název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej Vojáček období vytvoření VM:duben 2012 anotace:Výukový materiál je určen pro žáky 6.ročníku vzdělávacího oboru Člověk a příroda, vyučovacího předmětu Zeměpis, tematického okruhu – sféry Země. Formou prezentace zpracovává téma atmosféra. VY_52_INOVACE_Z.6.25-atmosféra, větry-prezentace
Vzduch proudí díky rozdílům v atmosférickém tlaku -Chladný vzduch klesá stoupá atmosférický tlak x teplý vzduch stoupá atmosférický tlak je nízký -Je- li tlak na jednom místě nižší, tlačí se na jeho místo vzduch z míst vysokého tlaku Nebo jinak díky teplotním rozdílům vzdušných mas studený se tlačí na místo teplého vzduchu
Pasáty Na severní polokouli od severovýchodní Na jižní polokouli od jihovýchodní pasáty Monzuny- jsou spojeny s ročním obdobím Letní monzun přináší vláhu (od moře na pevninu) Zimní monzun je suchý
Uragány, hurikány (Amerika ), tajfuny (Asie ) Znaky: -Vznik nad oceánem - Obrovský vzdušný vír, který je roztočen působením rotace Země a současně se vír pomalu pohybuje - Uprostřed víru je oko, kde je klid - Velké škody na majetku i lidských životech
Můžou přinést silné větrné víry orkány a tornáda Mají průměr na rozdíl od tropických bouří pouze stovky metrů