Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Mikroekonomie Autor: Ing. Iveta Kubistová Téma: Faktory ovlivňující poptávku Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_EK_07_ faktory ovlivnujici poptavku Datum tvorby: Klíčová slova: diskuse, poptávka, faktory Anotace: soubor určen k výkladu a procvičeni učiva.roč. EKO
Faktory ovlivňující poptávku Poptávkovou křivku mohou ovlivnit některé faktory: Námět k diskusi. poptávka
1. Důchodový efekt Je to výše důchodů, mezd, platů (koupěschopnost obyvatel) 2. Substituční efekt Cena substitutu (zdraží-li zákazníkovi oblíbenou značku cigaret, tak si koupí levnější značku)
3. Cena komplementu Cena zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného (auto benzín) 4. Změna v preferencích lidí Změna v hodnotách Potřeby, zdravá výživa, móda…
5. Reklama Je to placená forma neosobní prezentace produktu, služby či myšlenky Má masový charakter
Otázky k zamyšlení Zamyslete se nad tím jak vás, jako zákazníka, ovlivňují jednotlivé faktory. Uveďte konkrétní případy z vašeho života. Řízená diskuse
Zdroje: Poptávka. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ka ka Sojka, Pudlák. Ekonomie pro střední školy. 5.upr. vydání. Praha: Fortuna, ISBN