobí za směnu 40 součástek. Kolik součástek by vyrobil za 12 směn, kdyby svůj výkon postupně zvyšoval každou směnu o 3 součástky? Řešení přeskočit

Řešení př. 1: Vyřešte součet prvních sto kladných sudých čísel? a 1 = 2 ; a 2 = 4; a 3 = 6 ;... příklad si rozebereme a napíšeme co víme a n + 1 = a n + d zjistíme kolik je diference a 2 = a 1 + d 2 = d a n = a 1 + (n – 1).d musíme zjistit stý člen – a 100 a 100 = 2 + (100 – 1).2 a 100 = 200 S n = n/2. (a 1 + a n ) dopočítáme součet sto kladných sudých čísel S 100 = 100/2. ( ) S 100 =  Součet je zpět zpět

Řešení př. 2: Dělník vyrobí za směnu 40 součástek. Kolik součástek by vyrobil za 12 směn, kdyby svůj výkon postupně zvyšoval každou směnu o 3 součástky? a 1 = 40 ; d = 3; n = 12 ;... příklad si rozebereme a napíšeme co víme a n = a 1 + (n – 1).d musíme zjistit dvanáctý člen – a 12 a 12 = a 1 + (12 – 1).d a 12 = 40 + (12 – 1).3 a 12 = 73 S n = n/2. (a 1 + a n ) dopočítáme počet součástek za 12 směn S 12 = 12/2. ( ) S 12 = 678 Dělník by vyrobil za 12 směn 678 součástek. zpět

Shrnutí aritmetická posloupnost -zvětšuje či zmenšuje se neustálé o stejnou hodnotu - diference vzorce a n+1 = a n + d a n = (a n+1 + a n-1 )/ 2 a n = a 1 + (n – 1).d a r = a s + (r – s).d S n = n/2. (a 1 + a n )

Zdroje HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., Učebnice pro střední školy. ISBN