Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Jádrové a periferní oblasti
Terciér – Obslužná sféra
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Hospodářství ČR všechna výrobní i nevýrobní odvětví, v nichž pracují ekonomicky aktivní obyvatelé Vyjadřuje se pomocí různých ukazatelů: HDP, HNP, % zastoupení.
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Název LIDSKÁ KOSTRA – STAVBA, VÝVOJ, RŮST A SPOJENÍ KOSTÍ
Název Doprava – rozdělení a charakteristiky Předmět, ročník
Název Obyvatelstvo – migrace a rasy Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Název Zemědělství – rostlinná výroba Předmět, ročník
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
Demografie je věda, která se zabývá:
Název Zemědělství – obecný úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Název Sídla - městská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Brazílie Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
NázevSložení počítače Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast Základy digitálních technologií AnotaceVýuková prezentace s obrázky a úkoly Klíčová.
Název Doprava – druhy dopravy 3 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
NázevPrůmyslová odvětví II Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace na téma průmyslových odvětví, obsahuje.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Doprava – druhy dopravy 2 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Socioekonomická geografie
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Název Kryosféra a hydrosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
NázevTuristický ruch Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace na téma turistický ruch, obsahuje otázky,
Název Sídla - venkovská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Jádrové a periferní oblasti
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Afrika – poloha, rozloha
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
Hospodářství.
Světové hospodářství.
Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát –
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Soudobý svět Ekonomický pohled
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Hospodářství (ekonomika)
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace k tématu úvod do světové ekonomiky, obsahuje otázky Klíčová slova Hospodářské sektory, etapy vývoje, HDP, jádrové a periferní oblasti Autor Mgr. Tomáš Pospíšil Datum Září 2013 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

SVĚTOVÁ EKONOMIKA ÚVOD PO2 DUM č. 1

• propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací Světová ekonomika • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové trhy a finance mezinárodní dělba práce

Určete z obrázku název instituce. S čím se zde vlastně obchoduje? Obr. 1 Tady se obchoduje! Určete z obrázku název instituce. S čím se zde vlastně obchoduje?

Typy ekonomiky I. zemědělská (agrární) II. průmyslová (industriální) prvovýroba (samozásobitelské Z. - naturální) II. průmyslová (industriální) průmyslová revoluce (18.-19. stol.) vědecko-technická revoluce (druhá polovina 20. stol.) začátek – Evropa, USA, dnes rozvojové země III. informační postindustriální služby, věda, výzkum, vzdělání Současné světové hospodářství má průmyslově-zemědělský charakter.

Globalizace trend těsného propojování světové ekonomiky rozvoj dopravy a informačních technologií zápory: ničení hospodářských i kulturních odlišností poškozování životního prostředí nesmyslnou dopravou zboží zánik tradičních ekonomických odvětví klady: nízká cena výrobků a jejich dostupnost

Globalizace Obr. 2 Globální nápoj v nepálské vesnici

Hospodářské sektory I. sektor (primér, prvovýroba; 40,5 %; ↓) lov, rybolov, lesní a vodní hospodářství zemědělství, těžba surovin II. sektor (sekundér, druhovýroba; 20,5 %; ↓v. země ↑ rozv. země) průmysl, stavebnictví, nákladní doprava)

Hospodářské sektory III. sektor (terciér, služby; 39 %; ↑) osobní doprava, rekreace a cestovní ruch, školství, zdravotnictví u nejvyspělejších států světa vyčleňován: IV. sektor (kvartér - služby placené z veřejných rozpočtů) - věda, výzkum, vysoké školství

HDP hrubý domácí produkt (HDP) = celková hodnota vyrobeného zboží a služeb ve státě za rok (v USD / 1 obyvatele) Které státy vykazují nejvyšší HDP? Které státy vykazují vysoký nárůst HDP a jak se jim říká? Jak ovlivnila ekonomická krize po roce 2007 HDP v jednotlivých regionech světa a v ČR? Která odvětví postihla krize nejvíce?

Jádrové oblasti hospodářsky nejrozvinutější území vysoká koncentrace průmyslu, obchodu,služeb a dopravy hospodářská a politická moc 3 hlavní centra: západní Evropa USA Japonsko + Izrael, RSA, Australský svaz 70 % HDP (52 % průmyslu) 38 % rozlohy souše, 20 % obyvatel

Periferní oblasti oblasti s nízkou hospodářskou vyspělostí území s nepříznivými přírodními podmínkami Střední Amerika Balkánský poloostrov subsaharská Afrika Obr. 3 Komfortní pumpa v Burkině Faso Sahel - hlavní obživou je samozásobitelské zemědělství závislé na přírodních podmínkách

Zdroje Obr. 1 Burza v New Yorku [cit. 2013-09-14]. Dostupný pod licencí Public domain z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NYSE127.jpg Obr. 2 Coca cola v Nepálu [cit. 2013-09-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license. z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coke-nepal.jpg Obr. 3 Pumpa v Burkině Faso [cit. 2013-09-14]. Dostupný pod licencí  Creative Commons Attribution 2.0 Generic license. na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Balga,_February_2010,_Women_around_the_water_pump.jpg