Filozofie a věda, náboženství a umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Sloupcová sazba a oddíly
Alfons Mucha Název školy
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zemětřesení Název školy
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
RENESANCE A HUMANISMUS
Základní typy monarchií
Energiequellen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Náboženství - křesťanství
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Racionalismus Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Filosofie úvod do problému....
Symbolismus Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Surrealismus Název školy
Geometrická abstrakce
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Filozofie osvícenství v Německu
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Filozofie a věda, náboženství a umění Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Filozofie a věda, náboženství a umění Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_02 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk ve společnosti Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Filozofie a věda, náboženství a umění Copyright © Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Co se dozvíte? co je to věda, co je náboženství, jaký je význam náboženství pro život člověka v 21. století, co je víra, co je církev, co to je umění, jaký význam má pro lidský život umění

Filozofie a věda Obrázek 1.

Věda je užití systematických metod empirického zkoumání, teoretické analýzy dat a logického vyhodnocení argumentů za účelem vytvoření souhrnu znalostí v určité oblasti

A. Vědy postihující obsah myšlení Aristotelovo dělení: A. Vědy postihující obsah myšlení Vědy teoretické: - tzv. první filozofie (též teologie) - fyzika (druhá filozofie) - matematika Vědy praktické: - politika - ekonomika - etika Vědy poetické: - řemesla - umělecká činnost

B. Vědy postihující formu myšlení a sdělování Logika Rétorika

Dělení věd podle Arno Anzenbachra: Reálné vědy: Přírodní: fyzika, chemie, astronomie atd. Kulturní: duchovní – historie, náboženství ,lingvistika, vědy o umění sociální a ekonomické vědy Formální vědy: logika, matematika Předmětem formálních věd je čistá forma, struktura souvislostí

Reálné vědy podávají popis a výklad Jsou zkušenostní Tematicky redukované Metodicky abstraktní, téma postihují tak, jak to připouští metoda Filozofie Ptá se na podmínky zkušeností Není tematicky redukovaná Nemá předpokládanou metodu, metodou filozofie je život sám

Tři pojetí vztahu filozofie a vědy: Scientismus Absolutní autorita vědy Filozofie je služkou reálných věd Analyzuje výpovědi reálných věd Filozofie předpokládá výsledky reálných věd Zpracovává je v syntézu Také scientistický základ Filozofie je vůči reálným vědám autonomní Zkoumá podmínky možnosti zkušenosti v celku

Filozofie a náboženství Obrázek 2.

Filozofie – věda rozumu Náboženství – citový vztah k posvátnému, k Bohům či Bohu. Jeho zdrojem je údiv, úžas i bázeň před tajemstvím světa. (život, smrt) Vděčnost a hledání adresáta této vděčnosti Náboženství zakládá hodnotovou orientaci, rozlišení dobra a zla Navazuje na něj morálka, právo a politika

Víra – je spolehnutí se na to, co nevíme a nevidíme Každé lidské jednání míří do budoucnosti a vyžaduje jakousi víru Spolehnutí se na něco, co nelze empiricky ani logicky prokázat Je to dar, vyvolenost, milost Církev – společenská instituce

Náboženství a filozofie nemají nic společného Každá oblast má své pravdy a problémy Mezi náboženstvím a filozofií je rozpor M. Luther: “Rozum je děvka ďáblova“ L. Feuerbach: “Ne Bůh stvořil člověka, ale člověk Boha“ K. Marx: “Náboženství je opium lidstva“ Náboženství a filozofie tvoří jednotu Svatý Augustin: “Věřím, abych rozuměl“ Náboženství a filozofie jsou různé oblasti, ale jsou ve vzájemném vztahu

Filozofie a umění Obrázek 3.

Umění je zobrazování skutečnosti uměleckou cestou Jeho kritériem je pravda a krása Umění musí být: pravdivé, svobodné a komunikativní Filozofie se vyjadřuje jazykem, jediným kritériem je pravda

Filozofie plní své funkce v médiu rozumu Umění plní své funkce v médiu smyslovosti Umění a filozofie zobrazují skutečnost jako celek Usilují o poznání a o kritiku

Otázky: Co mají společného umění a filozofie? Jak vnímáte vztah mezi vědou a filozofií? Jak vnímáte vztah mezi náboženstvím a filozofií? Může být vědec věřící člověk? Jaký je rozdíl mezi vírou a náboženstvím? Jak vnímáte postavení církví v dnešním světě?

Odpovědi Umění a filozofie zobrazují každodenní život jako celek, nahlížejí realitu ze všech úhlů pohledu. Věda zkoumá vždy jen část reality a užívá předem dohodnuté metody zkoumání, filozofie se zabývá veškerou lidskou realitou a jejím metodou nazírání je život sám. Vztah mezi filozofií a náboženstvím je subjektivní, záleží na osobnosti posuzovatele…

Vědec může být věřící člověk, jak dokazují osobnosti např. astronoma J Vědec může být věřící člověk, jak dokazují osobnosti např. astronoma J. Grygara, matematika P. Vopěnky a dalších. Náboženství je systém, nauka, rituály… Víra je něco vnitřního, velmi intimního, osobního. Je to dar, milost, vyvolenost. Postavení církve jako instituce je v 21. století velmi problematické…(dogmatismus)

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4.

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 8O-901588-4-6. Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Albert_Einstein_Head_Cleaned_N_Cropped.jpg Obrázek 2.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/ReligijneSymbole.svg Obrázek 3.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/DaVinci_MonaLisa1b.jpg