Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Primární krycí pletiva
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
J. Kolář - Biologické rytmy a fotoperiodizmus rostlin
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Pohyby rostlin Jedná se o pohyby orgánů, rostliny nechodí, pohybují se pouze fotoautotrofní bičíkovci. Hnací silou je vnější prostředí nebo vnitřní rostlinné.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
autor: Radka Vašíčková
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Rostliny.
Čidla receptory.
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Látkový a energetický metabolismus rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Světlo a barvy v přírodě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Homeostáza a termoregulace
Uspořádání rostlinného těla
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
BUŇKA.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Potravní pyramida, potravní řetězec
Pohyby rostlin Znaky na listech Nezelené rostliny
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
AZ KVÍZ Krytosemenné rostliny
Co jsme již poznali.
Pohyby rostlin.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
VODA Vodní režim rostlin.
Společné znaky rostlin.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Fotosyntéza.
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
Rostliny.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Rostliny - význam a jejich dělení.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Botanika.
Transkript prezentace:

Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.

Pohyby rostlin AKTIVNÍ PASIVNÍ

Pasivní pohyby Činností vnějších faktorů -vítr,voda,živočichové,gravitace Přiklad přizpůsobení rostlin přenosu: -vzdušné vaky pylových zrn -okřídlená semena a plody -háčky na plodech rozšiřovaných živočichy

Pohyby rostlin AKTIVNÍ PASIVNÍ FYZIKÁLNÍ VITÁLNÍ

Fyzikální pohyby Vykonávají je nejen živé, ale i odumřelé části rostlin bez spotřeby energie HYGROSKOPICKÉ Jsou umožněny bobtnavou schopností buněčné stěny rozdílné bobtnání pletiva na vnitřní a na vnější straně KOHEZNÍ koheze=přilnavost,soudržnost Založeny na kohezi molekul vody k vnitřní straně buněčné stěny Př.otvírání výtrusnic kapradin

Náměty k zamyšlení ? Jaký význam má pro borovici otevírání šišek při jejím vysychání ? ? Jaký význam má pro bobovité rostliny šroubovité stáčení lusků při vysychání?

Náměty k zamyšlení ? Jaký význam má pro borovici otevírání šišek při jejím vysychání ? ( Ze šišky jsou uvolňována a rozšiřována do okolí okřídlená semena.) ? Jaký význam má pro bobovité rostliny šroubovité stáčení lusků při vysychání? ( Po rozpuknutí lusků dochází stočením k uvolnění semen.)

Vitální pohyby mohou je vykonávat pouze živé rostliny OHYBOVÉ beze změny místa zakřivování orgánů a změna jejich postavení LOKOMOČNÍ-TAXE z místa na místo Př.pohyb krásnoočka ke zdroji světla VYVOLANÉ SAMOVOLNÉ TROPISMY NASTIE

Lokomoční pohyby (taxe) Rozmístění chloroplastů v buňkách okřehku (Lemna) ve tmě (a), při nízké (b) a vysoké ozářenosti (c). Chloroplasty se vitálním pohybem, taxí, přemisťují tokem cytoplazmy v rámci buňky na podnět z určitého směru. V buňkách rostlin osvícených přímým světlem se chloroplasty soustředily převážně podél buněčných stěn rovnoběžných s dopadajícím zářením, aby se před nadměrným zářením chránily. V buňkách rostlin z misky rozptýleného světla se chloroplasty soustředily podél stěn kolmých k dopadajícímu záření, aby ho co nejvíce zachytily. Chloroplasty v rostlinách umístěných ve tmě, byly rozmístěné podél všech buněčných stěn. (Pavlová, L., 2005)

Princip pohybu V noci, nebo při nízké světelné ozářenosti se chloroplasty v buňce staví tak, aby co nejefektivněji využily dopadající světlo. Naopak při příliš vysokém, pro rostlinu škodlivém, ozáření se chloroplasty pohybují do míst s nižším ozářením (záporná fototaxe), tak, že se vzájemně stíní, aby došlo k co nejmenšímu poškození.

Námět k zamyšlení ? Jakým způsobem může pohyblivý organismus využít schopnost chemotaxe ?

Námět k zamyšlení ? Jakým způsobem může pohyblivý organismus využít schopnost chemotaxe ? ( Pohyb ve směru vyšší koncentrace živin nebo pohyb směrem od jedovatých látek.)

Ohybové pohyby

SAMOVOLNÉ POHYBY kývavé pohyby klíčících rostlin pohyby ovíjivých stonků

VYVOLANÉ POHYBY

Tropismy ORIENTOVANÉ pohyby vyvolané jednostranně působícími faktory prostředí Pozitivní, negativní fototropismus geotropismus hydrotropismus termotropismus tigmotropismus chemotropismus aerotropismus

FOTOTROPISMUS

Nastie NEORIENTOVANÉ pohyby Např.změnou teploty, otřesy, atd. termonastie fotonastie tigmonastie chemonastie seismonastie nyktinastie

NYKTINASTIE-spánkové pohyby -šťavel kyselý -svěšování listů

Teoretický princip pohybu Seismonastie jsou pohyby vyvolané otřesem, nebo dotykem. V případě rostliny mucholapka podivná (Dionaea muscipula) je tento pohyb v přírodě vyvolaný hmyzem, který několikanásobně podráždí citlivé trichomy uvnitř „pasti“ – přeměněného listu a rostlina past sklapne a hmyz je tak polapen. mucholapka podivná (Dionaea muscipula)

Seismonastie

SEISMONASTIE -reaguje na otřesy -Citlivka-svěšování listů listů

TERMONASTIE Pohyby okvětních lístků Sněženky podsněžníku CHLAD TEPLO

FOTONASTIE-květenství pampelišky NEDOSTATEK SVĚTLA NA SVĚTLE

FOTONASTIE-leknín bílý

Pohyby rostlin PASIVNÍ AKTIVNÍ VITÁLNÍ FYZIKÁLNÍ OHYBOVÉ HYGROSKOPICKÉ KOHEZNÍ LOKOMOČNÍ-TAXE VYVOLANÉ SAMOVOLNÉ TROPISMY NASTIE