Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Advertisements

A jak je to u živočichů? (tkáně)
- Úvod do biologie člověka
BIOLOGIE ČLOVĚKA BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN.
Stavba buňky - opakování
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Oběhová soustava Adam Klimeš.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
VY_52_INOVACE_01_03 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – OPĚRNÁ SOUSTAVA - KOSTNÍ TKÁŇ Anotace –
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Buňky, tkáně a orgány lidského těla
Tkáně.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
POJIVA Nejrozšířenější typ tkáně
Biologie člověka.
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přírodopis Žáci byli poučeni o bezpečnosti práce, chování a hygienických zásadách v hodinách.
Základní struktura živých organismů
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Tkáně
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Stavba lidského těla.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_TKÁNĚ1_P1-2
BUŇKA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Stavba lidského těla Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Základní stavba lidského těla
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
TKÁNĚ - EPITELY.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Svalová soustava.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SVALY ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_28_Svaly.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola, Hradec Králové
Téma: Tkáně.
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka VY_52_INOVACE_01_01 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka Název materiálu – BUŇKA A TKÁŇ   Anotace – cílem prezentace je vysvětlit a popsat stavbu buňky a tkání. Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše stavbu živočišné buňky a vysvětlí význam jednotlivých organel, uvede příklady základních typů lidské tkáně Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – živočišná buňka, tkáň, výstelková tkáň, pojivová tkáň, svalová tkáň, kostní tkáň, nervová tkáň Druh učebního materiálu -prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost –624kb

BUŇKA A TKÁŇ

Buňka - základní stavební a funkční jednotka živého organismu. mají rozmanitý tvar, velikost, funkci a životnost Stavba buňky: jádro - řídící funkce, nese DNA e.r. - výroba stavebních látek g.a. - úprava stavebních látek cytoplazma - rosolovitá hmota cytoskelet - buněčná kostra cytoplazm. mem. - buněčný obal mitochondrie - výroba energie lysozomy – trávící enzymy ribozomy – výroba bílkovin

V těle existuje přes 200 druhů buněk …

Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle: výstelková (epitelová) pojivová svalová nervová tělní tekutiny

1) TKÁŇ VÝSTELKOVÁ (EPITELOVÁ) tvoří jí buňky, které jsou těsně u sebe jednovrstevný, vícevrstevný dlaždicový, cylindrický, kubický Funkce: kryjí povrch těla - kůže vystýlají tělní dutiny a orgány - výstelka střeva, žaludku, cév výměna plynů – plicní sklípky vytvářejí sekrety – stěna žaludku (HCL) , potní žlázy (pot) vstřebávání živin – stěna střev smyslové vnímání – sítnice, povrch jazyka

2) TKÁŇ POJIVOVÁ tvořena buňkami s velkými mezibuněčnými prostory Funkce: vyplňuje tělní dutiny, spojuje svaly, je oporou těla Dělí se na: vazivo – měkká a pružná tkáň – vazy, šlachy, kloubní pouzdra chrupavku – tvrdá a pružná tkáň – velice těžko se hojí kost – tvrdé pojivo - opora těla buňky mezibuněčná hmota

3) TKÁŇ SVALOVÁ tkáň specializovaná pro vykonávání pohybu Funkce: smršťování a zkracování. Tři druhy svalové tkáně: a) Příčně pruhovaná – kosterní svaly – můžeme ovládat vůlí b) Hladká – svalová tkáň orgánů – nelze ovládat vůlí c) Srdeční – samostatné smršťování, neunavitelná - srdce

4) NERVOVÁ TKÁŇ tkáň tvořena specializovanými buňkami – neurony (nervová buňka) Funkce: - společně s hormonální soustavou řídí celé tělo - reakce na vnější a vnitřní podněty (reflex) př.: dotek na horká kamna – ucuknutí s rukou Stavba neuronu (nervové buňky): Součástí nervové tkáně jsou také gliové buňky – vyživují, chrání a opravují neurony

5) TĚLNÍ TEKUTINY tkáň tvořena velkým množstvím mezibuněčné hmoty a volnými buňkami Funkce: - výměna plynů (O2, CO2), rozvod živin a hormonů, odvod odpadních látek, termoregulace, obranyschopnost Stavba: 1) mezibuněčná hmota – plazma, míza, tkáňový mok 2) volné buňky – červené krvinky, bílé krvinky 3) organické a minerální látky – bílkoviny, krevní destičky, hormony, minerály

Použitá literatura http://www.doctortipster.com/7947-new-study-finds-method-to-inhibit-pain-sensitive-neurons.html obrázky jsou dílem autora výukového materiálu