Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_02_08 NázevWilliam Golding Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tematický celekSvětová literatura 2. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaWilliam Golding, antiutopie, Pán much Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Williama Goldinga Datum vytvoření
William Golding ( )
William Golding Anglický spisovatel a básník Nositel Nobelovy ceny Psal společenskokritická díla s prvky sci-fi a antiutopie Golding_1983.jpg?uselang=cs ture.jpg?uselang=cs
Život Na univerzitě v Oxfordu vystudoval přírodní vědy a angličtinu. Působil jako učitel na prestižní chlapecké střední škole v Salisbury Za druhé světové války sloužil u královského loďstva – účastnil se i vylodění v Normandii. V roce 1983 získal Nobelovu cenu http :// commons.wikimedia.org/wiki/File:Willi am_Golding_1983.jpg?uselang=cs
Dílo: Ve svých dílech se zabývá problémem zla ve světě – řeší konflikty dobra a zla Dědicové – zpracoval téma vyhlazení neandrtálského člověka člověkem vyššího typu – homo sapiens Volný pád Věž – odehrává se ve 14. století v Salisbury – hlavní hrdina je posedlý myšlenkou oslavy boha – symbolem je stavba věže
Pán much (1954) Po výbuchu atomové bomby nad Anglií je skupina chlapců evakuována letadlem, které se zřítí nad Pacifikem. Všichni dospělí zahynou a skupina dětí se ocitne v izolaci na pustém ostrově. Přirozeným vůdcem se stává Ralph, který se společně s rádcem Čuňasem snaží zachovávat řád a pravidla- obstarávat potravu, udržovat signální oheň. Pokus o mírumilovné soužití založené na demokratických principech selže.
Převahu získává ale skupina chlapců v čele s Jackem (lovci – zabijí prase a krev v nich probudí zvířecí pudy). Využijí strachu dětí z obludy (mrtvý parašutista) a získají na svou stranu většinu chlapců. Obludu si udobřují rituálními obřady kolem kůlu s lebkou kance – PÁN MUCH. Postupně se v dětech probouzí zlo – etické a kulturní návyky mizí a vítězí nejnižší lidské pudy. Divošský hon na protivníky končí ve chvíli, kdy připlouvá loď s dospělou posádkou.
Postavy: Ralph přirozený vůdce cílevědomý chce udržet řád, dodržovat pravidla rozum Čuňas rádce – chytrý Jack chce rozhodovat skupinu vede k zábavě a lovu
Symboly Lastura – Brýle – Pán much – Oheň – soudržnost, pravidla, demokracie zdroj ohně, inteligence divošský symbol, totem bezpečí, naděje na záchranu
Symbolický význam příběhu Problém přežít je převeden do vyšší morální roviny - přežít jako člověk (dodržovat morální principy dané životem v civilizaci, nepropadnout pudům)
Otázky ANO/ NE 1. W. Golding byl americký spisovatel 2. Za 2. světové války se zúčastnil vylodění v Normandii 3. Pracoval jako námořník 4. Ve svých dílech se zabýval konfliktem dobra a zla 5. Román Pán much je antiutopie 6. V románu Pán much popisuje idylické prázdniny na pustém ostrově NE ANO
Zdroje NEUVEDEN. W. Golding [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANDREE, Lukáš a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ. Brno: Didaktis, 2010, ISBN PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století. Sokolov: O.K. - Soft, 1998 HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, 2004, ISBN AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: