SPALOVACÍ MOTORY
Spalovací motory Při hoření paliva se část vnitřní energie paliva přeměňuje na pohybovou energii pístu.
Pístové spalovací motory Podle způsobu zapalování pohonné směsi rozlišujeme: a) zážehové motory b) vznětové motory Podle počtu dob v pracovním cyklu rozlišujeme: zážehové motory (benzínové) čtyřdobý (účinnost 30 %) dvoudobý (účinnost 20 %) vznětové (Dieselové) čtyřdobý (účinnost 40 %)
Zážehový čtyřdobý motor Využití: automobily Palivo: benzin + vzduch 4 válce - v každém je jiná fáze, vždy se v jednom válci koná práce Účinnost: 30%
Zážehový čtyřdobý motor Hlavní části: píst válec sací ventil výfukový ventil zapalovací svíčka ojnice kliková hřídel
Zážehový čtyřdobý motor (pracovní cyklus): 1. Sání Sací ventil je otevřen, palivová směs se nasává do válce při pohybu pístu dolů, nad pístem vzniká podtlak.
Zážehový čtyřdobý motor 2. Stlačování (komprese) sání stlačování Palivová směs se stlačuje při obou uzavřených ventilech. Zvyšuje se její tlak a teplota.
Zážehový čtyřdobý motor 3. Exploze, rozpínání (expanze) nasávání stlačování exploze rozpínání Stlačený plyn se zažehne svíčkou. Tím se zvýší jeho tlak a teplota, rozpíná se a koná práci. Část vnitřní energie plynu se mění na pohybovou energii.
Zážehový čtyřdobý motor 4. Výfuk nasávání stlačování exploze rozpínání výfuk Otevře se výfukový ventil, spálené plyny se zpětným pohybem pístu vytlačí z válce ven.
Zážehový dvoudobý motor nemá ventily (ani sací ani výfukový) Využití: neekologická motorka, sekačky) Palivo: benzin + olej + vzduch Účinnost: 20% výfukový otvor přepouštěcí kanál sací otvor
Zážehový dvoudobý motor (pracovní cyklus) 1. Sání a stlačování 2. Rozpínání a výfuk
Zážehový dvoudobý motor 1. doba: sání a stlačování Píst jde nahoru, palivová směs se nasává pod píst, současně probíhá stlačování směsi, která je nad pístem a zažehnutí svíčkou. 2. doba: rozpínání a výfuk Nad pístem se rozpínají plyny a tlačí píst dolů, současně se přepouští kanálkem nová palivová směs z prostoru pod pístem do válce nad píst, plyny odchází výfukovým otvorem.
Vznětový čtyřdobý motor (Dieselův) Palivo: nafta Využití: automobily, nákladní automobily, lodě, lokomotivy Nevýhoda: velká hmotnost Účinnost: 40%
Vznětový čtyřdobý motor (Dieselův motor) 1. sání 2. stlačování 3. rozpínání 4. výfuk - obdobná konstrukce - nemá svíčku - do válce se nasaje vzduch a tryska vstříkne naftu
Pístové motory je nutné chladit vodou (automobily) vzduchem (např. motocykly)
Otázky Popiš činnost zážehového čtyřdobého motoru během jednoho pracovního cyklu. 2. Popiš činnost zážehového dvoudobého motoru během 3. Popiš činnost vznětového čtyřdobého motoru během V jakých vozidlech se používá vznětový čtyřdobý motor (naftový motor)? Vysvětli, čím se odlišují vznětové a zážehové motory.