Plazi Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HATERIE, ŽELVY, KROKODÝLOVÉ
Advertisements

Oceány a moře HYDROSFÉRA
Ověř si své znalosti z živočišné říše.
Plazi.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.15 Anotace:
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Plazi - druhy.
Vypracovala: Jedličková Helena 2.A
Poznávačka PLAZI Zástupci označení * nejsou povinní.
Plazi opakování Pro 7. třídy.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Plazi Plazi jsou obratlovci
ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor : Helena Jordánová, Mgr. ZKOUŠÍM, BÁDÁM … OBRATLOVCI VY_32_INOVACE_4.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Plazi autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
HADI
Plazi.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi – želvy.
Plazi-želvy a krokodýli
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
VY_32_INOVACE_10_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_OBRATLOVCI Mgr. Denisa Krausová Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Plazi Plazi patří mezi obratlovce
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
VY_52_INOVACE_Př Plazi(prezentace, test) Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda- Přírodopis.
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
OPAKOVÁNÍ TŘÍDA PLAZI Opakování - pojmy: 1. Společné vyústění trávicí, pohlavní a vylučovací soustavy. Kloaka 2. Čím dýchají plazi? Plícemi 3. Jakou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
KROKODÝLI.
PLAZI - ŠUPINATÍ 7. třída.
POZNÁVÁNÍ DRUHŮ PLAZŮ RISKUJ. POZNÁVÁNÍ DRUHŮ PLAZŮ RISKUJ.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi - opakování.
PLAZI.
Plazi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Plazi
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
zpracovaný v rámci projektu
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Obratlovci - plazi.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída: Plazi Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Ještěři a hadi Šupinatí plazi.
Riskuj Plazi vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Základní škola, Hradec Králové
Plazi VY_52_INOVACE_1A_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Ještěři a hadi.
Transkript prezentace:

Plazi Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Brainstorming Setkali jste se někdy s plazy? Kde? Znáte nějaké naše druhy plazů? Chováte doma plazy? Znáte nějaké vyhynulé plazy? Slyšeli jste o některých nebezpečných plazech? <3> <4> <1> <2>

Rozšíření plazů Kde všude se můžeme setkat s plazy? Plazi jsou rozšířeni po celém světě kromě nejchladnějších oblastí. Obývají různé biotopy. Plazi jsou primárně suchozemští živočichové, existují ovšem druhy, které se přizpůsobily životu ve vodě či pod zemí. <5> Rozšíření hadů ve světě <6>

Povrch těla Drželi jste někdy v ruce plaza? Mají plazi stálou tělní teplotu, nebo je jejich teplota závislá na teplotě prostředí? Co tvoří povrch těla plazů? Plazi mají proměnlivou tělesnou teplotu. Tělo plazů je pokryto šupinami, kostěnými štítky nebo krunýřem. Plazi kůži pravidelně svlékají. <7>

Orgány Který dýchací orgán mohou plazi jakožto suchozemští živočichové používat? Jsou plazi oproti vodním živočichům nuceni více hospodařit s vodou? Jak mohou omezit ztrátu vody? Plazi dýchají plícemi. Protože potřebují omezit ztráty vody, vylučují jen velmi malé množství koncentrované moči ve formě kyseliny močové. Před vyschnutím je chrání šupiny a štítky na povrchu těla. <8> Autor © Pavel Žižka

Rozmnožování Víte, jak se rozmnožují plazi? Slyšeli jste někdy o zajímavostech z této oblasti? Většina plazů klade vejce, některé druhy jsou vejcoživorodé (ještěrka živorodá, slepýš křehký) a některé živorodé (zmije obecná). Někteří plazi o snůšku pečují (krajty, krokodýli). <9> Autor: Henri Pidoux

Život plazů Znáte nějaké dlouhověké plazy? Plazi rostou pomalu a po celý život. Vývoj plazů je také pomalý. Ještěrky dospívají cca po třech letech, želvy i po deseti. Plazi se mohou dožívat od několika let až po více než sto let (želvy). <10>

Historie plazů Znáte některé vymřelé plazy? Nejstarší zkameněliny plazů pocházejí z období karbonu (prvohory). Největší rozmach plazů se datuje do druhohor. Ve druhohorách ovládli všechna prostředí, vodu, vzduch i souš. Jak se nazývají historičtí létaví plazi a plazi přizpůsobení k životu ve vodě? Životu ve vodě se přizpůsobili ryboještěři a plesiosauři. Létat uměli tzv. ptakoještěři. Nejznámější suchozemští pravěcí ještěři jsou dinosauři. Na konci druhohor byla většina plazů vytlačena ptáky a savci. <11> <12> <13>

S pomocí již získaných znalostí porovnejte podle následující tabulky obojživelníky a plazy. Obojživelníci Plazi Regulují svou tělesnou teplotu? Jsou při rozmnožování vázáni na vodu? Co je na povrchu jejich těla? Čím dýchají?

Řešení tabulky Obojživelníci Plazi ne ano tenká pokožka Regulují svou tělesnou teplotu? ne Jsou při rozmnožování vázáni na vodu? ano Co je na povrchu jejich těla? tenká pokožka šupiny, rohovinové štítky, krunýř Čím dýchají? plícemi i celým povrchem těla, larvy žábrami plícemi

Želvy Jak poznáme želvy od ostatních plazů? Žijí želvy u nás? <14> Autor: Jeff Delonge Želvy Jak poznáme želvy od ostatních plazů? Žijí želvy u nás? Chováte želvy doma? Charakteristickým znakem želv je kostěný krunýř, který je na povrchu kryt rohovinovými štítky. Krunýř kryje tělo želvy. Želvy mají bezzubé čelisti pokryté ostrou a pevnou rohovinou tvořící zobák, podobný zobáku ptáků. Suchozemské želvy jsou převážně býložravé, vodní masožravé. Želvy obvykle žijí v teplých oblastech světa, ojediněle i v chladnějších krajinách. U nás žije na Moravě velmi vzácně pouze želva bahenní. Některé želvy se přizpůsobily trvalému vodnímu životu (karety). Často jsou chovány želva nádherná, želva žlutohnědá, želva zelenavá a želva čtyřprstá.

Krokodýli Jak vypadají krokodýli? V jakých biotopech se s nimi setkáme? Čím se krokodýli živí? Krokodýli mají dlouhé tělo s dlouhým a silným ocasem, jež je kryto rohovitými štíty a kostěnými deskami. Většinu života tráví krokodýli ve vodě, při plavání jim pomáhá silný ocas. Na souš se vylézají slunit nebo klást vejce, pro něž staví hnízda z tlejícího materiálu. Živí se suchozemskými obratlovci, rybami, menšími druhy, měkkýši a hmyzem. Svou kořist loví ve vodě. Krokodýli dělíme do 3 skupin: 1) Krokodýli – 4. zub dolní čelisti zapadá do rýhy v horní čelisti – je vidět i při zavřené tlamě. 2) Aligátoři a kajmani – 4. zub zapadá do jamky – není vidět při zavřené tlamě. 3) Gaviálové – mají dlouhý a úzký čenich se zduřeninou na konci. Nejznámějšími druhy jsou krokodýl nilský a aligátor severoamerický. <15> <16>

Šupinatí Podle čeho asi dostali šupinatí své jméno? Jak vypadá jazyk ještěrky nebo zmije? Viděli jste někdy hada svlékat kůži? Tělo šupinatých plazů je kryto šupinami, jež se překrývají jako tašky na střeše. Vrchní vrstva kůže se svléká (celá nebo v cárech). Jazyk šupinatých plazů je rozeklán a slouží jako hmatový i čichový orgán. Mezi šupinaté patří: 1) ještěři, 2) hadi. <17>

Video - svlékání užovky

Ještěři Setkali jste se někdy s ještěrem? Znáte nějakou beznohou ještěrku? Víte, jak se ještěři brání před predátory? Znáte z televizních pořadů nebo ze ZOO nějaké zajímavé exotické ještěry? Ještěři žijí většinou na zemi, některé druhy na stromech nebo ve vodě. Většina druhů má dobře vyvinuté končetiny sloužící k rychlému pohybu. Některé druhy však končetiny nemají (slepýš). Některé druhy ještěrů jsou schopny odvrhnout zadní část ocasu a tím zmást predátora. Místo odvržené části doroste nová, ovšem již bez páteře. Naše druhy: ještěrka obecná, ještěrka živorodá, ještěrka zelená, slepýš křehký. Exotické skupiny: varani, chameleoni, leguáni, gekoni… <18>

Hadi Jak poznáte hada od ostatních plazů? Čím a jak se hadi živí? Jak usmrcují svou kořist? Jaké smysly potřebují mít dobře vyvinuté? Znáte nějaké naše/exotické druhy hadů? Jsou tyto druhy jedovaté, nebo nejedovaté?

Hadi Nápadným znakem hadů je úplná ztráta končetin. Tělo má protáhlý tvar a tomuto tvaru jsou přizpůsobeny i vnitřní orgány. Hadi jsou masožravci. Kořist polykají celou, k čemuž jim slouží pružně spojené čelisti. Některé druhy mají jedové žlázy vyvinuté ze slinných žláz. Slouží k zabíjení kořisti a k obraně. Jiné druhy buď kořist zardousí, nebo spolykají živou. Zrak hadů je nedokonalý, chybí jim i vnější sluchové orgány. Čich a chuť jsou soustředěny v Jacobsonově orgánu. Jde o jamku v horním patře tlamy, do níž jsou jazykem přenášeny chemické podněty. Některé druhy mají zvláštní orgán, který vnímá i nepatrné změny teploty. Pomocí tohoto orgánu hadi zaměřují teplokrevnou kořist. Naše druhy: užovka hladká, užovka obojková, užovka stromová, užovka podplamatá, zmije obecná (jediná jedovatá). Exotičtí nejedovatí hadi: hroznýši, krajty, anakondy. Exotičtí jedovatí hadi: zmije, kobry, chřestýši. <20> <19>

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroje Uvedené odkazy [cit. 2010–17–04]. Dostupné pod licencí Public domain na http://commons.wikimedia.org. <1> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diamondback_turtle_baby.jpg <2> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crocodile_warning_sign_02.svg <3> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Baumpython.jpg <4> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abrictosaurus_dinosaur.png <5> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_distribution_of_snakes.svg <6> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terrapene_carolina_major.jpg <7> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AD2009Aug07_Natrix_natrix_03.jpg <10> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tortoise.aldabra.750pix.jpg <11> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plesiosaurus.jpg <12> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stegosaurus.jpg <13> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tyrannosaurus_%28PSF%29.png <14> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diamondback_Terrapin.jpg <15> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SaltwaterCrocodile%28%27Maximo%27%29.jpg <16> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crocodylidae-drawing.jpg <17> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EasternRibbonSnake.jpg <18> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZebraTailed-Lizard-640px.jpg <19> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kreuzotter_%28Skagen,_Denmark%29.jpg <20> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Naitrix_natrix_juvenile_Poland.jpg <9> Uvedené odkazy [cit. 2010–17–04]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%89closion_tortue_d%27Hermann.JPG Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.