Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_54_8TR_M Autor: Ing. Šárka Lamatschová 1
Název vzdělávacího materiáluZáklady statistiky Číslo vzdělávacího materiáluVY_12_INOVACE_54_8TR_M Číslo šablonyI/2 AutorŠárka Lamatschová, Ing. Ročník8. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPMatematika TémaStatistika Očekávaný výstupŽák se seznámí s významem slova statistika a se základními pojmy statistiky Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k základnímu seznámení žáků s existencí oboru statistika Datum vytvořeníKvěten 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaStatistické šetření, statistický soubor, statistická jednotka Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Znáš písničku v níž se zpívá“Statistika nuda je, má však cenné údaje….“ A co to tedy je statistika? 3 Říká se mu statistik. Může to být kdokoliv, kdo se zabývá zpracováním různých údajů pro statistické účely. Statistika je věda, která získává, zpracovává a vyhodnocuje informace o různých jevech, věcech...atp. Kdo se statistikou zabývá? V České republice je ústřední orgán státní správy – Český statistický úřad (ČSÚ) - otevři na internetu stránky - – podívej se na různé typy prováděných statistikwww.czso.cz
4 ZÁKLADY STATISTIKY Základní statistické pojmy Statistické šetření – je získávání statistických údajů Statistický soubor – je celek, ve kterém provádíme statistické šetření Statistická jednotka – je každý jednotlivý objekt ze statistického souboru, o kterém získáváme údaje Zvolený znak – to co zkoumáme (např.:počet obyvatelstva, počet narozených dětí, které průmyslové odvětví má nejvyšší mzdy, která známka je na čtvrtletní písemce nejčastější, kolik času děti věnují sportu a spoustu dalších znaků…… Znak může být a) Kvantitativní – lze ho vyjádřit číslem (má číselnou hodnotu) b) Kvalitativní – nelze vyjádřit číslem, ale vyjadřuje se slovy
ZÁKLADY STATISTIKY 5 Výsledky statistických šetření mají být uspořádané a přehledné K tomu slouží tabulky a také grafické vyjádření – grafy, diagramy např.: bodové diagramy, spojnicové, sloupkové a kruhové Otevři stránku – – prohlédni si různé statistiky a jejich grafická znázornění
ZÁKLADY STATISTIKY 6 Vzorový příklad Ve třídě 8.B s 23 žáky provedeme statistické šetření. Otázka zní: Jaká je důležitost předmětu český jazyk? Výsledky zapíšeme do tabulky. Výpočty: Relativní četnost18:23=0,7822:23=0,0873:23=0,130 odpovědiAnoNeNevím Četnost1823 Relativní četnost0,7820,0870,13 Rel. četnost v %78,28,713 Relativní četnost vyjádřená v procentech 0, =78,20, =8,70, =13
ZÁKLADY STATISTIKY 7 Vzorový příklad Ve třídě 8.B s 23 žáky provedeme statistické šetření. Otázka zní: Jaká je důležitost předmětu český jazyk? Výsledky zapíšeme do tabulky. Statistický soubor třída 8.B, 23 žáků Statistická jednotkakaždý z dotazovaných žáků Zvolený znak důležitost českého jazyka Zjištěné hodnoty znakuano, ne, nevím Četnostnapř.: 18 žáků odpovědělo ano Relativní četnostpro každou hodnotu znaku vydělíme četnost celkovým počtem statistických jednotek Relativní četnost vyjádřená v procentech relativní četnost převedeme na procenta tím že ji vynásobíme stem odpovědiAnoNeNevím Četnost1823 Relativní četnost0,7820,0870,13 Relativní četnost v %78,28,713 Projdeme si základní pojmy statistiky v příkladu