ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky ICT AUTOR: Jana Rykrová TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Čína POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 16 KÓD DUMu: JR_DĚJEPIS_16 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace byla použita v dějepisném semináři jako součást tématu „Moderní dějiny“. Je to prezentace výkladová. Soustřeďuje se na situaci v Číně ve 2. polovině 20. století, ale v souvislosti s předchozím vývojem.
ČÍNA
19. století Opiové války Industrializace Čínská buržoazie Xenofobie Povstání boxerů Soupeření s Japonskem a Ruskem 1894: čínsko-japonská válka o Koreu 1900: rusko – japonská válka (Mandžusko)
Buržoazní revoluce Poč. 20. století Strana: Kuomintang Představitel: Sunjatsen Heslo: nacionalismus, demokracie, blaho lidu Povstání na různých místech země 1912 – republika, (pád císařství)
Meziválečné období 1925: zemřel Sunjatsen, nástupce Čankajšek Občanská válka: Kuomintang X Komunistická strana Číny 1931 – Japonsko obsadilo Mandžusko (součást Číny) Válka mezi Čínou a Japonskem do r. 1945
Druhá světová válka 1931 – Japonsko obsadilo Mandžusko (součást Číny) válka mezi Čínou a Japonskem do r vnitročínské rozpory ustoupily do pozadí Čína patří mezi vítězné státy po porážce Japonska občanská válka pokračuje
Vítězství komunistické strany Občanská válka končí vítězstvím komunistické strany 1949 Čínská lidová republika Mao ce-tung Čankajšek - uprchl na Tchaj-wan - vyhlášena Čínská republika - člen OSN, legitimita
Čínská lidová republika diktátorský, totalitní režim Mao ce-tung (1976 zemřel) kolektivizace znárodnění rozpory se SSSR – Čína neuznává hegemonní postavení SSSR v socialistickém bloku, normalizace vztahů až 1989
Politika velkého skoku 50. léta „velký skok“ ke komunismu komuny– samosprávné oblasti, hospodářská soběstačnost, rozdělování rovným dílem, vlastní armáda, školství katastrofální následky – na poč. 60. let rozvrat hospodářství, hladomor
Kulturní revoluce 1965 – 69 cíl: vymýtit buddhismus, konfucianismus odstranit Maovy odpůrce rudé gardy – zfanatizovaní mladí lidé (studenti, dělníci) - teror ničení památek, likvidace inteligence ve školách – jen Maovo učení 10-20? milionů obětí
Kulturní revoluce skončila zásahem armády proti rudým gardám.
Masakr na náměstí Nebeského klidu demonstrace, hlavně studenti červen 1989 požadavek demokratizace součást rozsáhlejšího povstání (duben – červen) brutální zásah armády, tanky důsledky: vyhoštění zahraničních novinářů cenzura reakce západních států: embargo na dovoz zbraní
Současnost hlavní představitel: Teng Siao-pching ekonomické reformy – socialistická tržní ekonomika (povoleno soukromé vlastnictví, liberalizace trhu, zahraniční investice) kontakty se Západem (ekonomický potenciál Číny) okupace Tibetu porušování lidských práv jaderné zbraně
Shrnutí 1.Kdy proběhla v Číně buržoazní revoluce? 2.Kdo vedl v meziválečném období občanskou válku? 3.Kdy vznikla Čínská lidová republika? 4.Jaké „experimenty“ byly uskutečněny v 50. a 60. letech? 5.K jaké události došlo v červnu 1989? 6.Jaké jsou současné vztahy Číny a Západu?
Zdroje: Vlastní práce autora