„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země v pohybu Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
důsledky v krajinné sféře
Pohyby Země a jejich důsledky
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
PLANETA ZEMĚ A JEJÍ POHYBY Maturitní otázka č /2008.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
ZEMĚ A MĚSÍC, TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVY
POHYBY ZEMĚ.
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Vesmír – Planety
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid:
ROČNÍ OBDOBÍ.
Modrá planeta Země.
Proč se střídají roční období?
Oběh Země kolem Slunce.
č. 14 – Planeta Země, svět na mapě - povrch
Geografie jako věda a její využití
Vítek Urban prosinec 2004 prima
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Planeta Země – Endogenní činitelé
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Hydrosféra – Ledovce, Podpovrchová voda
Pohyby Země Název školy
Naše planeta Země . . .kde žijeme
Planeta Země Materiál byl vytvořen v rámci projektu
POHYBY ZEMĚ.
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid:
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
Země MODRÁ PLANETA.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
PLANETA ZEMĚ.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Globální cirkulace atmosféry
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Planeta Země.
Planeta Země - Litosféra
Sluneční soustava a Měsíc
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Počasí během roku a podnebí
1 POHYBY ZEMĚ (žáci mají otevřený Školní atlas světa nebo Školní atlas dnešního světa – v obou případech strany 10-11)
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
POHYBY ZEMĚ.
VY_V/2_INOVACE_15_Trvání dne a noci
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
POHYBY ZEMĚ.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
Pohyby Země.
STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_15_32_STŘÍDÁNÍ ČTYŘ ROČNÍCH OBDOBÍ
Odsluní Přísluní Slunce Oběžná dráha Země okolo slunce Země Země
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
POHYBY ZEMĚ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
PLANETA ZEMĚ POHYBY ZEMĚ A JEJÍ DŮSLEDKY Vypracovaly: Natálie Kubešová
PLANETA ZEMĚ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_52_INOVACE_35_ Země ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník Ing. Hana Adamcová
Transkript prezentace:

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.  Zpracováno 1.10. 2013, autor: Mgr. Adam Supík Planeta Země Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Země Vznikla před 4,5 mld. let shlukováním prachu a kamenů Došlo k tavení povrchu dopadem vesmírného materiálu Vzniklo žhavé jádro a zemská kůra Atmosféra obsahovala především vodík a hélium

Země Těleso nepravidelného kulovitého tvaru Geoid – nejpřesnější model Země Elipsoid Zjednodušený model Země Vhodný pro výpočty 6357 km / 6378 km Referenční koule – poloměr 6371 km 1. oceán 2. elipsoid 3. kolmice 4. kontinent 5. geoid

Pohyby Země 1. Rotace kolem vlastní osy Zemská osa je myšlená spojnice severního a jižního pólu Kolem osy se Země otáčí od západu k východu Osa je nakloněna o 23,5 ° od kolmice k rovině ekliptiky Doba otočení je 23:56:04 – hvězdný den Doba rotace vůči Slunci je 24 h – sluneční den

Rotace kolem vlastní osy Důsledky rotace: Střídání dne a noci Vznik Coriolisovy síly Uchyluje pohybující se tělesa na Zemi Na severní polokouli doprava Na jižní polokouli doleva

Pohyby Země 2. Oběh kolem Slunce Země obíhá kolem Slunce po eliptické dráze Doba oběhu je 365 a ¼ dne Každé 4 roky je „přestupný rok“ Odsluní (afélium) Nastává začátkem července Vzdálenost od Slunce je 152,1 mil. km Oběhová rychlost je 29,5 km/s Přivrácená ke Slunci je severní polokoule

Oběh kolem Slunce Přísluní (perihélium) Nastává začátkem ledna Vzdálenost od Slunce je 147,1 mil. km Oběhová rychlost je 30,3 km/s Přivrácená ke Slunci je jižní polokoule

Letní slunovrat Nastává 20.- 21. června – začíná léto Sluneční paprsky dopadají v poledne kolmo na obratník Raka Na severní polokouli je nejdelší den (16 h a 23 min.) Za severním polárním kruhem je polární den

Zimní slunovrat Nastává 20.- 21. prosince – začíná zima Paprsky dopadají v poledne kolmo na obratník Kozoroha Na severní polokouli je nejkratší den (8 h a 4 min.) Za severním polárním kruhem je polární noc

Jarní a podzimní rovnodennost Nastává 20.- 21. března a 22.- 23. září Paprsky dopadají v poledne kolmo na rovník Noc a den jsou stejně dlouhé

Střídání ročních období Důvodem je sklon zemské osy vůči rovině oběhu Délka ročních období není stejná – jiná oběhová rychlost Jaro a léto jsou na severní polokouli delší než podzim a zima

Zdroje ČAPEK, Richard. Matematická geografie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2001, 85 s. Učební texty (Univerzita Karlova). ISBN 80-246-0223-7. BIČÍK, Ivan a Bohumír JANSKÝ. Příroda a lidé Země: učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2001, 135 s. ISBN 80-860-3445-3. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Geoida.svg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Archivo_362.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Earth%27s_Axis_%28small%29.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Corrientes-oceanicas.gif http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Earth-lighting-summer-solstice_EN.png http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Earth-lighting-equinox_EN.png http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Earth-lighting-winter-solstice_EN.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AxialTiltObliquity.png http://en.wikipedia.org/wiki/File:Orbit3.gif