Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

- podstata, veličiny, jednotky
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
Světelné jevy a jejich využití
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
OPTIKA.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Elektromagnetické záření
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Světlo.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Paprsková optika hanah.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma.
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Téma: LOM SVĚTLA Obrázky Studijní text Zajímavosti z netu
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma : Lom světla Autor : Mgr. Monika Konečná

1) Jaká je rychlost světla ve vakuu? _______________ Opakujeme: 1) Jaká je rychlost světla ve vakuu? _______________ (300 000 km/s) 2) Uveď alespoň dva zdroje světla? _________, __________ (Slunce, žárovka) 3) Je Měsíc zdrojem světla? Vysvětli. _________ (Ne. Odráží světlo dopadající ze Slunce.) Doplň chybějící text: Světlo je ______________ vlnění o vlnových délkách _______ až __________ nm. Ve stejnorodém prostředí se šíří ___________ a za neprůsvitnou překážkou se vytváří ________. (elektromagnetické) (400 nm) (750) (přímočaře) (stín)

Proč se nám tužka ponořená do vody zdá zlomená? 2) 1) Proč se nám kámen ve vodě zdá být blíže k hladině, než je ve skutečnosti? 3)

na rozhraní dvou optických prostředí Lom světla na rozhraní dvou optických prostředí dochází ke změně směru paprsku způsoben změnou rychlosti světla (ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu) Lom ke kolmici k - kolmice dopadu úhel dopadu úhel lomu je menší než úhel dopadu vzduch voda postupuje-li světlo do prostředí, ve kterém se šíří menší rychlostí úhel lomu 4)

úhel lomu je větší než úhel dopadu Lom od kolmice úhel lomu je větší než úhel dopadu postupuje-li světlo do prostředí, ve kterém se šíří větší rychlostí voda vzduch 5)

úhel, při kterém nastane lom do rozhraní Mezní úhel úhel, při kterém nastane lom do rozhraní pro rozhraní sklo-vzduch je tento úhel asi 42° 6)

dopadá-li světlo pod úhlem větším než je mezní úhel, tak do Úplný odraz dopadá-li světlo pod úhlem větším než je mezní úhel, tak do druhého prostředí neproniká a pouze se odráží 7) Projevy v běžném životě: Klidná vodní hladina při pohledu ode dna funguje jako zrcadlo. Do vody je vidět pouze, když koukáme z výšky a po malým úhlem.

Vidí lovec vzdálenější rybu? 8) Lovec vzdálenější rybu nevidí, protože paprsky, které se od ryby šíří směrem k němu, se odrážejí úplným odrazem od hladiny zpět do vody.

Využití úplného odrazu: odrazné hranoly, které mění směr průchodu paprsků (fotoaparát, dalekohled..), odrazka 10) 9) světlovody, optická vlákna 11) 12)

Nakresli pokračování paprsků. Zdůvodni. vzduch sklo vzduch voda sklo vzduch

Použité zdroje: Literatura: Obrázky: KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2000. 232 s. ISBN 80-7196-193-0. Obrázky: 1) URL:<http://www.sborovna.cz/kniznica.php?action=show_thumbnail&id=60129&type=2>[cit. 4. února 2011] 2) URL:<http://lom-svetla.navajo.cz/lom-svetla-2.png>[cit. 4. února 2011] 3) URL:<KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2000. str. 106.> 4) URL:<http://optika.kuratkoo.net/odraz.htm#>[cit. 4. února 2011] 5) URL:<http://optika.kuratkoo.net/odraz.htm#>[cit. 4. února 2011] 6) URL:<http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=440>[cit. 4. února 2011] 7) URL:<http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=440>[cit. 4. února 2011] 8-12) URL:<http://ucebnice.krynicky.cz/Fyzika/5_Optika/1_Sireni_svetla/5104_Uplny_odraz_svetla.pdf>[cit. 4. února 2011] Pozn: černý text = zápis do sešitu