Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční gramotnosti žáků základních a středních škol“ 9. ledna 2012
Bankovní produkty pro studenty Jsou studenti účastníky finančního trhu? studentské účty/konta platební karty kontokorentní úvěry kreditní karty Jsou děti a mladiství účastníky finančního trhu? uzavření smlouvy o vedení účtu – do 18ti let věku pouze v doprovodu zákonného zástupce kontokorentní úvěr, kreditní karta – až od 18ti let věku
Je téma úvěrů relevantní pro studenty <18 let? Spotřebitelské návyky pouze 54 % lidí dříve než si něco koupí, pečlivě zvažuje, zda si to může dovolit pouze 65 % lidí platí své účty včas pouze 59 % lidí uvádí, že by v případě finančních obtíží snížilo výdaje Své účty platím včas. 1 - vždy nikdy6 - Neví7 - Bez odpovědi 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100% 1 - vždy nikdy6 - Neví7 - Bez odpovědi Dříve, než si něco koupím, pečlivě zvažuji, zda si to mohu dovolit. 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%
Je téma úvěrů relevantní pro studenty <18 let? … spotřebitelské návyky pouze 36 % lidí si přečte smlouvu na místě a na nejasnosti se zeptá pouze 64 % lidí by informovalo věřitele v případě neschopnosti splácet Příprava na budoucí život dlužníka pouze 32 % lidí skutečně ví, co to znamená RPSN pouze 58 % lidí při výběru úvěru zohledňuje jak cenu (RPSN), tak i měsíční zatížení rozpočtu (výši splátky) I nezletilý člověk může „způsobit“ dluhy účty za mobil, nákupy pro děti
FV v oblasti dluhů na ZŠ 1. stupeň ZŠ rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje půjčky kdy si půjčovat a jak vracet dluhy 2. stupeň ZŠ rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti sestavení jednoduchého rozpočtu domácnosti zvážení nezbytnosti jednotlivých výdajů jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele půjčky význam placeného úroku nejčastější způsoby krytí deficitu (úvěry, leasing..)
FV v oblasti dluhů na SŠ finanční produkty jak vybrat nejvýhodnější úvěrový produkt s ohledem na své potřeby rozdíl mezi úrokovou sazbou a RSPN způsoby zajištění úvěru jak se vyvarovat předlužení práva spotřebitele jak uplatňovat práva spotřebitele (při nákupu zboží a služeb včetně produktů finančního trhu) možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek
Chtějí Češi FV ve školách? Představte si, že byste měl(a) k dispozici 100 dodatečných vyučovacích hodin na základní škole. Jak byste je rozdělil(a)?
Jak jsou na tom žáci? PISA 2012 projekt OECD s cílem zjistit kompetence patnáctiletých žáků ve čtenářské, matematické, přírodovědné a nově i finanční gramotnosti, sledovat vývoj výsledků českých žáků v daných oblastech a srovnat výkony žáků v mezinárodním kontextu sběr dat březen/duben 2012 – cca 2 tis. žáků výsledky - prosinec 2013 součástí témata výdajů, zadlužení i úroků
sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Pracovní skupina pro finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností Děkuji za pozornost