Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Předmět: Matematika Název materiálu: Výuková prezentace Téma: Celá čísla Autor: Ing. Lenka Liederhausová Ověřeno ve výuce dne: / č. hoiny 3 Třída: 1. DK/ 9 žáků Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_42_INOVACE_M.1.02
Celá čísla jsou čísla přirozená, k nim čísla opačná – záporná a číslo nula Označení Z zápornými čísly vyjadřujeme ztráty, dluhy, úbytky pod nulovou hodnotu zapisujeme….- 4, -5, -3, 0, 1, 5, 9….
Celá čísla - příklady Teplota vzduchu byla -8 °C. Voda v řekách klesla -1,5m pod normál. Stav konta je –20 000Kč.
Celá čísla na číselné ose < < > Porovnej:
Celá čísla – absolutní hodnota Označujeme l Z l Absolutní hodnota celého čísla je rovna vzdálenosti obrazu čísla od obrazu nuly na číselné ose. l-4l Např. : = 4 l4ll4l
Celá čísla – sčítání, se stejným znaménkem Sečteme jejich absolutní hodnoty a připíšeme společné znaménko = (-5) = -8 Můžeme zapsat: = = -8 l3l + l5l = 8l-3l + l-5l = = 8
Celá čísla – sčítání, se stejným znaménkem Příklady č – 8 = -4 – 9 = = -2 – 4 – 5 = -5 + (-4) = =
Celá čísla – sčítání, s rozdílným znaménkem znaménkem Odečteme jejich absolutní hodnoty a připíšeme znaménko čísla s větší absolutní hodnotou. 3 + (-5) l 3 ll-5 l = 2 < l -3 ll +5 l = 2+ <
Celá čísla – sčítání, s rozdílným znaménkem znaménkem Příklady č –
Celá čísla – samostatná práce (-2) (-2)
Celá čísla – samostatná práce (-2) (-2)