Josef Kajetán Tyl 1808 - 1856.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Josef Kajetán Tyl.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Český jazyk a literatura
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk.   30. – 50. léta 19. století, celonárodní hnutí  1830 – 1848 = revoluce na mnoha místech v Evropě,
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
HYMNA ČR.
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
. „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je nejchudší.“ „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
ANOTACE: Určeno pro žáky 1.stupně ZŠ Motivace a nácvik státní hymny
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Národní obrození 5. ročník
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Státní symboly VY_32_INOVACE_17
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE
Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Horní Slavkov
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Josef Kajetán Tyl 1808 - 1856

J. K. Tyl

J. K. Tyl představitel sentimentálního, romantického pojetí literatury novinář, dramatik a prozaik organizátor pražského kulturního života politik a kočovný herec veliký vlastenec a jeden z posledních představitelů národního obrození autor textu české národní hymny

J. K. Tyl ředitel Kajetánského divadla a později dramaturg ve Stavovském divadle 1834 – Založil časopis Květy české (později jen Květy) Ve 40. letech řídil či vydával i jiná periodika, např. Sedlské noviny; Vlastimil…

Soukromí J.K.Tyla 1839 - svatba s herečkou a zpěvačkou Magdalenou Forchheimovou (čekal s ní dítě). Dítě se narodilo mrtvé. Magdalena již nemohla mít další děti. zajímavost: Tyl se sice roku 1839 oženil s Magdalénou Forchheimovou, ale svých 7 dětí měl s její sestrou o 11 let mladší Annou. Všichni žili šťastně ve společné domácnosti.

J. K. Tyl za hlavní funkci her považoval vlastenectví, buditelství a didaktičnost důraz na jazykovou stránku díla – češtinu Próza Dekret kutnohorský Rozervanec Poslední Čech

Tylova díla Divadelní hry Strakonický dudák aneb Hody divých žen Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka Jan Hus Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři Paličova dcera http://www.youtube.com/watch?v=CjQeOUXDgQU – Strakonický dudák

Tylovy konflikty Konflikt s vrstevníkem Máchou Tyl kritizoval Máj Mácha obvinil Tyla z pokusu o svedení Lori Konflikt s Karlem Havlíčkem Borovským Havlíček drtivě kritizoval sentimentální vlastenčení, teatralitu a podbízivost

Konec Děkuji za pozornost