Osteoporóza – to není jen vápník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Osteoporóza Role potravy v prevenci i léčbě
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Energie.
Města ČR – orientace na mapě
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
B.Procházka Poděbrady 16. –
Osteoporóza Co vyšetřit, jak léčit ?
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Sčítání a odčítání úhlů
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Fetální období.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
„Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel fax
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Tuky – složení, značení, hodnocení, výživová doporučení
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Žena a sport.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
OSTEOPORÓZA Iveta Antoszyková 2.HA.
Mgr. JITKA POKORNÁ Specifika výživy u adolescentů a ve stáří a nejčastější malnutrice v tomto životním období.
Osteoporóza Hejmalová Michaela.
OSTEOPORÓZA Veronika Březková.
Nutriční aspekty osteoporózy Zuzana Derflerová Brázdová Ústav preventivního lékařství LF MU.
OSTEOPORÓZA Veronika Březková.
Nutriční aspekty osteoporózy
Osteoporóza.
Transkript prezentace:

Osteoporóza – to není jen vápník Veronika Březková

EPIDEMIOLOGIE Postihuje přibližně 7 – 10 %, až 1 000 000 obyvatel ČR Po 50. roce utrpí osteoporotickou zlomeninu každá 3. žena a každý 6. muž

Kost je metabolicky aktivní tkáň… 90 % kostní hmoty se vytváří ke konci dospívání V prvních 5 – 6 letech života je pro kostní novotvorbu využito kolem 100 mg vápníku denně, během puberty až 400 mg vápníku denně Modelace a remodelace kosti během růstu vede k vytvoření vrcholu kostní hmoty (PBM – peak bone mass) Maximálních hodnot kostní hmoty je dosahováno mezi 25. a 30. rokem života (následně je tzv.„z čeho brát“) Studie prokázaly silný genetický vliv na dosažení vrcholu kostní hmoty, a to až z 80 %

Schéma vrcholu kostní hmoty (pbm)

Rizikové faktory osteoporózy Genetické faktory Věk, pohlaví, rasa a etnické příslušenství Lidé afrického původu mají vyšší kostní hustotu než lidé původem ze severní Evropy Zlomeniny krčku kosti stehenní jsou třikrát častější u 80-ti letých žen bílé pleti než u žen tmavé pleti stejného věku Asiaté, obyvatelé střední a jižní Ameriky a Inuité, mají nižší kostní hustotu než lidé ze severní Evropy NICMÉNĚ: Ačkoli mají Asiaté nižší kostní hustotu, výskyt zlomeniny kyčle je u nich nejnižší na světě (2krát až 3krát vyšší absorpce vápníku, než u obyvatel severní Evropy a Afriky) Vysoké štíhlé ženy mají vyšší riziko osteoporózy a fraktur Geografické a klimatické vlivy Syntézu vitaminu D ovlivňují mnohé geografické a klimatické vlivy, mezi ně patří zeměpisná šířka, roční období, měsíc a také stav ovzduší

Syndrom švédské sekretářky Prevence Syndrom švédské sekretářky

Doporučení iof zajištění adekvátního příjmu vápníku dle příslušných výživových doporučení zabránění podvýživě a proteinové malnutrici zajištění přiměřené dodávky vitaminu D, a to expozicí slunečnímu záření a stravou bohatou na vitamin D zvýšení pohybové aktivity vyvarování se kouření vyvarování se konzumace alkoholu

Osteoporóza – to není jen vápník

Zdroje vápníku Mléko, mléčné výrobky: využitelnost asi 30% Rostlinné zdroje: - vstřebatelnost snižují: oxaláty (špenát, mangold, rebarbora, celer, fazole..) a fytáty (ořechy a obiloviny) - dobré zdroje (využitelnost až 60%): brokolice, kapusta, kedlubna a dále viz tabulka - ořechy (využitelnost až 20%): mandle (252), lískové ořechy (181), para ořechy (160)pistácie (130..mg/100g) - semínka (využitelnost až 20%): sezamová (878), lněná (195), slunečnicová (700...mg/100g) - mák: 1400 - 1960 mg/100g

VYUŽITELNOST VÁPNÍKU Z RŮZNÝCH ZDROJŮ

fosfor Dostatečný přívod fosforu je nezbytný pro kostní mineralizaci! Spolu s vápníkem tvoří hlavní součást kostního minerálu. Kost obsahuje 85% celkového fosforu těla. Optimální poměr Ca:P → 1,3:1, při špatné absorpci Ca pak poměr 2:1 Studie nepotvrdily pozitivní efekt suplementace fosforu na zdraví kostí Negativní je spíše jeho vysoký přívod spojený s nízkým přívodem vápníku

bílkoviny Bílkoviny: komponenta kostní matrix + modifikace insulin-like růstového faktoru (stimulace osteoblastů) adekvátní přívod Ca:bílkoviny → ≥20:1 (mg:g) Vysoký příjvod bílkovin je uváděn jako jeden z rizikových faktorů osteoporózy, protože vede k aminoacidurii a kalciurii Nízký přívod bílkovin je spojován se zvýšenou ztrátou kostní hmoty v oblasti krčku kosti stehenní a lumbální páteře, a proto by neměl klesnout pod 16 % energetického příjmu za den Kromě nepříznivého účinku na kost vede proteinová malnutrice ke snížení svalové hmoty a síly a zvyšuje tak riziko pádů

vitamin D Zdroj: ultrafialové záření (UVB, resp. v pásmu 290-315 nm) → aktivace 7-dehydrocholesterolu → cholekalciferol → hydroxylace v jatrech na C25 → v ledvinách konverze na 1,25-dihydrocholekaciferol X solária (maligní melanom) rybí tuky, olej z tresčích jater, vaječný žloutek Faktory: expozice slunečnímu záření, zeměpisná šířka, roční období, pigmentace pleti, věk a používání opalovacích krémů Do 65. roku věku je slunění hlavním zdrojem vitaminu D pro lidský organismus Odhaduje se, že syntézou vitaminu D v kůži se dostává do těla přibližně 10 μg/den

Návrh vdd (SpV) a doporučení dle vyskočila

Zdroje vitaminu D

Kouření a osteoporóza možné souvislosti toxický vliv látek z kouře na osteoblasty a tím snížená kostní novotvorba defektní výživa s nízkým přívodem Ca, zvýšená konzumace kávy u kuřáků acidóza pro vysoké koncentrace CO2 zvýšená citlivost k PTH, snížená sekrece kalcitoninu, zvýšená kalciurie zvýšený výdej katecholaminů pod vlivem nikotinu a tím zvýšená resorpce kosti porucha sekrece estrogenů u žen a předčasná menopauza časté imobilizace v důsledku kouřením způsobených onemocnění časté onemocnění žaludku a tím snížení absorpce Ca

POHYBOVÁ AKTIVITA ANEB „SVALY POSILOVAT, KOSTI ZATĚŽOVAT“ VLIV GRAVITACE aktivace osteoblastů fixace vápenatých iontů na záporně nabitý povrch kosti zvýšený přísun materiálu pro osifikaci v dětství a dospívání - sporty a cvičení vyšší intenzity, zátěže a vytrvalosti (vliv na stimulaci osteoblastů) ve vyšším věku - aktivity střední intenzity kratšího trvání s pauzami mezi cvičením

Projekt „osteoporóza – to není jen vápník“ 5 základních témat: - zdroje vápníku - kouření - pohybová aktivita - rizikové faktory - životní styl

Popis souboru Celkem: 656 osob (404 žen, 252 mužů) Věk: 17,5 roků Studium: gymnázium : 342 střední škola: 314 Výška a tělesná hmotnost: muži 181 cm, 72,8 kg ženy 167 cm, 59 kg

„MYSLÍM SI, ŽE VÁPNÍK JE PRO MÉ TĚLO PROSPĚŠNÝ“ 1. dotazování 2. dotazování Celkem 97,4 % (1,5 %) Gymnázium Střední škola 97,8 % (1,7 %) 97,0 % (1,2 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 97,6 % (0,0 %) 100 % Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 98,5 % (1,5 %) 97,5 % (0,0 %)

TVRDÝ SÝR… JE DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování Průměrné množství porcí mléčných výrobků: 1,5/den Celkem 88,9 % (5,3 %) Gymnázium Střední škola 92,1 % (4,5 %) 85,4 % (6,1 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 95,3 % (2,4 %) 92,5 % (2,5 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 88,2 % (8,8 %) 90,1 % (2,5 %)

TAVENÝ SÝR… JE DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování (p = 0,005) Celkem 74,0 % (8,8 %) Gymnázium Střední škola 73,6 % (9,0 %) 74,4 % (8,5 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 76,5 % (2,4 %) 51,2 % (1,2 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 75,0 % (11,8 %) 65,4 % (4,9 %)

BROKOLICE …JE DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování (p = 0,005) Celkem 27,8 % (19,3 %) Gymnázium Střední škola 28,7 % (16,3 %) 26,8 % (22,6 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 25,9 % (25,9 %) 48,8 % (15,0 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 32,4 % (25,0 %) 53,1 % (12,3 %)

KVĚTÁK… JE DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování (p = 0,001) Celkem 26,6 % (20,8 %) Gymnázium Střední škola 24,2 % (18,0 %) 29,3 % (23,8 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 23,5 % (22,4 %) 46,2 % (12,5 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 26,5 % (33,8 %) 39,5 % (21,0 %)

SARDINKY… JSOU DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování (p = 0,005) Celkem 54,1 % (15,5 %) Gymnázium Střední škola 57,9 % (14,6 %) 50,0 % (16,5 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 61,2 % (14,1 %) 78,8 % (2,5 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 45,6 % (22,1 %) 76,5 % (12,3 %)

OŘECHY… JSOU DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování (p = 0,005) Celkem 21,1 % (22,2 %) Gymnázium Střední škola 18,0 % (18,5 ) 24,4 % (26,2 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 24,7 %. (2,0 %) 45,0 % (1,0 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 32,4 % (29,4 %) 33,3 % (12,3 %)

MÁK.. JE DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování (p = 0,005) Celkem 7,9 % (27,2 %) Gymnázium Střední škola 11,2 % (25,3 %) 4,3 % (29,3 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 14,1 % (21,2 %) 61,2 % (5,0 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 10,3 % (29,4 %) 45,7 % (12,3 %)

ČOKOLÁDA… JE DOBRÝ ZDROJ VÁPNÍKU 1. dotazování 2. dotazování Celkem 25,4 % (14,3 %) Gymnázium Střední škola 21,3 % (13,5%) 29,9 % (15,2 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 35,3 % (16,5 %) 21,2 % (8,8 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 20,6 % (13,2 %) 16,0 % (11,1 %)

„MYSLÍM SI, ŽE TĚLESNÁ AKTIVITA PŘISPÍVÁ KE ZDRAVÍ KOSTÍ“ 1. dotazování 2. dotazování Celkem 76,9 % (14,3 %) Gymnázium Střední škola 78,7 % (11,8 %) 75,0 % (17,1 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 85,9 % (7,1 %) 96,2 % (1,2 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 85,3 % (13,2 %) 92,6 % (4,9 %)

„MYSLÍM SI, ŽE TĚLESNÁ AKTIVITA JE DŮLEŽITÁ V PREVENCI OSTEOPORÓZY“ 1. dotazování 2. dotazování Celkem 56,7 % (36,0 %) Gymnázium Střední škola 64,0 % (30,3 %) 48,8 % (42,1 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 70,6 % (24,7 %) 90,0 % (3,8 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 57,4 % (30,9 %) 67,9 % (22,2 %)

„MYSLÍM SI, ŽE KOUŘENÍ CIGARET MŮŽE VÉST K OSTEOPORÓZE“ 1. dotazování 2. dotazování Celkem 32,2 % (45,0 %) Gymnázium Střední škola 36,0 % (42,1 %) 28,0 % (48,2 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 43,5 % (40,0 %) 85,0 % (7,5 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 27,9 % (39,7 %) 65,4 % (18,5 %)

„MYSLÍM SI, ŽE ZANECHÁNÍ KOUŘENÍ MŮŽE POMOCI KE SNÍŽENÍ RIZIKA OSTEOPORÓZY“ 1. dotazování 2. dotazování Celkem 33,0 % (43,9 %) Gymnázium Střední škola 38,2 % (40,4 %) 27,4 % (47,6 %) Gymnázium bez edukace Gymnázium s edukací 44,7 % (40,0 %) 71,2 % (15,0 %) Střední škola bez edukace Střední škola s edukací 29,4 % (39,7 %) 67,9 % (19,8 %)

Kouříte? (ano) Gymnázium: 9 % 1. cigareta: ve 13 letech počet cigaret: 5/den Střední škola: 28 % 1. cigareta: ve 12,5 letech počet cigaret: 9/den

Pohybová aktivita Jak často se zpravidla věnuješ sportu? Celkem >3krát týdně 3krát týdně 2krát týdně 1krát týdně 22,8 % 18,7 % 25,4 % 13,5 % Gymnázium Střední škola 27,0 % 21,3 % 24,7 % 12,4 % 18,3 % 15,9 % 26,2 % 14,6 %

Jak dlouho obvykle trvá? Jaká je její intenzita? Celkem 15 – 30 minut 30 – 60 minut 60 – 90 minut 90 – 120 minut 20,5 % 36,5 % 24,9 % 11,7 % Gymnázium Střední škola 10,7 % 37,1 % 32,0 % 13,5 % 31,1 % 36,0 % 17,1 % 9,8 % Celkem mírná střední vysoká velmi vysoká 11,4 % 47,7 % 26,6 % 5,8 % Gymnázium Střední škola Mírná 9,0 % 43,8 % 34,8 % 8,4 % 14,0 % 51,8 % 17,7 % 3,0 %

KONZUMACE MLÉČNÝCH VÝROBKŮ Mléko 2 - 3krát týdně Tvrdé sýry 2 – 3krát týdně Jogurt 2 – 3krát týdně Tvaroh 1 – 3krát měsíčně Mléčné nápoje 1krát týdně Tavené sýry 1 – 3krát měsíčně Pozn.: kolové nápoje 1krát týdně

závěr U intervenované skupiny se významně zlepšily znalosti a postoje týkající se prevence osteoporózy → toto se však neodrazilo do skutečného chování Pro vyšší účinnost je třeba udělat víc… Prevence osteoporózy – to není jen vápník

Děkuji vám za pozornost