Katedra práva 5.4.2015 Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0189. Regulace a dohled finančních trhů Institucionální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

DOHLED NAD FINANČNÍM TRHEM V ČR
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Konference pojišťovacích makléřů 2011
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Regulace.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Globalizace Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta Karviná.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
NOVÉ TRENDY V BANKOVNICTVÍ NEW TRENDS IN BANKING SECTOR Ing
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Důvody.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Integrace finančního trhu EMU Petr Čermák. Cíl : Cílem bylo prozkoumat vývoj a míru integrace finančního trhu Evropské měnové unie od počátku jejího vzniku.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
Konzultační hodiny ZS 2013/2014
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Pojišťovnictví Regulace a dohled Ing. Dalibor Pánek
Jako součást informačního systému podniku
Problémy provozovatelů PS v Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Organizace a řízení nadnárodních společností
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Integrace.
Integrace finančního trhu EMU Petr Čermák. Cíl : Cílem bylo prozkoumat vývoj a míru integrace finančního trhu Evropské měnové unie od počátku jejího vzniku.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Možnosti a meze reformy finanční architektury Vladislav Pavlát Vysoká škola finanční a správní v Praze.
Podnikání v oboru družstevního peněžnictví a jeho efektivnost ESFS Řízená konzultace 15. Prosince 2006.
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Dohled.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Rozvoj a inovace finančních produktů 2016 – změna modelu fungování finančního trhu VŠE, FFÚ Pavel Štěpánek, ČBA.
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa Moderní systém pro přístup k právu a pro jeho tvorbu 12. června 2013 seminář Osvěta Aleš Gola odbor legislativy a koordinace.
Aktuálně z řídicího a kontrolního systému Setkání auditorů průmyslu Ing. Petr Kheil, úsek interní audit, Česká spořitelna, a.s. Český institut.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Bankopojištění (bank-assurance) Markéta Suchomelová.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Globalizace kapitálových trhů VOKT (P-13)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Globalizace kapitálových trhů VOKT (P-11)
Transkript prezentace:

Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Institucionální integrace regulace a dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor Pánek

2 Institucionální integrace regulace a dohledu Proces institucionální integrace regulace a dohledu byl akcelerován v posledním desetiletí minulého století vzhledem k výrazným změnám ve struktuře finančních trhů. Finanční systémy jsou ovlivňovány řadou procesů, liberalizace finančních toků, deregulace, privatizace, prolínání finančních produktů, rozvojem informačních a distribučních technologií a dalších globálních vlivů: Liberalizace finančních toků se projevuje možnostmi svobodného tržního podnikání mimo domácí finanční trh, omezuje možnost kontroly a zvyšuje rizika mezinárodních finančních trhů. Harmonizace regulace a dohledu nad finančním trhem zahrnuje sbližování pravidel obezřetného podnikání finančních institucí, provázanost a součinnost institucí regulace a dohledu.

3 Institucionální integrace regulace a dohledu Institucionalizací finančního trhu získávají dominantní postavení velké finanční instituce v postavení investorů i v poskytování finančních služeb. Konsolidace finančních institucí, na finančních trzích dochází ke snižování počtu finančních institucí vlivem zvyšování jejich velikosti s cílem získání většího podílu na trhu. Finanční inovace, v minulosti sektorově odlišované produkty na finančním trhu pro jednotlivé sektory jsou doplněny kombinací produktů s nadsektorovou distribucí. Globalizace, je charakterizována jako hlubší a širší proces v porovnání s procesem internacionalizace, dochází k propojení ekonomik, finančních trhů a vzájemného ovlivňování.

4 Využití integrovaných modelů dohledu Využití integrovaných modelů dohledu v jednotlivých zemích je ovlivněno uvedenými trendy světových finančních trhů a dalšími hledisky: nadnárodní působení konsolidovaných skupin vytváří nová rizika finančních systémů, nutnost nadstandardního dohledu konsolidovaných skupin formou doplňkového dohledu narušování hospodářské soutěže ve finančním sektoru vlivem prolínání finančních produktů a služeb mezi finančními institucemi využití modelu integrovaného dohledu je spojeno s očekáváním efektivnějšího dohledu nad finančními institucemi, zvýšené možnosti monitorování rizik, omezení systémového rizika důležitým hlediskem institucionální integrace dohledu je přehlednost finančního systému a odpovědnosti za výkon dohledu pro účastníky finančního trhu a veřejnost úspory v rozsahu získané integrací dohledu je třeba spatřovat přednostně v oblasti metodické a informační než v oblasti nákladové

5 Proces integrace dohledu do jedné instituce Proces integrace dohledu do jedné instituce je spojen s některými riziky: integrovaná instituce dohledu má širokou působnost ve finančním systému, naplnění cílů dohledu může být tímto nepříznivě ovlivňováno integrovaná instituce dohledu musí při své činnosti zohledňovat přetrvávající odlišnosti činností různých sektorů finančního systému procesem integrace dohledu může dojít k dočasnému oslabení odbornosti pracovníků institucionální integrací dohledu není zaručeno snížení nákladů dohledu předpoklad veřejnosti o obdobné ochraně dohlížených institucí a jejich klientů, integrovaná instituce musí jasně informovat finanční systém a veřejnost v této oblasti.

6 Argumenty pro zavedení integrovaného modelu dohledu Usnadnění dohledu nad finančními konglomeráty Lepší monitorování systémového rizika a rychlejší reakce na změny Jednotný přístup k regulaci a dohledu různých finančních odvětví Posiluje odpovědnost regulátora Maximalizuje úspory z rozsahu a efektivní využiti zdrojů

7 Argumenty proti zavedení integrovaného modelu dohledu Špatně řízený integrační proces může vést k nižší efektivitě dohledu oproti odděleným regulátorům Nerespektování specifik jednotlivých odvětví může oslabit efektivitu dohledu Úspěšná výměna informací a koordinace politiky může probíhat i mezi oddělenými orgány dohledu Integrace dohledu je vhodná pro státy s rozvinutým finančním systémem Úspory z rozsahu nemusí být výrazné Zdroj: Martinez, J.-Rose,T.: International Survey of Integrated Financial Sector Supervision, World Bank Policy, Research Working Paper, 2003

8 Modely integrace dohledu úplná sektorová a funkcionální integrace, orgán dohledu vykonává dohled obezřetného podnikání finančních institucí ve třech základních finančních sektorech i dohled na provádění obchodů a přístupu ke klientům model dvojice regulátorů, jeden regulátor dohlíží na obezřetné podnikání finančních institucí ve všech finančních sektorech, druhý regulátor dohlíží pravidla prováděných obchodů a na ochranu spotřebitelů úplná sektorová a částečná funkcionální integrace, došlo k integraci orgánů sektorových dohledů, na části dohledu se podílí jiná instituce např. centrální banka. V průběhu druhé poloviny minulého století se začal prosazovat trend začlenění systému dohledu do centrální banky. Dochází tak k integraci výkonu měnové politiky a dohledu nad finančním trhem v centrálních bankách.

9 Nejčastější argumenty pro realizaci integrace dohledu do centrální banky ve finančních systémech s převahou bankovního sektoru na celkových aktivech finančního sektoru má centrální banka dlouholeté předpoklady k výkonu dohledu nad finančním trhem soustředění regulace a dohledu nad finančními institucemi spolu s výkonem měnové politiky centrální bankou je přínosem pro účinnou koordinaci opatření pro stabilitu měny a finančního systému v případě nepříznivých vlivů centrální banka soustřeďuje výkon měnové politiky, odpovědnost za finanční stabilitu systému, regulaci a dohled nad finančním trhem a funkci věřitele poslední instance což je pozitivem pro rozhodovací procesy

10 Nejčastější argumenty pro realizaci integrace dohledu do centrální banky předpoklad dosažení úspor z rozsahu vychází z využití dlouhodobě budované a fungující vnitřní struktury centrální banky (personální vybavení, komunikace) centrální banka je ze zákona nezávislou institucí nepodléhající politickým tlakům s obecně uznávanou důvěryhodností systém samostatného financování centrální banky je předpokladem trvalého využití a zaměstnání finančních specialistů a kvalitního výkonu dohledu. Integrace dohledu do centrální banky využívá přímé efektivní informační toky v její vnitřní struktuře

11 Nejčastější argumenty pro realizaci integrace dohledu do centrální banky Odpadá hrozba kompetenčních sporů mezi institucemi dohledu a překrývání činností Zvýšením rozsahu dohledu centrální bankou na ostatní sektory finančního systému je možná kompenzace případného přesunu dohledu do domovských zemí institucí zahraničních finančních skupin.

12 Integrace dohledu nad finančním trhem do centrální banky může být nevýhodou rozpor souběhu pravomocí výkonu měnové politiky nezávislou centrální bankou a odpovědnostmi spojenými s výkonem integrovaného dohledu nesoulad mezi nutností veřejné kontroly výkonu dohledu a nezávislostí centrální banky riziko konfliktu zájmů mezi výkonem měnové politiky a výkonem integrovaného dohledu v krizových situacích integrace dohledu do centrální banky je málo obvyklý institucionální systém s omezenou možností předchozích zkušeností v praxi (ČR 2006).