Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuGlobální klimatické změny Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhEnvironmentalistika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace prezentace popisuje a vysvětluje problematiku změn klimatu, dále popisuje různý přístup klimatologů a jiných vědců. Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaAntropomorfní, cyklické, ozón, skleníkový efekt, skleníkové plyny Datum GLOBÁLNÍ KLIMATICKÉ ZMĚNY
GLOBÁLNÍ ZMĚNY KLIMATU klima (průměrné teploty) se na naší planetě měnilo i v historii (doba ledová), v současnosti hovoříme o oteplování globálního klimatu (globální oteplování země) foto: autor
DVOJÍ PŘÍSTUP K OTEPLOVÁNÍ a)ANTROPOMORFNÍ příčina globálního oteplování lidstvo jako viník globálního oteplování termoemise (odpadní teplo) a jiné plyny produkované člověkem (skleníkové plyny) jsou údajným hlavním důvodem oteplování tento názor hájí většinou ekologický orientovaní aktivisti a levicově ekologicky zaměření jedinci
lidé hájící antropomorfní podstatu oteplování země prokazují, že cyklické změny klimatu sice existují, ale akceleraci změn klimatu ovlivňuje více lidstvo (zejména průmyslem) požadují snížení emisí (emisní limity), snížení produkce tzv. skleníkových plynů, zastavení hromadného kácení lesů a pralesů…
b) PŘIROZENÉ, CYKLICKÉ OTEPLOVÁNÍ člověk podle této teorie nemá na oteplování vliv (buď žádný či naprosto zanedbatelný) oteplování planety je přirozený, nezvratný jev, který člověk nemůže nijak zvrátit tento názor hájí často ekonomové a pravicová politika
lidé hájící přirozenou (cyklickou) podstatu oteplování země prokazují, že vliv člověka je zanedbatelný, proto by jsme neměli nijak snižovat či omezovat průmysl odmítají požadavek na snížení emisí, zákaz kácení lesů a pralesů, Kjótský protokol… tvrdí, že jedinou prioritou je zvyšování ekonomických možností a priorit na úkor environmentalistiky
KJÓTSKÝ PROTOKOL jedná se o rámcový protokol OSN v tomto protokolu se země zavazují ke snižování produkce skleníkových plynů *(plán - rok 2008 – 2012 snížení o 5,2%)
PŘÍČINY GLOBÁLNÍHO OTEPLOVÁNÍ tání pevninských a oceánských ledovců (zejména v polárních oblastech) zvyšování hladin moří a oceánůhrozba zaplavení pevninských oblastírozšiřování pouští a polopouští změny v podmořských proudech
SKLENÍKOVÝ EFEKT ozonová vrstva O 3, Ozón je pro člověka jedovatý plyn, ale vysoko nad našimi hlavami nás chrání prostřednictvím tzv. ozonové vrstvy ta tvoří určitý filtr proti záření, které údajně otepluje naši planetu dle této teorie ozonovou vrstvu narušují (tenčí) skleníkové plyny a termoemise
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Jaký je rozdíl mezi antropomorfním a cyklickým oteplováním? 2)Které skupiny hájí antropomorfní podstatu oteplování? 3)Které plyny tvoří tzv. skleníkové plyny? 4)Co je ozonová vrstva a k čemu slouží? foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN