Mgr. Ivana Pechová pechova.ivana@seznam.cz Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová pechova.ivana@seznam.cz
Kompozice Horizontální formát Vertikální formát lidskému vidění je nejpřirozenější většina přístrojů je přizpůsobena držením Vertikální formát oči sledují obraz zezdola nahoru nebo naopak, více vnímají výškové rozložení předmětů než umístění vpravo a vlevo využíván u klasických portrétů
Kompozice Umístění předmětu Zlatý řez volba stanoviště, odstup a směr pohledu Zlatý řez je nutné umístění hlavního předmětu na diagonálu nebo na jeden ze čtyř průsečíků „zlatého řezu“
Kompozice Umístění předmětu Zlatý řez volba stanoviště, odstup a směr pohledu Zlatý řez je nutné umístění hlavního předmětu na diagonálu nebo na jeden ze čtyř průsečíků „zlatého řezu“
Kompozice - pořízení snímku Nutné předem promyslet prostředí dopadající světlo koho fotíme kompozici snímku
Kompozice - pořízení snímku Focení v pokoji snaha o co nejjednodušší pozadí co nejméně rušivých prvků (knihy, vázy, obrazy atd.) použít odrazu světla od stěn, bílých ploch fotit u okna používat stativ
Kvalita snímku Barva – odstín, sytost, jas Teplota barvy Expozice Ostrost
Barva Odstín Sytost Jas úhel určující pozici barvy na kruhu odstín je proto definován jako celočíselná hodnota od 0 do 360 a vyjadřuje úhel na barevném kruhu ve stupních Sytost poměr mezi nejtmavší a nejsvětlejší složkou, sytost se udává jako celočíselná hodnota od 0 do 100 a vyjadřuje procenta nasycení (100 % je nejsytější) Jas udává zářivost (svítivost) dané barvy, jas je udáván jako celé číslo od 0 do 100 a vyjadřuje procenta světlosti (100 % je nejsvětlejší odstín)
Barva teplota světla: měří se ve stupních Kelvina velmi teplá barva je okolo 2 000 K velmi studená barva je okolo 16 000 K denní světlo 5 500 K 0 st.Celsia= 273,15 K fotoaparáty – ruční nastavení bílé
Vylepšit expozici expozice snímku: clonou, která určuje množství světla je daná časem, který dopadá na světlocitlivý čip (film) citlivostí ISO ( i naše pokožka je světlocitlivá, při opalování, čím intenzivnější je slunce a čím déle na něm setrváme,tím jsme opálenější)
Expozice clona: čas – expozice: citlivost: funguje obdobně jako oko, má menší průměr za jasného světla, při špatném se zvětšuje ohnisková vzdálenost je vzdálenost od poslední čočky objektivu k snímači (filmu) čísla řady 2,8 4 5,6 (podíl průměru clony a ohniskové vzdálenosti) např. ohnisková vzdálenost 50 mm, průměr clony 25 mm, vyjde hodnota 2 čas – expozice: doba „vystavení“ citlivé plochy světlu základem je 1 sekunda a následují zlomky citlivost: ať už kinofilmu nebo světlocitlivého snímače, se udává ve stupnici ISO čím větší hodnota je nastavena, tím více je fotoaparát (snímač) citlivější (při větších hodnotách dochází k šumu)
Další nastavení bodové měření expozice měří světlo na velmi malé ploše uprostřed záběru vhodné v případech, kdy snímaný objekt zabírá malou část z velké plochy a navíc s ní jasově velmi kontrastuje (např. osoba na bílém pozadí)