Jan Evangelista Torricelli

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti kapalin a plynů
Advertisements

Atmosférický tlak a jeho měření
ATMOSFERICKÝ TLAK AUTOR: Natálie Svobodová Vlll. třída.
Přetlak, podtlak, vakuum
Evangelista Torricelli
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Mechanické vlastnosti plynů.
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vypařování , var LC.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_18 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
JAN EVANGELISTA TORRICELLI
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Lomonosov, Lavoisier
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Evangelista Torricelli
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Evangelista Torricelli
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
- jsou obsaženy v atmosféře
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Atmosférický tlak a jeho měření
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 3: Barometrické měření výšek.
Měření atmosférického tlaku
Plyny.
Mechanické vlastnosti plynů
Atmosférický tlak a jeho měření
Plyny.
Mechanika kapalin a plynů
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
Skupina(A) David Pazourek David Krýsl Jakub Tůma Magda Eva.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Přetlak, podtlak, vakuum
PLYNY Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 149, zpracovala Marie Kupková.
Evangelista Torricelli
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
f – sekunda yveta ančincová
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
F Atmosférický tlak Magdeburské polokoule, Torricelliho pokus, přístroje k měření atmosférického tlaku.
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
PLYNY.
Mechanické vlastnosti plynů
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Rozvoj vědy a techniky v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3610_Rozvoj_vědy_a_techniky_v_17_století.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EXPERIMENTY – ATMOSFERICKÝ TLAK PdF:FY2MP_DF1 Didaktika fyziky 1 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
Powerpoint Templates Page 1 VY_32_INOVACE_16_30_Otto von Guericke a Jan Evangelista Torricelli.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
VY_32_INOVACE_13_30_ Atmosférický tlak a jeho měření.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přetlak, podtlak, vakuum
Daniel Gabriel Fahrenheit
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Atmosférický tlak atmosféra je vrstva vzduchu okolo naší Země
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název vzdělávacího materiálu
Pokus. konec.
Atmosférický tlak a jeho měření
Atmosférický tlak a jeho měření.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_18
Transkript prezentace:

Jan Evangelista Torricelli 15.10.1608 – 25.10.1647 Italský fyzik žák G. Galileiho učeńý mnich sirotek vychovaný strýcem 1

Torricelli Italský fyzik Jan Evangelista Torricelli se narodil 15. 10. 1608 ve Feanze. Byl sirotek, kterého vychovával jeho strýc. Stal se žákem Galilea Galileiho a později také jeho nástupcem na místě dvorního matematika na dvoře velkovévody toskánského 2

Atmosférický tlak Jako druhou etapu Torricelliho vědeckého zájmu můžeme označit pokusy s atmosférickým tlakem vzduchu. Torricelli zavrhl aristotelovský pojem horror vacui a zavedl označení atmosférický tlak vzduchu. Proslulý pokus s trubicí naplněnou rtutí a pak převrácenou vyvolal řadu otázek a zdaleka ne všichni byli o vzduchoprázdnu nad rtuťovým sloupcem přesvědčeni. Aristoteliky, ale i příznivce Descarta, pokus nepřesvědčil a ti stále tvrdili, že v uzavřeném prostoru nad rtutí cosi je, "neboť sklo má velmi jemné póry, jimiž mohou pronikat paprsky světla, magnetu a jiné velmi drobounké částečky hmoty". V této době definitivně padl názor na vzduch jako bezhmotnou a beztížnou substanci ve smyslu antického učení o čtyřech živlech. 3

Torriceliho pokus V roce 1643 experimentoval italský matematik a fyzik Evangelista Torricelli s trubičkou naplněnou rtutí. Asi 1 m dlouhou trubičku na jednom konci zatavil a celou ji naplnil rtutí. Druhý konec utěsnil palcem, obrátil ji dnem vzhůru a uzavřený konec vložil do misky se rtutí. Když palec uvolnil, hladina rtuti v trubičce sice poklesla, ale stále byla výše než hladina v misce. V horní části trubičky se vytvořilo asi 250 mm dlouhé vakuum. Bylo to první známé uměle vytvořené vakuum. Torricelli usoudil, že rtuť v trubičce je držena hmotností vzduchu, která se projevuje tlakem na rtuť v misce. Tím dokázal existenci atmosférického tlaku a hmotnostní povahu vzduchu. 4

Rtuťový baromert Je to přístroj k měření tlaku vzduchu. Jméno barometr mu dal Robert Boyle. Slovo barometr pochází z řeckých slov baros (hmotnost) a metron (měřit). Torricelli (1608-1647) jako první prokázal existenci Atmosferického tlaku a v roce 1643 sestavil rtuťový barometr.  J.W.Goethe, který se zabýval mnoha přírodovědnými experimenty vyvinul jednoduchý, ale účinný barometr na Torricelliho podkladech. (dole nádoba nahoře stupnice) 5

Zdroje z kterých jsem čerpala http://hardynova-vynalezy.wz.cz/barometr.htm http://www.quido.cz/objevy/barometr.htm http://www.converter.cz/fyzici/torricelli.htm http://www.quido.cz/osobnosti/torricelli.htm http://zs.hostka.indos.cz/refer%C3%A1ty/Torricelli/jan 6