Struktura literárního díla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Předmět (Český jazyk – 7. ročník).
Starověká Kréta 6. ročník.
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Paleolit 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Osvobozené divadlo 9. ročník.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Národní divadlo 8. ročník.
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Meziválečná literatura
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Jan Neruda 8. ročník.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Opakování z literatury 8. r.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Transkript prezentace:

Struktura literárního díla Vrstva jazykově stylistická (Literární výchova - 7. - 9. ročník)

Struktura literárního díla Vrstva jazykově stylistická (Literární výchova - 7. - 9. ročník) Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, 2005. J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, 1998. J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, 1994. R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, 2008. M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.

Báseň, v níž začáteční nebo koncová písmena (slabiky) dávají slovo (větu), nejčastěji jméno člověka, jemuž je báseň věnována, nazýváme 5 Akrostich Esej Interview

V následujících příkladech - stříbrný vítr, hloupý Honza, širé pole - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Personifikace Alegorie Epiteton

V následujících příkladech - bílý jako sníh, myšlenka se pírkem chvěla, slzy co perly - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Přirovnání Sarkasmus Kontrast

V následujících příkladech - vodotrysk noci, úl hvězd - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Metonymie Metafora Symbol

V následujících příkladech - moře mě objalo rukama, Vánoce klepou na dveře - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Personifikace Přirovnání Epiteton

V následujících příkladech - poslouchat Beethovena, jídlo nedorazilo včas - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Metonymie Metafora Jinotaj

V následujících příkladech - vrátil se pod rodnou střechu, seběhlo se celé město - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Ironie Synekdocha Hyperbola

V následujících příkladech - zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk, oříšky bez jádra - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Litotes Hyperbola Oxymóron

V následujícím příkladu - Na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Kontrast Symbol Oxymóron

Český synonymní výraz pro alegorii zní 5 Jinotaj Znak Nadsázka

Cizí synonymní výraz pro znak, který zastupuje obecný pojem – kominík = znak štěstí 5 Alegorie Symbol Protiklad

V následujícím příkladu - stokrát jsem tě prosila, na kolena klesla - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Hyperbola Metafora Ironie

V následujícím příkladu - až bude nade mnou růst tráva - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Litotes Eufemismus Nadsázka

V následujícím příkladu - oslí uši právě dobře ke koruně sluší - je užito obrazné pojmenování zvané 5 Sarkasmus Ironie Hyperbola

Zesílenou ironii označujeme jako 5 Sarkasmus Perifráze Alegorie

Jak označujeme zvukovou figuru, jejíž podstatou je opakování slova (slov) na začátku veršů (vět), slok 5 Anafora Epifora Aliterace

Jak označujeme zvukovou figuru, jejíž podstatou je opakování téhož slova (slov) na konci veršů (vět) 5 Epifora Anastrofa Aliterace

Jak označujeme zvukovou figuru, jejíž podstatou je opakování stejné hlásky na začátku sousedních slov (vět) Plyne peníz po penízku 5 Anafora Aliterace Anastrofa

Jak označujeme figuru, jejíž podstatou je básnické oslovení neživého objektu, nepřítomné osoby – nečeká se na odpověď Čechy krásné, Čechy mé 5 Apostrofa Pleonasmus Řečnická otázka

Jak označujeme figuru, jejíž podstatou je nadbytečné hromadění slov souznačných Po modrém blankytu bělavé páry hynou 5 Pleonasmus Oxymóron Řečnická otázka

Téma: Struktura literárního díla (Vrstva jazykově stylistická) – 7. - 9. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)