Psycholgie v dopravě 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
s dopravní infrastrukturou
Advertisements

Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Lidský faktor v dopravě!
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Osobnost Občanská výchova.
Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: MARIE KRAUSOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_.
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Temperament Pavel Šuranský.
Dopravní a liniové stavby
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Strachy v období rané adolescence
Řídící struktury, malé a velké organizace
Typologie temperamentů
Psychologie koučování
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Specifické metody SP LS 2014
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Teorie vzdělávání dospělých
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Náročné životní situace
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Psychologie koučování
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Kejřová Psychologie.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psycholgie v dopravě 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Osnova předmětu 1. Předmět a vývoj dopravní psychologie 2. Vývojové tendence české dopravy 3. Psychologická analýza činnosti řidiče a jiných účastníků dopravy 4. Dopravní systémy a jejich spolehlivost 5. Dopravní prostředek, dopravní cesta a provoz 6. Způsobilost pro řízení dopravních prostředků a dopravní cesty 7. Volba dopravního prostředku a dopravní cesty 8. Podmínky bezpečného provozu - silniční doprava - letecká doprava - železniční doprava 9. Psychická zátěž v dopravě 10. Mechanismy psychické adaptace na zátěžové situace 11. Organizace práce v dopravě 12. Výuka a výcvik 13. Sociálně psychologické aspekty dopravy

Literatura Havlík Karel: Psychologie pro řidiče, nakl. Portál Praha, 2005

Vývoj počtu nehod

Podíl jednotlivých činitelů na vzniku dopravní nehody

Pravděpodobnost spolehlivosti celého systému je možno vyjádřit: P s = P v. P a. P k,o. P p [-] P s pravděpodobnost spolehlivosti celého systému P v pravděpodobnost spolehlivosti práce řidiče P a pravděpodobnost funkční spolehlivosti automobilu P k,o pravděpodobnost funkční spolehlivosti komunikace s okolím P p pravděpodobnost spolehlivosti provozních poměrů

Vliv člověka / řidiče Chování řidiče v provozu je výslednicí mnoha faktorů, některé z nich: -psychika (vnímání, rozhodování, koncentrace, reakce, únava, spokojenost, rozladěnost, stres …) - morální vlastnosti (sebekázeň, respektování pravidel, ohleduplnost…) - vědomosti (obecné, zkušenosti s řízením…) -fyzický stav (plné zdraví, ambulantně léčené zdravotní problémy, tělesné hendikepy…) - počasí (viditelnost – tma, mlha, déšť, sníh…) -prostředí (okolí – zástavba, ostatní doprava – množství vozidel, hluk, zplodiny, chování ostatních účastníků provozu…).

Vliv technického stavu vozidla Z důvodu jen technické závady vozidla je zaviněno pouze cca 1 % z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel. Nejčastější příčina -nesprávné uložení nákladu, -upadnutí, ztráta kola vozidla, -další.

Vliv komunikace a mostů Stavebním stavem silnice se rozumí její kvalita, stupeň opotřebení povrchu, podélné nebo příčné vlny, výtluky, které nelze odstranit běžnou údržbou, únosnost vozovky, krajnic, mostů a mostních objektů a vybavení pozemní komunikace součástmi a příslušenstvím. Klasifikace stavebně technického stavu: I. výborný bez zjevných vad II. dobrý drobnější vady neovlivňující funkčnost a bezprostředně ani životnost III. vyhovujícízávažnější poruchy mající částečný vliv na funkčnost a bez provedení údržby také na životnost IV. nevyhovující závažné poruchy, téměř znemožňující funkčnost, životnost je minimální V. havarijníprvek je nefunkční

Technický stav mostů I. bezvadný stav bez zjevných nebo známých skrytých vad II. velmi dobrý stavvzhledové vady, které neovlivní zatížitelnost III. dobrý stavvětší vady, které ale neovlivňují zatížitelnost IV. uspokojivý stav vady a poruchy, nemající okamžitý nepříznivý vliv na zatížitelnost, které však zatížitelnost mohou v budoucnu ovlivnit V. špatný stav vady a poruchy, ovlivňující sice zatížitelnost, ale odstranitelné ještě bez větších zásahů VI. velmi špatný stav vady a poruchy, ovlivňující sice zatížitelnost a odstranitelné pouze velkou opravou zahrnující důležité části konstrukce VII. havarijní stavvady a poruchy ovlivňující zatížitelnost takovou měrou, že vyžadují okamžitou nápravu pro odvrácení hrozící katastrofy, popř. uzavření mostu V ČR je cca 9 % mostů v nevyhovujícím stavu a mostů s nedostatečnou zatížitelností cca 36 %.

Schéma provázanosti zdravotního a psychického stavu, dopravního prostředí a aktuální dopravní situace

Dopravní charakter je tvořen souborem osobních komponent. Odvozujeme z něj určitý, obvyklý způsob chování řidiče. Je svázán s jednotlivými složkami osobnosti – vlastnostmi, schopnostmi, Dovednostmi, znalostmi a zkušenostmi. Dopravní chování má sociální i situační dimenzi, je podmíněno dopravním prostředím s jeho formálními i neformálními normami. -v souladu s formálními (právními) pravidly a s normami sociálně-psychologickými. Řidič jede dle předpisů, je slušný a tolerantní, -shodné s formálními pravidly, ale odlišné od sociálně-psychologických norem. Řidič jede dle předpisů, ale „prosazuje se“. -odlišující se od formálních pravidel. Řidič se chová dle zkušeností. -odlišné od obou norem. Řidič nedbá předpisů, jede bez ohledu na ostatní.

Typologie osobností v dopravní psychologii Dopravní psychologové se při popisu osobnosti opírají o Eysenckovu Typologii psychometrickému pojetí temperamentu -extrovert -introvert Emoční labilita a stabilita představuje odezvu na emocionální podněty. - sangvinik – přizpůsobivý, aktivní, společenský, bezstarostný. - flegmatik – méně přizpůsobivý, pasivní, snášenlivý, rozvážný. - cholerik – implusivní, nedostatek sebeovládání, nedůtklivý, optimistický. - melancholik – citlivý, samotářský, úzkostný, náladový, rezervovaný.

Znázornění osobnostní struktury u nehodových a beznehodových řidičů

Motivace řidičů Je to pohnutka k činnosti, co člověk chce či nechce, co upřednostňuje či odmítá (a jak silně).

Odlišnosti v motivaci dvou skupin řidičů