Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOMÁCNOSTI NA ÚVĚROVÉM TRHU Michal Skořepa Česká společnost ekonomická, o.s.
Advertisements

Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Platební karty Podstata Embosované a čipové karty Debetní karty
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_62_INOVACE_A FINANČNÍ PRODUKTY – SOUHRNNÉ OPAKOVÁNÍ VY_62_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Radka Koldinská VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: opakování.
Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
Ekonomická gramotnost 9. ročník. Podmínky klasifikace v EG Vedený sešit A4 nelinkovaný V každém pololetí prezentace s referátem na zvolené téma (rozsah.
Vzdělávání finanční gramotnosti dospělých
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bankovní operace.
Ing. Lucie Kratochvílová
Rozumíme penězům Buštěhrad Projekt Rodina Splátkova  Sociální postavení  Ekonomická situace  Příjmy  Výdaje  Finanční produkty / stavební.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
NOVÝ STANDARD OSOBNÍHO BANKOVNICTVÍ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_OBCHODNI.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Krátkodobý finanční majetek Ceniny
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
MBank Maximum výhod a pohodlí ??? PETRA NGUYENOVÁ ma381.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_17 NázevFinanční produkty Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
Krátkodobý finanční majetek Bankovní účty Krátkodobé bankovní úvěry
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Ing. Jan Krajíček, Ph.D Peněžní gramotnost Peněžní gramotnost.
Ing. Jan Krajíček, Ph.D Cenová gramotnost.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Finanční trh. Pojmy Úrok- peněžitá odměna za půjčení peněz Úroková míra- velikost úroků v procentech, procentní vyjádření navýšení půjčené částky za určité.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_06 Kontokorentní účet TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
1. Lekce Základní hospodaření s financemi Ujasnění základních finančních pojmů Rodinný rozpočet a tvorba finančního plánu Zajištění příjmů, proč a kdy?
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A Veronika Havlová 2016 PROBLEMATIKA ZADLUŽOVÁNÍ SE NA SPOTŘEBITELSKÉM TRHU V ČR.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza bankovních produktů v ČR Autor bakalářské práce: Marie.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Opakování – pracovní list
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
EU_62_B_sada 1_07_M_Účet_Poliačíková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
LET ZAPOJENÝCH DĚTÍ PROJEKTŮ 6 15 KOL PROJEKTU ROZHLED.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční gramotnosti žáků základních a středních škol“ 9. ledna 2012

Bankovní produkty pro studenty Jsou studenti účastníky finančního trhu?  studentské účty/konta  platební karty  kontokorentní úvěry  kreditní karty Jsou děti a mladiství účastníky finančního trhu?  uzavření smlouvy o vedení účtu – do 18ti let věku pouze v doprovodu zákonného zástupce  kontokorentní úvěr, kreditní karta – až od 18ti let věku

Je téma úvěrů relevantní pro studenty <18 let? Spotřebitelské návyky  pouze 54 % lidí dříve než si něco koupí, pečlivě zvažuje, zda si to může dovolit  pouze 65 % lidí platí své účty včas  pouze 59 % lidí uvádí, že by v případě finančních obtíží snížilo výdaje Své účty platím včas. 1 - vždy nikdy6 - Neví7 - Bez odpovědi 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100% 1 - vždy nikdy6 - Neví7 - Bez odpovědi Dříve, než si něco koupím, pečlivě zvažuji, zda si to mohu dovolit. 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%

Je téma úvěrů relevantní pro studenty <18 let? … spotřebitelské návyky  pouze 36 % lidí si přečte smlouvu na místě a na nejasnosti se zeptá  pouze 64 % lidí by informovalo věřitele v případě neschopnosti splácet Příprava na budoucí život dlužníka  pouze 32 % lidí skutečně ví, co to znamená RPSN  pouze 58 % lidí při výběru úvěru zohledňuje jak cenu (RPSN), tak i měsíční zatížení rozpočtu (výši splátky) I nezletilý člověk může „způsobit“ dluhy  účty za mobil, nákupy pro děti

FV v oblasti dluhů na ZŠ 1. stupeň ZŠ  rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti  proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje  půjčky  kdy si půjčovat a jak vracet dluhy 2. stupeň ZŠ  rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti  sestavení jednoduchého rozpočtu domácnosti  zvážení nezbytnosti jednotlivých výdajů  jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele  půjčky  význam placeného úroku  nejčastější způsoby krytí deficitu (úvěry, leasing..)

FV v oblasti dluhů na SŠ  finanční produkty  jak vybrat nejvýhodnější úvěrový produkt s ohledem na své potřeby  rozdíl mezi úrokovou sazbou a RSPN  způsoby zajištění úvěru  jak se vyvarovat předlužení  práva spotřebitele  jak uplatňovat práva spotřebitele (při nákupu zboží a služeb včetně produktů finančního trhu)  možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek

Chtějí Češi FV ve školách? Představte si, že byste měl(a) k dispozici 100 dodatečných vyučovacích hodin na základní škole. Jak byste je rozdělil(a)?

Jak jsou na tom žáci? PISA 2012  projekt OECD s cílem zjistit kompetence patnáctiletých žáků ve čtenářské, matematické, přírodovědné a nově i finanční gramotnosti, sledovat vývoj výsledků českých žáků v daných oblastech a srovnat výkony žáků v mezinárodním kontextu  sběr dat březen/duben 2012 – cca 2 tis. žáků  výsledky - prosinec 2013  součástí témata výdajů, zadlužení i úroků

sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Pracovní skupina pro finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností Děkuji za pozornost