Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Přídavná jména II
Biologie a somatologie člověka Lebka člověka
Základy počítačových sítí Strukturovaná kabeláž
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Chemie anorganická a organická Chemická vazba
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGANICKÁ CHEMIE OPAKOVÁNÍ
Typy vzorců, stavba molekul a izomerie v organické chemii
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
Chemie anorganická a organická Periodická tabulka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Biologie a somatologie člověka Kostní spoje u člověka
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PaedDr. Ivana Töpferová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ORGANICKÁ CHEMIE.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
ORGANICKÁ CHEMIE ÚVOD.
12.1 Organické sloučeniny Organické (ústrojné) látky
Základní pojmy organické chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organická chemie Chemie 9. r..
VY_32_INOVACE_Slo_III_01 Organická chemie ppt.
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHEM-1-11 Tematický celek (sada): Chemie anorganická a organická Téma (název) materiálu: Organická chemie - základy Předmět: Chemie Ročník / Obor studia: 1. / všechny obory denní a dálkové formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Martin Štorek / Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky na téma základní pojmy organické chemie, typy vazeb, typy vzorců, typy řetězců Metodický pokyn: Prezentace je určena jako výklad nového učiva formou promítání dataprojektorem či k samostudiu 1

ORGANICKÁ CHEMIE Vědní obor zabývající studiem sloučenin uhlíku studuje strukturu, vlastnosti, přípravu a použití organických sloučenin – uhlíkatých sloučenin Organická látka – látka obsažená v organismech – ústrojná látka (uhlovodíky, cukry, tuky, bílkoviny a další organické sloučeniny) Organická sloučenina je sloučenina uhlíku (C) s dalšími biogenními prvky (H, O, S, N, P, halogeny) Organické l. jsou vázány kovalentními vazbami Uhlík má schopnost se vázat současně 4 vazbami a vytvářet tak několikanásobně více sloučenin než kterýkoli jiný prvek. Atomy uhlíku mohou tvořit molekuly s dlouhými rovnými nebo rozvětvenými řetězci či uzavřenými kruhy. 2

ORGANICKÉ SLOUČENINY nízké teploty tání a varu většinou těkavé a hořlavé nevedou elektrický proud rozpouštějí se v organických rozpouštědlech (benzin, toluen, petrolej, …) při reakci velké množství vedlejších produktů malá výtěžnost reakce 1828 Wöhler – první syntéza organické sloučeniny zahřátím kyanatanu amonného (anorg. sl.) vznikne močovina (org. sl.) NH 4 CNO → (NH 2 ) 2 CO 3

VAZBY V ORGANICKÝCH SL. převládají vazby kovalentní (sdílený elektronový pár) vazby mezi uhlíky mohou být jednoduché či násobné vazba sigma – elektronová hustota leží na spojnici jader vazba pí – elektronová hustota není na spojnici jader, vazba není pevná a stálá vaznost prvků: jednovazné: H, Cl, F, Br, I dvouvazné: O, S trojvazné: N čtyřvazné: C 4

TYPY ŘETĚZCŮ (1) Známe přes 14 miliónů organických sloučenin – díky schopnosti atomu C se spojovat a vytvářet dlouhé a rozvětvené řetězce. 5

TYPY ŘETĚZCŮ (2) Určete typy řetězců. 6

TYPY VZORCŮ (1) Chemické vzorce vyjadřují chemické složení organických sl. 7 VZORCE Empirický Udává pouze poměr atomů v molekule Souhrnný Vyjadřuje počet atomů v molekule, stejný vzorec – různé sloučeniny Strukturní Udává složení molekuly a způsob zapojení atomů v molekule Racionální Zjednodušený strukturní, vyznačení vazeb jen mezi uhlíky Prostorový Vyjadřuje prostorové uspořádání atomů v molekule

TYPY VZORCŮ (2) - PŘÍKLADY 1.SOUHRNNÝ 2.STRUKTURNÍ 3.RACIONÁLNÍ 4.PROSTOROVÝ 8

IZOMERIE Vlastnosti organických látek nezáleží jen na jejich složení, ale také na tom, jak jsou atomy v molekule uspořádány. Látky mají stejný souhrnný vzorec, ale jiný strukturní IZOMERIE je jev, kdy sloučenina se stejným souhrnným vzorcem se liší povahou vazeb, vnitřním nebo prostorovým uspořádáním atomů v molekule. I.Konstituční izomery II.Konfigurační (stereo) izomery 9

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. POUŽITÉ ZDROJE KOTLÍK, Bohumír; RŮŽIČKOVÁ, Květoslava. Chemie II v kostce pro SŠ, organická chemie a biochemie. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, ISBN BANÝR, J.; BENEŠ, P.. Chemie pro SŠ. Praha: SPN, 2001, ISBN Vzorce vytvořeny pomocí freewarové aplikace ACD/ChemSketch ver