Zkoumání a ochrana přírody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba buňky - opakování
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
KVARTA LISTOPAD 2004 VÍTEK URBAN
Obecná biologie.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Systém organismů.
říše: Živočichové podříše: Prvoci
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Biologie 1.ročník.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Rozdělení buněk.
LES ŘASY.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Národní park České Švýcarsko (2000) Krkonošský národní park (1963) Národní park Podyjí (1991) Národní park Šumava (1991)
Živočichové rybníka a jeho okolí
BUŇKA.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmanitost a stavba buněk Poznáte o jaké jde buňky na mikrofotografiích? Co mají společného a co odlišného?
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
VY_32_INOVACE_538 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
VY_32_INOVACE_Vac_III_06 Ochrana přírody a krajiny
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
VY_52_INOVACE_18_Ochrana rozmanitosti přírody - učební text
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_41_Buňka
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Zkoumání a ochrana přírody Filip Bordovský

Cizokrajné ekosystémy: Samostatné projekty ke zpracování!!! Hlavní BIOMY na Zemi: Tropický deštný les Savany a stepi Vody teplých (tropických) krajin a jejich okolí Pouště a polopouště Tundry a polární oblasti Moře a oceány

Hlavní BIOMY světa

Ochrana a rozmanitost přírody Rozmanitost přírody je největším a nenahraditelným bohatstvím. Její ochrana závisí na každém z nás! Světové organizace a hnutí ochránců přírody: WWF (World Wildlife Fund for Nature) – Světový fond na ochranu přírody UNESCO – nadace kulturního a přírodního dědictví všech národů. GREENPEACE – mezinárodní hnutí ochránců přírody Kategorie chráněných území: PP – přírodní památky CHKO – chráněná krajinná oblast (př. CHKO Beskydy) NP – národní parky (Krkonošský NP) Biosférické rezervace – nejvýznamnější území z hlediska celosvětové ochrany přírody. Biosférické rezervace ČR: Třeboňsko, Křivoklátsko, Krkonošský NP, Pálava, Šumava NP. Ekologické problémy současnosti: Kácení tropických lesů, kyselé deště, znečištění vody a oceánů, ozónová díra.

http://www.worldwildlife.org/

http://www.greenpeace.org/czech/

Zkoumání přírody: Biologie (bios = život, logos=věda) zkoumá živou přírodu. Vědní disciplíny biologie: Botanika – zkoumá rostliny Zoologie – zkoumá živočichy Mykologie – zkoumá houby Bakteriologie – zkoumá bakterie Ekologie – zkoumá vztahy mezi organismy a prostředím. _______________________________________________ Anatomie – se zabývá stavbou těl organismů Fyziologie – zkoumá průběh dějů v organismu

Základní projevy živých organismů: výživa (metabolismus) dýchání rozmnožování růst a vývin vnímání prostředí (dráždivost) přizpůsobivost k prostředí

Stavba a činnost těl organismů: Dělení organismů: organismy nebuněčné (viry) organismy jednobuněčné (prvoci, zrněnka) organismy mnohobuněčné (nezmar, člověk, smrk)

Buňka Buňky jsou základní stavební a funkční jednotka všech živých organismů! Každá buňka má složitou vnitřní stavbu. Termín buňka použil poprvé v roce 1665 anglický vědec Robert Hook. V 19. století se studiem buněk proslavil český vědec Jan Evangelista Purkyně.

Robert Hook - jako první použil pojem BUŇKA, když pozoroval korek!

Srovnání buňky prokaryotní a eukaryotní: Prokaryotní buňky jsou ve skutečnosti mnohem menší!

Rozdíl mezi buňkou živočišnou a rostlinnou:

Základní části buňky ústrojky (organely) Buněčná stěna pouze u buněk rostlin hub a baktérií Plazmatická membrána umožňuje výměnu látek Cytoplazma Jádro  zajišťuje dělení, řídí děje v buňce Chloroplasty pouze u rostlin obsahují zelené barvivo (chlorofyl) Lysozomytrávení organických látek Ribozomy tvorba bílkovin Mitochondrie buněčné dýchání Vakuolyshromaždují odpadní látky

Dělení buňky: Dělení buňky předchází rozdělení jádra. Buňka mateřská se rozdělí na buňky dceřiné  NEPOHLAVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ DĚLENÍ BUNĚČNÉHO JÁDRA: