PRIMÁRNÍ SEKTOR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.68 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Zemědělství České republiky.
Společenské a hospodářské prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_72_ČR – zemědělství AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM:
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Socioekonomická geografie
ZEMĚDĚLSTVÍ.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Rybolov, vodní a lesní hospodářství
Brazílie a její sousedé
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.51 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Zemědělství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Hospodářství Spíše rozvojové Brazílie Argentina Chile Venezuela Nově
ZEMĚDĚLSTVÍ AFRIKY.
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
LATINSKÁ AMERIKA 5. DÍL B R A Z Í L I E
Zemědělství Jižní Ameriky
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
AUSTRÁLIE.
Zemědělství – živočišná výroba
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Primární sektor hospodářství
Zemědělství Odvětví primárního sektoru, zajišťuje výživu obyvatelstva a produkuje základní suroviny pro průmysl.
PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Lesy – přírodní bohatství Země
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Vzdělávací oblast/obor
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Indie Tadž Mahál hinduismus.
Světové hospodářství Vývoj společnosti: Agrární (zemědělská) – industriální (průmyslová – vědecko-technická revoluce) – postindustriální (informační –
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_481.
CHILE. Přímořský stát, jihozápad Jižní Ameriky Hlavní město: Santiago de Chile Rozloha : km² Počet obyvatel: Jazyk: španělština Ostrovy:
podle podobných přírodních podmínek rozdělujeme státy Jižní Ameriky do 3 oblastí: – andské země – horské lesy, výrazná výšková členitost – laplatské země.
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Afrika – hospodářství Antonín Věžník
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Česko - zemědělství AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_ INOVACE_ 17_ VLASTIVĚDA 4
zpracovaný v rámci projektu
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Austrálie a Oceánie - hospodářství
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
RUMUNSKO BULHARSKO SRBSKO MAKEDONIE.
REGIONY AFRIKY.
hovězí dobytek – USA, Argentina, Rusko
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

PRIMÁRNÍ SEKTOR

SVĚTOVÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Zemědělství poskytuje – potraviny, suroviny pro průmysl (textilní vlákna,olejniny) Ve světě rozdíly ve výkonnosti zemědělství: 1) ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: produkce pro trh (velké přebytky), 5% aktivního obyvatelstva, velké výnosy plodin a užitkovost zvířat (hnojení, mechanizace, moderní technologie).

2) ZEMĚDĚLSTVÍ ROZVOJOVÝCH ZEMÍ: Málo výkonné – není schopno uživit rychle rostoucí počet obyvatel (hlad a podvýživa) – 50% aktivního obyvatelstva, samozásobitelské zemědělství (žárové,usedlé,závlahové). Vývoj: rozšiřování zemědělských ploch vede k úbytku lesů a šíření pouští.

PLANTÁŽNICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ – zaměřené na pěstování plodin určených na vývoz, v tropech, pěstuje se tabák, bavlna, káva, kaučuk a čaj

Samostatné úkoly – svět. zemědělství Jaký je hlavní cíl zemědělství? Jak se liší zemědělství ve vyspělých a málo vyspělých zemích? Co je to agrokomplex, zelená revoluce, specializace, intenzifikace? Jak se OSN podílí na řešení problémů nedostatku potravin na zemi? V tabulkách vyhledej produkci a spotřebu hnojiv (tabulky str. 101). Nakreslete kruhový graf využití půdního fondu dvou nejlidnatějších zemí světa (podle údajů v tabulkách na str. 102).

Rostlinná výroba Dělení: produkce potravin (lidi), krmiv (zvířata) a surovin (průmysl) Rozmístění plodiny určují: přírodní podmínky (podnebné pásy, výšková stupňovitost, úrodnost půd) a hospodářská vyspělost státu Světové obilnice: - Evropská (Francie-Ukrajina) – pšenice - Severoamerická (USA a Kanada) – pšenice a kukuřice - Asijská (monzunová oblast) – 90% světové produkce rýže - Jihoamerická (Laplatská nížina) – pšenice - Australská – pšenice

PLODINY VÝZNAMNÉ PRO SVĚTOVÝ OBCHOD KÁVA – Latinská Amerika - Brazílie, Kolumbie KAKAO – Afrika – Pobřeží Slonoviny, Ghana ČAJ – Asie – Čína, Indie, Srí Lanka (Cejlon) BANÁNY – Latinská Amerika – Ekvádor, Kostarika CUKR.TŘTINA – Brazílie, Kuba, Indonésie CITRUSY – jižní Evropa, jih USA, severní Afrika BAVLNA – jih USA, Brazílie, Čína, Indie, střední Asie VÍNO – jižní Evropa, Kalifornie, Argentina, Austrálie

8.A BRAMBORY – TABÁK – SÓJA – KOKOSY -

8.B

Samostatné úkoly – rostlinná výroba Co ovlivňuje rozmístění plodin na Zemi? Do které skupiny plodin patří: kukuřice, čočka, vinná réva, káva, chmel, cibule, jetel, maniok…. Doplň dvě plodiny, které se pěstují v tropech, subtropech, mírném pásu. Ukaž významné obilnice, na jaký vegetační a podnebný pás se vážou? Jaké plodiny se pěstují v blízkosti vašeho bydliště? Pomocí tabulek vyhledej největší producenty pšenice (str. 103) a rýže (str. 105).

CHOV ZVÍŘAT Význam – výživa (živočišné bílkoviny), suroviny (kůže, hedvábí, vlna), dopravní prostředek. Nejdůležitější je chov – skotu (USA, Argentina), prasat (mírný pás), ovcí (Austrálie) a drůbeže (celosvětově).

TYPY CHOVU a) kočovné pastevectví b) extenzivní pastevectví (velké počty zvěře na velkých plochách – USA, Alpy) c) intenzivní chov (velkochovy) d) alternativní (ekologické) – návrat zvířat do přírodní krajiny (Nizozemsko)

Samostatné úkoly – chov zvířat Které druhy hospodářských zvířat se nejvíce chovají v mírném podnebném pásu? Které v jiných klimatických podmínkách? Jaké suroviny produkuje živočišná výroba? Proč jsou důležité bílkoviny a kde je najdeme? Co je: intenzivní, extenzivní, kočovné a ekologické pastevectví?

OPAKOVÁNÍ Ve kterých částech světa se chová nejvíce ovcí? Proč? Popište, jaký charakter má chov drůbeže ve vyspělých zemích? Vysvětlete, co to je alternativní zemědělství? Jaký má význam?

OTÁZKY Které druhy hospodářských zvířat jsou pro lidstvo nejdůležitější? Jaké formy chovu hospodářských zvířat se vyskytují ve vašem okolí? Které části oceánů jsou největšími lovišti ryb? Pomocí obrázku na str.36 charakterizujte tradiční a moderní způsob rybolovu. Čím se liší tropické lesy od lesů mírného pásu?

RYBOLOV lov mořských (90%) a sladkovodních (10%) ryb. Místa výlovu: Šelfová moře (dostatek živin z řek) Oblast mísení studených a teplých proudů (dostatek planktonu) Umělé chovy (sádky, rybníky, přehrady, rýžoviště aj.) Problém: znečištění oceánů, úbytek ryb, zvýšení výlovu aj.

LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ Význam: zdroj dřeva, zadržování vody, zdroj kyslíku, brání erozi půdy, domov živočichů aj. Využití: palivo, nábytek, papírny, stavebnictví aj.

Významná místa: -severské lesy(Tajga)-jehličnany -lesy mírného pásu – listnaté -tropické lesy – vzácná dřeva a druhová pestrost Problém: odlesňování naší planety, průmyslové emise, monokultury a škůdci aj.

Samostatné úkoly – rybolov a lesy Uveďte státy, které zaujímají přední postavení v lovu mořských ryb. Mezi lovené mořské ryby nepatří: treska, sardinka, pstruh, tuňák, losos, kapr. Najděte v mapě šelfová moře a místa mísení mořských proudů (teplé a studené). Vyjádřete význam lesů pro lidskou společnost. Čím se liší pás tropických a severských lesů?

SVĚTOVÝ RYBOLOV