Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti Střední průmyslová škola Otrokovice Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /5 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/10 Název DUM Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: čtyřdobý motor – konstrukce, popis činnosti Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Princip činnosti, pracovní cyklus, indikátorový diagram, účinnost, kruhový diagram Datum 16. 12. 2013
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti Náplň výuky Čtyřdobý motor konstrukce popis činnosti pracovní cyklus indikátorový diagram účinnost, ztráty kruhový diagram
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti Čtyřdobý motor zážehový – konstrukční popis a popis činnosti, p – V (indikátorový) diagram Konstrukční popis hlava válců, sací a výfukový ventil, vačkový hřídel, svíčka, zapalovací soustava, vložka válce, blok motoru, píst, pístní kroužky (stírací, těsnící, minutový), pístní čep, ojnice, klikový hřídel, setrvačník, nádoba s olejem (spodní víko motoru). Popis činnosti 1) Sání – píst jde do dolní úvratě a nasává směs vzduchu a paliva (u motoru s přímým vstřikem paliva nasává pouze vzduch). Výfukový ventil je uzavřen a sací otevřen. 2) Komprese – píst jde do horní úvratě a stlačuje směs. Ventily jsou uzavřeny.
3) Expanze – několik stupňů před horní úvratí svíčka zažehne jiskrou směs a píst jde do dolní úvratě. Ventily jsou uzavřeny. 4) Výfuk – píst jde do horní úvratě a vytlačuje výfukové plyny do výfukového potrubí. Sací ventil je uzavřen a výfukový ventil je otevřen. Obr. 1: Pracovní oběh (cyklus) čtyřdobého zážehového motoru
Indikátorový (p – V) diagram Indikátorový diagram je grafické znázornění změn (zvyšování, snižování) tlaku ve válci v závislosti na změně vnitřního objemu pracovního prostoru v důsledku pohybu pístu. Na vodorovné ose je znázorněn objem pracovního prostoru V, na svislou osu tlak ve válci p. Průběh tlaku je snímán piezoelektrickým indikátorem na zkušebním dynamometru při běžícím motoru. Obr. 2: Indikátorový (pracovní) diagram čtyřdobého zážehového motoru
Tlaky a teploty ve válci čtyřdobého zážehového motoru Tlak na konci komprese 1,0 MPa až 1,8 MPa Teplota na konci komprese 350 °C až 450 °C Maximální tlak 4,0 MPa až 6,5 MPa Maximální teplota 2 000 °C až 2 500 °C Tlak na začátku výfuku 0,25 MPa až 0,40 MPa Teplota výfukových plynů 800 °C až 900 °C Účinnost čtyřdobého zážehového motoru Celkové využití energie obsažené v palivu je u dnešních zážehových motorů velmi nedokonalé. Ztráty chlazením jsou 30 – 32 %, výfukem 32 – 34 %, třením 5 – 6 %. Celkové ztráty v motoru jsou asi 67 – 72 %. Část užitečné práce (asi 2%) je využita pro pohon příslušenství vozidla (alternátor, čerpadla atd.). Pro pohon vozidla je tedy využito pouze 26 – 31 % energie obsažené v palivu.
Kruhový diagram časování ventilového rozvodu udává ve stupních natočení klikového hřídele okamžik otevírání a zavírání ventilů a tím i dobu jejich otevření. Obr. 3: Kruhový diagram časování ventilového rozvodu
Kontrolní otázky: 1. Popiš princip činnosti (pracovní cyklus) čtyřdobého motoru 2. Popiš konstrukci čtyřdobého motoru 3. Nakresli a vysvětli indikátorový diagram 4. Vyjmenuj druhy ztrát a účinnost motoru 5. Popiš kruhový diagram
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 8 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 11 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 13
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Motory. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.