1 Sociální distance. Vnímání sociálních diferencí v české společnosti Jiří Šafr, Kateřina Vojtíšková, Marta Kolářová SOÚ AV ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Advertisements

Kolja 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol? RL8 nová slova.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Hodnotová orientace svobodné generace
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Ústav pedagogických věd FF MU
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Proč je důležité studovat Principy
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
1 Roverský mikulášský víkend 2005 © Einstein, fotografie ©Nick.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Sociální stratifikace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:II.
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Základy pedagogické metodologie
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Sociální diferenciace
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Chudoba jako sociální problém
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Sociální stratifikace
SVOČ Zdravotně sociální fakulta JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Romské ženy a tabu Autorka: Bc. Denisa Kroupová Školitelka: PhDr. et Bc. Alena.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
7lOSnQ
Analýza postavení migrantek a migrantů na území hl. m
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

1 Sociální distance. Vnímání sociálních diferencí v české společnosti Jiří Šafr, Kateřina Vojtíšková, Marta Kolářová SOÚ AV ČR

2 Struktura prezentace 1. O projektu: teoretická perspektiva studia stratifikace; východiska percepce stratifikačního prostoru 2. Sekundární analýza „Komu se daří nejhůře“ 3. Kvalitativní výzkum 4. Vnímání sociální kategorie „bezdomovci“ 5. Sociální distance a křížení nerovností

3 Alternativní teoretická perspektiva studia sociální stratifikace Neapriorní mapování stratifikačního prostoru „relační obrat“: sociální distance – objektivní, subjektivní Percepce stratifikace „Kdo je dole …?“ Sociální kategorizace > symbolická exkluze Symbolické hranice – socioekonomické – morální – kulturní (Lamont-ová) Sociální identita (teorie sociální identity - Tajfel) Meziskupinové vztahy – intergroup bias – stereotypy, předsudky, diskriminace

4 Komu se žije nejhůře? ČR sekundární analýza

5 Komu se žije nejhůře? ČR Demografický aspekt domácnosti (rodiny) Ohrožení chudobou (důchodci, bezdomovci) Zaměstnanecký status (dělníci) Chybí etnická dimenze

6 Komu se žije nejhůře (1984), 1993 a Kategorie dle 1993 Zaměstnanecký status není hlavním kritériem, ale nabývá na významu (¼ ) Změna percepcí reaguje na strukturální změny (nezaměstnanost)

7 Komu se žije nejhůře? kategorie, atributy a vzdělání respondenta

8 Komu se žije nejhůře? kategorie, a vzdělání respondenta

9 Vnímání sociální kategorie „bezdomovci“ kvalitativní analýza

10 Kvalitativní výzkum - rozhovory Hlavní téma – vnímání sociální struktury Polostrukturované rozhovory 30 lidí středního věku v různých sociálních pozicích z Prahy a Liberce Záměrný výběr - profese a dosažené vzdělání

11 Analytický přístup 1. Vertikální dimenze - vnímání postavení v rámci hierarchizovaného sociálního prostoru – sociální kategorie „dole“ 2. Hodnotící dimenze - hodnocení oprávněnosti/správnosti daného sociálního postavení – symbolické morální hranice – kdo si zaslouží a kdo nezaslouží uznání Pohled zevnitř – „člen“ sociální skupiny Pohled zvenčí – „ne-člen“ sociální kategorie

12 Charakteristiky kategorie „bezdomovci“ Nemají domov, práci Nemají povinnosti, starosti, zodpovědnost Nemají chuť pracovat Nechtějí změnit svou situaci, přizpůsobit se Problémy s alkoholem

13 Pohled „zvenčí“: kdo si zaslouží uznání Prodavačka Blažena: T: [...] Ti kteří jsou dnes dole, tak kdo to podle vás je? B: Ti bezdomovci, ale říkám, záleží na tom, jestli si za to dotyčný může sám, nebo nemůže (.) netvrdím, že by stát měl dělat záchranou síť pro všechny, to ne- ale nějaká selekce by trochu být měla, pro ty co si za to můžou a co si za to nemůžou. Ti, kteří „za to nemohou“ B: Mám známou (.) i jednu bezdomovkyni momentálně, (.) tím, že měla přítele a ten ji vystěhoval, a ona se teď snaží sehnat byt, protože má dvě děti a snaží se (.) uplatnit, ale nemá žádné peníze. (.) Jsou situace, do nichž se člověk dostane ne třeba ani vlastní vinou Vina / nevina za vlastní situaci, ne/snaha změnit situaci Ti, kteří „za to mohou“ T: Kterých [lidí] si naopak nemůžete vážit? B: Bezdomovců, ale těch, kteří si za to můžou sami. Takových těch, je pravda, že já to na ulici nepoznám, který je který, ale nedokáži si vážit člověka, který zahazuje svůj život a ví o tom.

14 Pohled „zevnitř“ – dělník Pankrác T: Na ulici je lepší život než v těhletěch fabrikách? P: Na sto percent. To se nedá porovnat. (.) T: Co děláte? P: Flákáte se, flákáte se, nič neděláte, kecáte s kamarátmi, hrajete karty, popíjíte, co já vím, zapálíte si tu marihuanu. Stále dokolečka. Nic, nic, svět je gombička. Nikdo vás nezajímá, vy nezajímáte nikoho. Nemusíte mít doklady. Nemusíte makat, nič. To zas vám povím, že úžasný život je na ulici. P: Když nemáte jako já že syna, nebo takový podobný důvod, sám od sebe pro sebe se nevrátí nikdo zpátky. Neexistuje. T: A měli by vůbec [politici] pomáhat těm bezdomovcům, když jim to vyhovuje? P: Podívejte, já vám zas poviem, že treba jim pomoci, třeba v zimě alebo čo. (odmlka) Ale zase (odmlka) keď jim nebudou pomáhat, tak zabijou někoho (odmlka) a vezmou mu peníze. T: Jakože bezdomovci budou někoho ohrožovat nebo? P: Určitě. Když už se dostali tam, kďe jsou, tak jsou tam lidé, kteří ozaj se nedokáží postarat sami o sebe. (…) (odmlka). Někdo musí pomáhat trošku, třeba Armáda spásy, tak nějakou věc darovat, dát na polévku nebo tak.

15 Sociální distance a křížení nerovností kvalitativní analýza

16 Sociální distance a křížení nerovností („třída“, gender, rasa/etnicita) Kvalitativní analýza Vnesení genderové dimenze (gender jako pohlaví respondentů, genderové aspekty v otázkách) Rozšíření na kombinace: „třída“, gender, rasa/etnicita

17 Teorie Křížení nerovností: „třída“, gender, rasa/etnicita - teorie intersection - kumulace vs. průsečík Průsečík nerovností v pojetí sociálních distancí - klasicky (výběr partnera) - nové kombinace Konstruované kategorie - jak jsou skupiny klasifikovány ve výpovědích

18 Kvalitativní analýza - příklad Dělník, Praha, 32 let: Já jeden čas chodil pomáhat k tátovi do firmy, on si najímal Ukrajince a ten jeden byl inženýr, druhý profesor. A on mi řekne: „řekni jim, co mají dělat a oni to udělají, jsou to Ukrajinci“ a mě bylo blbé mu říci „ty kopej tady a on tady“ …profesorovi na nějaké škole...Kdyby mi to neřekl, tak je mi to fuk, říkalo by se mi to mnohem lépe. On mi dal k ruce Ukrajince a oni ti to vykopou. (…) Pro nás to jsou dělníci, ale my nevidíme, že to jsou mnohdy mnohem víc vzdělaní lidé, než ti co jim dávají tu práci. (…) (lidé se na ně dívají, že jsou jen Ukrajinci), protože nedělají nikdy lepší práci než tu, co Češi nechtějí dělat.

19 Interpretace Křížení „třídy“ (vzdělání, postavení v řízení) a etnicity Není kumulace, ale křížení (vyrovnávání) statusů Vnímání vs. definice situace Gender neviditelný? Odlišné zaměstnání muži vs. ženy, odlišné interakce migrantek a migrantů s českou populací

20 Další kroky, diskuse Další analýza rozhovorů Reprezentativní šetření: sociální sítě, percepce, subjektivní distance ke kategoriím „relační obrat“ - sociální distance objektivní, subjektivní „kulturní obrat“ - konstrukce sociálních kategorií, vymezování hranic sociální kategorizace vztah mezi sociálními strukturami a mentálními kategoriemi sociální konstrukce třídní hranic

21 Děkujeme za pozornost