Globální cirkulace atmosféry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proudění vzduchu v atmosféře
Advertisements

DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
CHEMICKÉ SLOŽENÍ ATMOSFÉRY
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VÍTR.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Hydrosféra – vodstvo na pevnině
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI25 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Planeta Země – Exogenní činitelé 2
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Planeta Země – Endogenní činitelé
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Hydrosféra – Ledovce, Podpovrchová voda
Planeta Země – Pedosféra
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Planeta Země – Pouště a polopouště
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
VŠEOBECNÁ CIRKULACE ATMOSFÉRY
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Tlak a proudění vzduchu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Planeta Země - Litosféra
Sluneční soustava a Měsíc
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planeta Země – Exogenní činitelé 1
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
KOLIK STUPŇŮ MAJÍ POLÁRNÍ KRUHY?
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
POHYB VZDUCHU.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Severní Evropa Z_119_Evropa_Severní Evropa
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
MONZUNOVÉ VĚTRY Mgr. Petr Králík.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Soutěž RISK HydrosféraAtmosféra Autorem materiálu a všech jeho částí je, není-li uvedeno jinak, Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
Atmosféra (X. Část) Název školy
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Všeobecná cirkulace atmosféry
ZEMĚPIS - 6. ročník Atmosféra
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA PLYNNÝ OBAL ZEMĚ.
Transkript prezentace:

Globální cirkulace atmosféry Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.  Zpracováno 27.11. 2013, autor: Mgr. Adam Supík Globální cirkulace atmosféry Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Globální cirkulace atmosféry Pravidelné pohyby vzduchu na Zemi Způsobené nerovnoměrným zahříváním jednotlivých částí Země Ovlivňovány Coriolisovou silou

Globální cirkulace atmosféry Rovníkové oblasti Vzduch se zde intenzivně ohřívá a stoupá vzhůru Vzniká kupovitá oblačnost a vydatné srážky – odpoledne Vzduch se stáčí k obratníkům Vzniká oblast tlakové níže

Globální cirkulace atmosféry Oblasti kolem obratníků Vzduch klesá Suchý klesající vzduch a jasné počasí způsobují vznik pouští Vytváří se stabilní tlaková výše Vzduch se vrací po povrchu zpět k rovníku – pasát Hedleyova buňka Systém proudění vzduchu mezi rovníkem a obratníky

Pasáty Pravidelné větry vanoucí od obratníků k rovníku Stáčí se vlivem Coriolisovy síly Severovýchodní pasát na severní polokouli Jihovýchodní pasát na jižní polokouli Vlhký pasát - pokud vane z oceánu na pevninu

Globální cirkulace atmosféry Polární oblasti Chladný vzduch klesá dolů Vytváří se tlaková výše Vzduch proudí k polárním kruhům a otepluje se Kolem 60° zeměpisné šířky vzduch stoupá a míří k pólům Polární buňka

Globální cirkulace atmosféry Střední zeměpisné šířky Atmosféra je ovlivněna prouděním v okolních buňkách Střídají se tlakové níže a tlakové výše Převažuje západní proudění

Monzuny Pravidelné proudění vzduchu mezi oceánem a pevninou Vyskytují se v oblasti Jižní a Jihovýchodní Asie Vzniká v důsledku nerovnoměrného zahřívání souše a oceánů

Monzuny Letní monzun Kontinent Asie se ohřívá rychleji než oceán - tlaková níže Vzduch proudí z oceánu na pevninu a přináší vydatné srážky Zimní monzun Kontinent Asie vychladne rychleji než oceán – tlaková výše Suchý vzduch proudí z pevniny na oceán

Zdroje BIČÍK, Ivan a Bohumír JANSKÝ. Příroda a lidé Země: učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2001, 135 s. ISBN 80-860-3445-3. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Earth_Global_Circulation.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:AtmosphCirc2.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MatheranPanoramaPointDrySeason.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MatheranPanoramaPointMonsoon.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:India_southwest_summer_monsoon_onset_map_en.svg