Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětHospodářský zeměpis Tematický okruhSvětová ekonomika – vývoj, rozmístění, tendence, primární sektor TémaNerovnoměrnost rozmístění světového hospodářství Označení DUMUVY_32_INOVACE_802 Jméno autoraIng. Kateřina Vasilová Datum vytvoření AnotaceVýklad - základního rozdělení současné ekonomiky ve světě a vlivy působící na jednotlivé oblasti. Podklad pro výklad učitele a základní struktura zápisu žáka do sešitu. Následuje pracovní list pro rozšíření znalostí a pro práci s mapou. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vliv geografické polohy na hospodářský rozvoj Hospodářský a společenský rozvoj společnosti - vede k většímu rozdělování krajiny (podle přírodních zdrojů) - dříve víceméně rovnoměrně
Obecně: Průmysl – soustřeďuje nová odvětví do měst - na relativně malém místě je prostor intenzívně využíván = formují se jádrové oblasti = soustřeďují rozvoj X Některá místa zaostávají – přírodní důvody – hory, nedostatek vody,chybějící železnice,.. =Vznikají periferní oblasti = možnosti rozvoje jsou zde omezené
Jádrové oblasti – zaujímají nepatrnou plochu, ale koncentrují rozhodující hospodářský potenciál - soustřeďují PS i přistěhovalce, - jsou zde v průměru vyšší výdělky, vyšší úroveň vzdělanosti, rozvíjejí se zde služby == moderní styl života – mnohdy přerůstají rozměr státu == nadstátní a globální centra - centra 1. řádu + jádra jednotlivých regionů – centra 2. řádu - většinou mají společný znak - tendenci se navzájem přibližovat a sjednocovat = internacionalizace a globalizace Např. typy hotelů, obchodní řetězce, nabízené služby
Obr. č. 1 - Jádrové oblasti a periférie
Změny sektorové struktury SE klesá význam primárního sektoru roste význam terciéru, vyděluje se kvartér nejvyspělejší země A - 3 % ekonomicky aktivních - moderní, intenzívní výroba I - 25 – 30 % ek. aktivních - hi-tech výroba, specializace S – nad 60 % ek. aktivních - finančnictví, zdrav. a soc. péče, obchod, vzdělávání rozvojové země A – 60 – 7O % ekon. aktivních - zaostalejší, extenzívní I – 10 % ek. aktivních - méně náročné výroby, těžký průmysl S – do 20 % ek. aktivních - hlavně obchod (trhovci), služby - čističi bot, …
Rozdělení světa podle hospodářské vyspělosti těžké – jiné výchozí podmínky (přírodní) + rozdílný historický a ekonomický vývoj Používá se : 1.Státy bohatého severu – Severní Amerika, Evropa, Rusko, Japonsko, vyspělé země východní Asie, Austrálie, Nový Zéland 2.Státy chudého jihu – ostatní – většina států centrální Afriky, některé státy J a JV Asie a J Ameriky Vyjadřuje skutečné globální rozdíly v úrovni hospodářského rozvoje ALE !geograficky nepřesné označení (neodpovídá S – J)
Měření hospodářské vyspělosti zemí Hrubý domácí produkt = souhrn všech hodnot vytvořených na území daného státu (obvykle za 1 rok) - udává se v nominální hodnotě v přepočtu na $ nebo v paritě kupní síly Sledujeme a) celkový HDP země, státu b) HDP připadající na 1 obyvatele
Obr. č. 2 – HDP na 1 obyvatele
Vybavení států lidským potenciálem a jeho vliv na úroveň ekonomiky pracovní síla = schopnost člověka pracovat množství pracovní síly kvalifikace mzda (cena za PS) vzdělání – gramotnost počet obyvatel mající vzdělání základní středoškolské vysokoškolské počet udělených Nobelových cen ovládání cizích jazyků počítačová gramotnost počet vydaných knih
Negramotnost – problém rozvojového světa Důvody: nepříznivá hospodářská situace neochota totalitních režimů uvolnit peněžní prostředky nerovnoprávný přístup ke vzdělání (např. u žen) Průměrný počet let školní docházky: vyspělé země rozvojové země USA, Kanada Afghánistán 0,9 roků Austrálie – nad 12 let Mali 0,4 roku VB, Fr, Německo, Somálsko 0,3 Švýcarsko – 12 let Niger, Burkina 0,2 roku
Materiály: Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd., NČGS, Praha 2005, ISBN , s Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd., Fragment, Praha 2008, ISBN , s. 105 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN , s. 89 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN , s. 51