Slovenský romantismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Český jazyk a literatura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Dante Alighieri – Božská komedie Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
Český jazyk a literatura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
SLOVENSKÝ ROMANTISMUS
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Underground Mgr. Ludmila Růžičková
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Hrdinská epika a dvorská lyrika Mgr. Ludmila Růžičková
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Procvičování českého romantismu
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Transkript prezentace:

Slovenský romantismus PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: L. Štúr, slovenský spisovný jazyk, J. Kráĺ, S. Chalupka, J. Botto Forma: výklad Datum vytvoření: 1. 10. 2012

SLOVENSKÝ ROMANTISMUS

Štúrova básnická škola potřeba řešení jazykové situace na Slovensku do 40. let 19. stol. se využívá jako spisovný jazyk čeština postupně však do češtiny pronikají slovakismy stoupenci Štúrovy básnické školy poprvé uvádějí do literatury slovenštinu jako spisovný jazyk představitelé: Lúdovít Štúr, Ját Botto, Andrej Sládkovič, Janko Kráĺ, Samo Chalupka

Co rozumíme pod pojmem slovakismy?

Ludovít Štúr (1815-1856) Obrázek č. 1 slovenský politik, jazykovědec, spisovatel, novinář propagátor potřeby vytvoření spisovného slovenského jazyka společně s M. Hurbanem a M. M. Hodžou vytvořili základy slovenského spisovného jazyka

Kdy se začala v literatuře objevovat čeština Kdy se začala v literatuře objevovat čeština? Kteří jazykovědci přispěli k rozvoji spisovné podoby češtiny?

Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí zdůrazňuje, že každý národ má mít svůj spisovný jazyk zmiňuje se i o ostatních slovanských jazycích Zvuková stopa 17 na CD – Literatura pro 2. ročník SŠ, T. Polášková

Které jazyky řadíme mezi jazyky slovanské?

Janko Kráľ (1822-1876) Obrázek č. 2 nejvýznamnější básník štúrovců ovlivněn lidovou tvorbou, především zbojnickými písněmi sběratel lidové slovesnosti – písní a pověstí

Kdo v české literatuře patří mezi sběratele lidové slovesnosti?

Tvorba: nese typické znaky romantismu řada konfliktů a rozporů, romantický hrdina je schopen oběti, je osamělý, výjimečný v mnoha ohledech časté revoluční myšlenky Výlomky z Jánošíka – dílo plné revolty, vychází ze známého zbojnického příběhu

Co víte o postavě Jánošíka?

Samo Chalupka (1812 – 1883) sběratel lidové slovesnosti hlavní téma – boj za svobodu a národ hlavní postavy – zbojníci, kteří představu svobody a spravedlnosti symbolizují MOR HO! – hrdinský zpěv doba 4. století, boje Slováků proti vojskům římského císaře, nerovný boj proti přesile Zvuková stopa 18 na CD – Literatura pro 2. ročník SŠ, T. Polášková

Ján Botto Obrázek č. 3 publicista, překladatel, básník a kritik nejvýznamnější dílo Smrť Jánošíkova Jánošík je chycen a rekapituluje svůj život úvahy o smyslu života, o smrti

Ukázka… „Voĺnosti, voĺnosti mával som ťa dosti, a teraz ťa nemám ani za dve hrsti! Vōĺa moja, vōĺa, kam si sa podela – či svetom za letom si mi uletela?... Lietaj len, prelietaj nad tie moje hrady, azda sa tá lípka ešte daraz zmladí – a keď sa nezmladí, sadni na prút holý, zaspievaj, zaštěboc: boli časy, boli…“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 37

Úvahy Jánošíka připomínají úvahy české romantické literární postavy Úvahy Jánošíka připomínají úvahy české romantické literární postavy. Víte které?

Shrnutí ve 40. letech 19. století vzniká spisovný slovenský jazyk vůdčí osobností tohoto období je Ľ. Štúr Štúrova básnická škola vychází v tvorbě z lidové slovesnosti hlavní témata – boj za svobodu a rovnoprávnost

Použité zdroje Literatura Zvukové materiály BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 176-523-95. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0187-6. Zvukové materiály CD k Literatuře pro 2. ročník středních škol (POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9.)

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%BDudov%C3%ADt_%C5%A0t%C3%BAr Obrázek č. 2 Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Janko_Kr%C3%A1%C4%BE Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1n_Botto