„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Kartografická zobrazení
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Hydrosféra – vodstvo na pevnině
Kartografické zobrazení zemí EU
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kartografická zobrazení
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Planeta Země – Exogenní činitelé 2
Geometrická podstata map
KARTOGRAFIE.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
Planeta Země – Endogenní činitelé
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Hydrosféra – Ledovce, Podpovrchová voda
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Planeta Země – Pedosféra
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Určování zeměpisných souřadnic
Globální cirkulace atmosféry
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mapové zobrazení.
IV/ Úhly příslušné k oblouku kružnice
Planeta Země - Litosféra
Sluneční soustava a Měsíc
Registrační číslo projektu
Planeta Země – Exogenní činitelé 1
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
KARTOGRAFICKÉ ZOBRAZOVACÍ ZPŮSOBY
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Helena Nováková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Kartografická zobrazení
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Kartografie Láďa Mráz.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
Kartografická zobrazení Blanka Hofmanová.  způsob, jakým převádíme zobrazení povrchu Země do roviny (= mapa)  nutné převést na rozvinutelnou plochu.
úvod a kartografická zobrazení
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE
Transkript prezentace:

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.  Zpracováno 16.10. 2013, autor: Mgr. Adam Supík Kartografie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kartografie Věda zabývající se tvorbou a zpracováním map Mapa Zmenšený a zjednodušený obraz Země převedený do roviny Pro znázornění objektů v mapě je zapotřebí znát jejich polohu na zemském povrchu Poloha se určuje pomocí zeměpisných souřadnic

Zeměpisné souřadnice Zeměpisná šířka a zeměpisná délka Zeměpisná šířka Úhel mezi rovinou rovníku a spojnicí středu Země s bodem na zemském povrchu 0° - 90° Rovnoběžka Spojnice všech bodů se stejnou zeměpisnou šířkou Mají tvar kružnic Nejdelší je rovník – rozděluje Zemi na S a J polokouli

Zeměpisná délka Je úhel mezi dvěma poledníky: základním a místním Základní prochází hvězdárnou v Greenwichi v Londýně Místní prochází daným bodem Poledník Spojuje všechny body stejné zeměpisné délky Nastává na něm všude současně poledne 0° a 180° rozdělují Zemi na V a Z polokouli

Glóbus Zmenšený a zjednodušený model Země Úhly zůstávají stejné a všechny vzdálenosti jsou zmenšeny v konstantním poměru Nevýhoda – špatná manipulace – nahrazení mapou v rovině Kartografická zobrazení pomáhají převézt zakřivený zemský povrch do roviny

Kartografická zobrazení Matematický způsob jak převézt zemský povrch do roviny Vždy nastává zkreslení Podle zkreslení : Délkojevná - nezkreslují vzdálenosti Plochojevná - zachovávají poměry ploch Úhlojevná - věrně zachycují úhly, ale silně zkreslují plochy Vyrovnávací - zobrazení s mírným zkreslením úhlů i ploch

Jednoduchá kartografická zobrazení Azimutální Používají jako zobrazovací plochu rovinu Rovina se dotýká pouze jedním bodem Vhodné pro polární oblasti nebo Afriku

Válcová zobrazení Zobrazují povrch nejprve na plášť válce, který se rozvine do roviny Vhodná pro území kolem rovníku

Kuželová zobrazení Zobrazují povrch na plášť kužele, jenž se rozvine do roviny Používá se pro území středních zeměpisných šířek

Měřítko Udává poměr zmenšení Poměr mezi vzdáleností na mapě a vzdálenosti ve skutečnosti 1 : 100 000 – 1 cm na mapě je 100 000 cm ve skutečnosti 1 cm na mapě je 1 km ve skutečnosti Grafické měřítko

Dělení map podle měřítka Mapy velkého měřítka Měřítko menší než 1 : 200 000 Malá území a velká podrobnost Turistické mapy, automapy Mapy středního měřítka 1 : 200 000 až 1 : 1 000 000 Mapy států Mapy malého měřítka Nad 1: 1 000 000 Mapy kontinentů

Zdroje BIČÍK, Ivan a Bohumír JANSKÝ. Příroda a lidé Země: učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2001, 135 s. ISBN 80-860-3445-3. ČAPEK, Richard, Ludvík MUCHA a Miroslav MIKŠOVSKÝ. Geografická kartografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 373 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-5153-6. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_Map_1689.JPG http://en.wikipedia.org/wiki/File:Latitude_and_longitude_graticule_on_a_sphere.svg http://en.wikipedia.org/wiki/File:GEO_Globe.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Usgs_map_azimuthal_equidistant.PNG http://en.wikipedia.org/wiki/File:Usgs_map_mercator.svg http://en.wikipedia.org/wiki/File:USGS_map_Albers_conic_tall.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ardf_map.png