Kulturní evoluce. Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Citlivost na hluk Přednáška 13.
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Vrozené poruchy sluchu
Statistické metody pro testování asociace genů a nemocí
Genetika člověka.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Abnormální chování u zvířat. Evoluce duševních chorob Nesse a Williams (1996) a Stevens a Price (1999) - existenci duševních chorob lze vysvětlit pomocí.
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Testování závislosti kvalitativních znaků
Obecná biologie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Základy genetiky.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Rodokmeny, křížení, vzorové příklady
Rodokmeny, křížení, vzorové příklady
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
PŘEDKOVÉ ČLOVĚKA A JEJICH CHOVÁNÍ Předmět : Evoluční psychologie Vypracovala : Magdalena Nedvědová.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Člověk.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Využití v systematické biologii
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Rozdíly mezi osobnostmi
Rodokmeny, křížení, vzorové příklady
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Teratogeneze a teratologie Určeno pro bakalářské a magisterské studijní obory Zdravotně sociální, Pedagogické a Zemědělské fakulty prof. Ing. Václav Řehout,
Biologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
- zabývají se studiem živých soustav
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Evoluce chování.
Evoluční a koevoluční procesy
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Základní evoluční mechanismy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Model transkulturní péče
Genový tok a evoluční tahy
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Základní typy genetických chorob Marie Černá
GENETIKA.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Minnesota Twin Family Study
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Socializace Kejřová.
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Sociální psychologie.
Genetika.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Etologie.
Transkript prezentace:

Kulturní evoluce

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Kulturně předávané znaky Součást fenotypu Typy kulturních znaků Dichotomie naučené x vrozené Genetické x epigenetické Izolační pokusy, sledování sourozenců

0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 inteligence korelace mezi sourozenci osobnostní faktorypreference povolánínáboženské postojesociální postoje jednovaječná dvojčata vychovávaná pohromadě jednovaječná dvojčata vychovávaná zvlášť tělesná váhatělesná výškahustota daktyloskopických rýh ,880,750,800,480,90?0,980,99 Srovnávací studie porovnávající vliv dědičnosti a prostředí na morfologii, chování a postoje člověka

Kulturně předávané znaky Součást fenotypu Typy kulturních znaků Dichotomie naučené x vrozené Izolační pokusy, sledování sourozenců Kultura u zvířat

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Učení Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky)

preference potravy A (%) čas (dny) Vliv sociálního učení na preferenci typu potravy u potkana

Učení Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky)

pozorovaný směr nahorudolunahorudolu otevírání směrem nahoru (%) pozorovaná barva opačná barva Imitační učení u andulky vlnkované

Učení Napodobování Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky) Přednostní napodobování chování některých členů society

preference stejného krmítka (%) samcisamice Přednostní napodobování výše postavených jedinců u zebřiček

Učení Napodobování Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky) Přednostní napodobování chování některých členů society Předávání informace prostřednictvím symbolů

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Natura a kultura Naučené chování může ovlivňovat prostředí a tedy i jeho vliv na fenotyp Prostředí může ovlivňovat jaké chování se může jedinec naučit

opečovávání mláďat (%) pp/kp-pp-nnn/kn-nn-p opečovávání mláďat (%) pp/kp-pn-pnn/kn-np-n chování matek chování dcer a) b) Vertikální přenos znaku negenetickou cestou

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Memy Jednotkou kulturně předávané informace je mem (Dawkins) Nosičem memů je nervová soustava Externím nosičem memů je například kniha Memy se často sdružují do memových komplexů Soubor všech memů v dané populaci vytváří memofond populace

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Memetický tah Diferenciace replikátoru a interaktoru Obdoby molekulárního tahu Charakter fyzikálního nosiče daného memu ovlivňuje směr evoluce memu Vývoj písní, anekdot, kuchařská kniha

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Zvláštnosti kulturní evoluce Memy se mohou předávat vertikálně i horizontálně v populaci Přednostně se mohou předávat užitečnější memy Přednostně mohou vznikat užitečnější memy – Lamarckistická evoluce (vhled) Memy se mohou předávat i přes hranice druhu

bez demonstrátora 1 čas do nalezení cesty (s) demonstrátor experimentátor demonstrátor majitel Učení napodobováním chování příslušníka jiného druhu

Kulturní a biologická evoluce se mohou ovlivňovat Šíření memů může být provázeno šířením určitých genů (alel) Vertikální předávání kulturních znaků i mitochondriální DNA u kytovců (absence polymorfismu), menopausa u některých kytovců (matrilineární druhy)

čas (rok) procento kytovců používající novou techniku lovu (lobtail feeding) Šíření nové techniky lovu v populaci plejtváka dlouhoploutvého

Kulturní a biologická evoluce se mohou ovlivňovat Šíření memů může být provázeno šířením určitých genů (alel) Přednostní šíření memu může ale nemusí být zajištěno jeho vlivem na biologickou zdatnost jeho nositele (čistění zubů, zákaz antikoncepce x zabíjení jinověrců) Memy se mohou šířit i když snižují biologickou zdatnost svého nositele (kouření, sebevražda) I neúspěšné memy se mohou šířit, jestliže zvyšují biologickou zdatnost svého nositele (rozvod x hysterická porucha osobnosti)

Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů

Zákonitosti šíření genů Memy mohou svým nositelům škodit, protože se podobně jako paraziti šíří horizontálně v populaci Hlavní kriterium úspěšnosti memu – základní růstová konstanta R 0 Cyklický charakter memových „epidemií“

Zákonitosti šíření genů II Vertikálně předávané memy jsou „hodnější“ Memy předávané na krátkou vzdálenost jsou „hodnější“ Stabilní memy jsou „hodnější“ V izolované společnosti se šíří spíše hodnější memy (riziko superinfikce) Ve zdravé populaci se šíří spíše hodnější memy V početně stabilizované populaci se šíří spíše „hodnější“ memy

Shrnutí Kulturní evoluce je svébytným procesem schopným podstatně ovlivňovat fenotyp organismů Základním mechanismem předávání kulturních znaků je učení Kulturní a biologická evoluce se zásadně ovlivňují Jednotkou kulturně přenášené informace je mem Existují memetické tahy Zákonitosti šíření memů a genů se odlišují V kulturní evoluci platí řada zákonitostí evoluční parazitologie