Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, 763 02 Školní rok: 2011/2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dnes bude Všeználek vypravovat o českých zemích v pravěku.
Advertisements

PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Pravěké umění Pravěké malířství.
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
PRAVĚK.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
6. ročník Pravěk a starověk
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Pravěk.
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Dej 1 Počátky umění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
III/2 XV A
Paleolit 6. ročník.
Počátky umění v mladším paleolitu
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Paleolit ve světě VY_32_INOVACE_1D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná.
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název: Člověk současného typu – homo sapiens sapiens
Život člověka v době kamenné
Paleolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
Umění pravěku - Předhistorické umění
Dějepis Doba kamenná 1.
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VY__III/2__ INOVACE__108 Dějepis Pravěk na území Čech a Moravy.
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Pravěk.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Doba kamenná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, 763 02 Školní rok: 2011/2012 Určení: 6. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vyučovací předmět: Dějepis Téma: Život ve starší době kamenné Anotace: Materiál slouží jako doplněk výkladu, upřesnění a názorné ukázky pojmů, obrázky ilustrující učivo o umění, pohřbívání, nalezištích, vysvětlení pojmů, doplňovačka Datum zpracování: 10. 10. 2011

Život ve starší době kamenné

Život ve starší době kamenné postupné osídlení Země – od jedinců po tisíce = řídká osídlenost Střídání dob ledových a meziledových Lidé žijí v rodech Dělba práce: muži = lov (jeleni, bizoni, koně, medvědi, mamuti…) ženy = sběr (bobule, hlízy, lesní plody, ptačí vejce) - Obživa – lov, rybolov, sběr

Matriarchální společnost - nejdůležitější postavení v rodě – žena –matka – dárkyně života Počátky umění – sošky žen = venuše = symbol plodnosti a zachování rodu Nejznámější venuše = Věstonická venuše

Výrobky z kamene a kostí Z kamene: sekáče, pěstní klíny, drasadla, oštěpy Z kostí: kostěné dlátko, šídla, jehly Ze dřeva: luk, šíp

Pohřbívání Do země, s ozdobami, někdy překryti mamutí lopatkou Někdy skrčenci Do hrobu přidávají zbraně, šperky, jídlo = vznik náboženství – víra v nadpřirozené bytosti – vysvětlení deště, světla, tmy Magie lovu a plodnosti – obrazy zvířat, sošky žen

Věstonická Venuše Cca 25 000 let stará Nejstarší keramická soška světa Nalezena mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem na jižní Moravě Nalezena rozpůlena v bývalém ohništi – zřejmě vypálena náhodou

Počátky umění Zobrazení náboženských představ, rituály před lovem Rytiny, sošky, rytiny do klů, malby zvířat, sošky zvířat Nejznámější naleziště: Altamira – Španělsko, Lascaux - Francie

Naleziště v České republice Přezletice u Prahy – obydlí Dolní Věstonice, Pavlov – keramika Stránská skála – sošky Předmostí u Přerova – kosti mamutů

Doplňovačka Určitý druh zvěře lovil člověk ………….. Pravděpodobně už také uměl ……………. Poslední vývojový druh – člověk …………………- se už svým vzhledem nelišil do dnešních lidí. Kamenné nástroje vyráběl novou technikou, která se nazývá …………… O vyspělosti tohoto lidského druhu svědčí jeho umělecké výtvory: …………………. a ……………….. Světově proslulá je …………………. Projevem víry v nadpřirozené síly byly ………………… konané před lovem.

Řešení doplňovačky Určitý druh zvěře lovil člověk rozumný. Pravděpodobně už také uměl rozdělat oheň. Poslední vývojový druh – člověk současného typu- se už svým vzhledem nelišil do dnešních lidí. Kamenné nástroje vyráběl novou technikou, která se nazývá čepelová. O vyspělosti tohoto lidského druhu svědčí jeho umělecké výtvory: sošky a malby zvířat v jeskyních. Světově proslulá je Věstonická Venuše. Projevem víry v nadpřirozené síly byly tance a obřady konané před lovem.

Použité odkazy Vše staženo ke dni 10. 10. 2011: Obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bstonick%C3%A1_venu%C5%A1e http://www.valcha.eu/?p=494 http://www.osel.cz/index.php?clanek=2672 http://www.jcnews.cz/kolebka-lidstva-se-stehuje-na-jih/ http://simonak.eu/ http://www.francouzka.estranky.cz/clanky/informace/zakladni-informace.html http://planetwild.org/about_us http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edmost%C3%AD_u_P%C5%99erova_(archeologick%C3%A1_lokalita) Bednaříková, J. a kol.: Dějepis pro 6. ročník. Nová škola, Brno. 2007. 139 stran. Text: vlastní práce autorky