3.1 Staroorientální státy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Mezopotámie
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Opakujeme starověk Dějepis 2. stupeň
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
EGYPTSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
vytvořený v projektu OP VK
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
6e.1 Písmenko S Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
12.1 Mimořádné události, IZS
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ČÍNA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Starověký EGYPT.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_562_Doba bronzová AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
3.1 Periodizace dějin hudby
Starověká Mezopotámie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Mgr. Jindřiška Řehořková
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_05 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Starověk.
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
Úvod do starověku; Vznik písma
VY_32_INOVACE_
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

3.1 Staroorientální státy Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 3.1 Staroorientální státy Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

3.2 Co již víme? STAROVĚK - vznik civilizací v povodí velkých řek Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 3.2 Co již víme? - vznik civilizací v povodí velkých řek Mezopotámie (Meziříčí): Eufrat a Tigris Egypt: Nil Čína: Chuang-che a Jang-c´tiang Indie: Indus a Ganga STAROVĚK historická epocha navazující na pravěk a předcházející středověku nejpodstatnějším rysem je nové uspořádání společnosti = stát kněží: znalci písma, vzdělanci panovník vojáci kněží úředníci řemeslníci, zemědělci, obchodníci otroci

3.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 3.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? daně = poplatky vybírané úředníky od obyvatel polyteismus = náboženství uctívající více bohů úlitba = původně obětování nápoje bohům; později i jiné oběti zikkurat = stupňovitá věž s chrámem na poslední terase (pův. u Sumerů) Chammurapiho zákoník = soubor zákonů vytesaný do kamenné stély; zásada „oko za oko, zub za zub“ farao (faraón) = původně veliký dům, tj. královský palác, přeneseně titul egyptského panovníka egyptologie = věda zkoumající památky starověkého Egypta mastaba = hrobka ve tvaru komolého jehlanu oáza = místo v poušti, kde je u vodního pramene soustředěn život pyramidy = největší hrobky světa, které si dávali stavět králové v době Staré říše v Egyptě zádušní chrám = obětovalo se zde duchu zemřelého krále mumifikace = úprava těla mrtvého konzervujícími látkami (vyjmutí vnitřností, zabalení do pruhů látek, aj.) sfinga = fantastický tvor, nejznámější podoba s tělem lva a hlavou ženy kolonizace = osidlování neobydlených nebo málo osídlených území Féničané = řecký název pro obyvatele území pod pohořím Libanon, tzv. Kanaánejci Kanaán = území starověké Palestiny monoteismus = víra v jednoho boha kasta = zcela uzavřená skupina lidí, jimž je vymezeno určité postavení i činnosti meditace = soustředěné přemýšlení, rozjímání „hedvábná cesta“ = obchodní spojení Číny se světem: nejžádanějším zbožím hedvábí

3.4 Co si řekneme nového? Egypt Mezopotámie Palestina Féničané Čína Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 3.4 Co si řekneme nového? hieroglyfy: rozluštil je François Champollion Egypt Mezopotámie Epos o Gilgamešovi klínové písmo: rozluštil jej český vědec Bedřich Hrozný kolébkou civilizace – Sumer - vynálezy: vůz, hrnčířský kruh, oradlo Palestina Féničané viz DUM D9 vynikající mořeplavci a obchodníci rozšíření hláskového písma (22 hlásek) Čína Indie jedno z nejkrásnějších a nejbohatších měst světa Babylon

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 3.5 Procvičení a příklady Doplň text: Názvem Mezopotámie (Meziříčí) označujeme území mezi řekami ……. a …… . K nejstarším sumerským městským státům patřila města …, ….. a ……. . Nejvýznamnějším panovníkem tzv. Starobabylonské říše, který vydal sbírku právních předpisů – zákoník, byl ……. . V Mezopotámii se psalo tzv. ……. písmem. Nejstarší literární památkou starověkého Předního Východu je ……………….. . Egyptští bohové byli často zobrazováni jako lidské postavy s hlavou zvířete. Najdi jména těchto bohů a zjisti, co měli na starosti. hlava šakala hlava ibise hlava krokodýla hlava sokola Anup – bůh balzamování a hřbitovů Thovt – bůh moudrosti a písařů Sobek – spojován s faraonovou mocí Hor – „Horovo oko“, symbol léčení, amulet symbolizující sílu Rozhodni, které pojmy patří k sobě. N – nilská oblast, M – mezopotamská oblast, Č – čínská oblast kolo a vůz hedvábná stezka sklo obrázkové písmo kompas pyramidy papír značkové písmo papyrus čínská zeď střelný prach zikkurat Kdo to byl Buddha?

Zjisti, co je to tzv. Desatero. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 3.6 Něco navíc pro šikovné Poznáš, co tyto stavby spojuje? V ukázce z indického eposu Mahábhárata (3. st. př.n.l.) radí autor dvořanům, jak se mají chovat. Jaké jsou jeho rady? Čest neztrácí jen ten dvořan, který dbá jen o svůj úřad. Šeptat si, když vladař mluví, to je ostuda všem trapná. Nechlubte se tím, co znáte – spíš to vhodně uplatňujte. Správný dvořan nemá chrchlat, drbat se a pouštět větry. Králi bývá nepříjemný mluvka, hrubec, podlézavec nebo kdo se hloupě směje – upadá tak v očích vládce. U dvora si klidně žije ten, kdo moudrost svou dá králi. Ten však, kdo se mocí dere, brzy narazí a padne. U dvora má vládnout pravda, jakož laskavost a přísnost. Jako stín za králem choďte, každou myšlenku mu splňte. Úplatků se vyvarujte, vězením to končívává … Zjisti, co je to tzv. Desatero.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 3.7 CLIL The Terracotta Army or the "Terra Cotta Warriors and Horses", is a collection of terracotta sculptures depicting the armies of Qin Shi Huang, the first Emperor of China. It is a form of funerary art buried with the emperor in 210–209 BC and whose purpose was to protect the emperor in his afterlife. The figures, dating from 3rd century BC, were discovered in 1974 by some local farmers in Lintong District, Xi'an, Shaanxi province, near the Mausoleum of the First Qin Emperor. The figures vary in height according to their roles, with the tallest being the generals. The figures include warriors, chariots and horses. Current estimates are that in the three pits containing the Terracotta Army there were over 8,000 soldiers, 130 chariots with 520 horses and 150 cavalry horses, the majority of which are still buried in the pits. Other terracotta non-military figures were also found in other pits and they include officials, acrobats, strongmen and musicians.

3.8 Test znalostí 1. Společným znakem starověkých civilizací není: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 3.8 Test znalostí 1. Společným znakem starověkých civilizací není: a/ vznik nového uspořádání společnosti b/ používání písma c/ společná vládnoucí panovnická dynastie d/ vznik v povodí vodních toků 3. Vyber správně řadu pojmů, které souvisejí se starověkou Indií. a/ jóga, meditace, Buddha, Syn nebes b/ Buddha, Velká zeď, Nirvana c/ Nirvana, meditace, faraon d/ Ganga, Buddha, Mohendžodaro 2. Stupňovitá věž s chrámem na poslední stupni se nazývá: a/ minaret b/ pyramida c/ zikkurat d/ rotunda 4. Pojem monoteismus znamená: a/ víra v jednoho boha b/ víra ve větší množství bohů c/ víra v posmrtný život d/ balzamování mrtvých vonnými mastmi Správné odpovědi: c d a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 3.9 Použité zdroje, citace H. Mandelová, E. Kunstová, I. Pařízková: Dějiny pravěku a starověku, Dialog, Liberec 2001. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ish-tar_Gate_detail.jpg (slide1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Amarna_Akkadian_letter.png (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Egypt.Giza.Sphinx.02.jpg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Seal_ring_Ptah_Great_with_love_E3603_mp3h8732.jpg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mohenjodaro_Sindh.jpeg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:IndusValleySeals.JPG (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:OracleShell.JPG (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GreatWall_2004_Summer_4.jpg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Menora.svg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Star_of_David.svg (slide1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lightmatter_buddha3.jpg (slide 1) http://i.idnes.cz/09/124/nesd/JW3027cf_mapa.JPG (slide 2) http://imgs.idnes.cz/igsvet/A030407_TOM_IRAKPAMATKY1V_N.JPG (slide 2) http://nd01.jxs.cz/319/392/223bcb24bd_41294556_o2.jpg (slide 2) http://historika.fabulator.cz/ilustrace/indie.jpg (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cuneiform_script.jpg (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Sobek (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_079.jpg (slide 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hanging_Gardens_of_Babylon.jpg (slide 6) http://en.wikipedia.org/wiki/File:1_terracotta_army_2011.JPG (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Soldier_Horse.JPG (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Qin_dynasty_bronze_chariot_and_horses.jpg (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Terra_Cotta_Warriors,_Guardians_of_China%E2%80%99s_First_Emperor.jpg (slide 7)

3.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 3.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník 6. ročník Klíčová slova Starověké civilizace - Egypt, Mezopotámie, Indie, Čína, Palestina. Anotace Prezentace popisující vznik staroorientálních civilizací – nového uspořádání společnosti, tj. státu a písma.