Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Kultura Egejské oblasti
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Antická kultura.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Řecké výtvarné umění.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Registrační číslo projektu:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Antické Řecko Sochařství 2. část.
Řecké sochařství, malířství
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_DEJEPIS_1 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Antické Řecko Sochařství 1. část.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Prověřování znalostí. Poznávací test.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Starověké ŘECKO.
Řecké sochařství MgA. Lukáš Psík wikimedia
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Řecké antické sochařství – archaické období
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_03 Název DUMu: Řecké sochařství Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum: 13.10.2012

Řecké sochařství Obr. 1

Řecké sochařství Období Prehistorické Archaické 1. klasické 2. klasické Helénistické - jeden z nejvýznamnějších uměleckých odkazů antiky Období

1 ) Prehistorické období – drobné plastiky z keramiky a bronzu

2) Archaické období - figurky malých bojovníků, tzv. exvoty (předměty darované božstvu) - kultovní sochy bohů ve svatyních chrámů, tzv. xoany - monumentální kamenné skulptury - kolosální sochy inspirované egyptskou skulpturou - náhrobní skulptury, tzv. stély - sochy nahého jinocha, tzv. kúros tesané z mramoru polychromované - oděné dívky, tzv. kóré - zdokonalování podání anatomie

Památky archaického období Kritiův jinoch Obr. 2

Památky archaického období Apollón z Teney (archaický úsměv – snaha o vyjádření duchovního života) Obr. 3

Památky archaického období Kórai z athénské Akropole Obr. 4

3) 1. klasické období - Atény – nejvýznamnější středisko sochařství - 5. stol. př. n. l. – tzv. přísný styl, poslední sochy kúros a kóré

Památky 1. klasického období Trůn Ludovisiů - zrození Afrodity (reliéf) Obr. 5

Památky 1. klasického období Výzdoba Diova chrámu v Olympii Obr. 6

Památky 1. klasického období Vozataj delfský (vítěz v pythijských hrách) bronz oči vykládané drahokamy Obr. 7 Obr. 8

Významní sochaři Myrón Polykleitos Feidiás

Myrón Diskobolos sportovec v pohybu originál nedochován dochovány mramorové římské kopie Obr. 9

Myrón Sousoší „Athéna a Marsyas“ originál nedochován Obr. 10

Polykleitos - Matematické a geometrické zákonitosti v lidském těle tvůrce kánonu (proporční teorie – poměr hlavy a těla 1:7) - autor kontrapostu (harmonicky vyvažující pohyb postavy) přenesení váhy na jednu nohu, druhá noha odlehčená, uvádí do pohybu ramena, paže; hlava nakloněná díla nedochovaná – pouze římské kopie

Polykleitos Doryforos (atlet s kopím) Obr. 11

Polykleitos Diamedún (mladík s vítěznou stužkou) Obr. 12

Polykleitos Další sochy: Kyniskos Raněná Amazonka Bohyně v Héřině chrámu v Argu

Feidiás Obr. 13 Obr. 1

Feidiás nejvýznamnější sochař dílna objevena v Olympii mnoho soch – pouze římské kopie originály – skulptury v Parthenonu

Feidiás Díla: volné sochy v Akropoli bronzové sochy – Athéna Lémnia – Athéna Promachos - chrýselefantínové sochy – Athéna Parthenos - Zeus!!! (jeden ze sedmi divů světa) (slonovina + zlato)

4) 2. klasické období Rozdíl od 1. klasického období - více realismu – intenzivní smyslové poznání - méně idealismu - zájem o duševní stavy, lidské emoce a vášně - odsvětštění bohů - vznik podobizny (bez idealizace) - změna lidského ideálu: fyzicky a duševně zdatný smyslově krásný, zženštilý, jemný oduševnělý jinoch - záliba v nahém ženském těle - rostoucí zájem o divadlo

Sochaři Skopás Práxitelés Lýsippos

Skopás - první sochař vyjadřující složité emoce – bolest, radost, smutek oblíbený materiál: mramor

Skopás Mainada Obr. 14

Skopás Vlys Mauzolea v Halikarnasu (reliéf) (boj řeků s Amazonkami) Obr. 15

Praxitelés Hermés s Dionýsem Obr. 16

Praxitelés Apollón Sauroktónos (Apollón přibodávající ještěrku ke stromu) Obr. 17

Praxitelés Afrodita Knidská (Afrodita vstupující do koupele) Obr. 18

Praxitelés Odpočívající Satyr Obr. 19

Lýsippos dvorní sochař Alexandra Velikého vytvořil cca 1500 soch

Lýsippos Apoxyomén - (atlet oškrabující si z těla olej a písek) - bronzová socha - dochovaná římská kopie - (kánon – 1:8) - podrobnější anatomie - výraz duševního stavu Obr. 20

Lýsippos Odpočívající Hérakles Obr. 21

Lýsippos Další díla: - Sedící Hérakles - Sedící Hermus - Podobizny Alexandra Velikého

Helénistické období stupňování realismu až do naturalismu klasicismus projevy baroka a rokoka rozšíření tematiky (umírání, mučení, erotika, děti, lidový život) prolínání s orientálním uměním

Hlavní památky Afrodíté Mélská (ideál ženské krásy) Obr. 22

Níké Samothrácká - mramor - původně na přídi lodi Obr. 23

Láokoón (zahubení trojského kněze a jeho dvou synů) - rekonstruováno Michelangelem Obr. 24

- postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně Diův oltář v Pergamonu - postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně postavy vysoké 2,3 m zobrazen zápas s Giganty styl helénistického „baroka“ Obr. 26 Obr. 25

Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN 80-85970-39-2. ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN 80-86287-22-X. BRUNECKÝ, Petr. Dějiny a bydlení. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2003, ISBN 80-7157-677-8. Obr. 1 - http://82.114.195.35:90/ProjektModerniUmeni/Starov%C4%9Bk/Projekt-%20%C5%98ecko/Feidias,%20Zeus.jpg Obr. 2 - http://www.eldragondehipatia.com/articulos/wp-content/uploads/2012/03/3.EFEBO_KRITIOS-211x300.jpg Obr. 3 - http://www.gottwein.de/imag01/ii32.jpg Obr. 4 -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/ACMA_679_Kore_1.JPG Obr. 5 - http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/art/greek/10_97_5_63.jpg Obr. 6 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/GR_08-04-23_Olympia_Museum_Zeustempel_Westgiebel.JPG/800px-GR_08-04-23_Olympia_Museum_Zeustempel_Westgiebel.JPG

Zdroj materiálů: Obr. 7 - http://www.fysis.cz/n/01GR/06Fok/10DlfM/60sochk/dlfm405.jpg Obr. 8 - http://www.fysis.cz/n/01GR/06Fok/10DlfM/60sochk/060088x.jpg Obr. 9 - http://www.artchive.com/artchive/g/greek/discobolos.jpg Obr. 10 - http://ancientrome.ru/art/artwork/sculp/mythology/gr/athena/ath003.jpg Obr. 11 - http://employees.oneonta.edu/farberas/arth/images/109images/greek_archaic_classical/sculpture/doryphoros.jpg Obr. 12 - http://files.hra-vy-tvor.webnode.cz/200000517-d422ed6179/Diadumenos_fragments_Met_25.78.56_n01.jpg Obr. 13 - http://images.wikia.com/olympians/images/8/82/Athena_parthenos.jpg Obr. 14 - http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/89/a4/73/89a473311aefeb8b08ea42696873ed89.jpg Obr. 15 - http://31.media.tumblr.com/tumblr_m6wxjw9RLX1rui49ao1_1280.jpg Obr. 16 -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Hermes_di_Prassitele,_at_Olimpia,_front.jpg

Zdroj materiálů: Obr. 17 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Hermes_di_Prassitele%2C_at_Olimpia%2C_front.jpg/250px-Hermes_di_Prassitele%2C_at_Olimpia%2C_front.jpg Obr. 18 - ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Cnidus_Aphrodite_Altemps_Inv8619.jpg Obr. 19 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Leaning_satyr_Musei_Capitolini_MC739.jpg/180px-Leaning_satyr_Musei_Capitolini_MC739.jpg Obr. 20 - http://employees.oneonta.edu/farberas/arth/images/109images/4thc_hellenistic/lysippos_apoxy.jpg Obr. 21 - http://www.myartprints.co.uk/kunst/lysippos/herakles_hercules_resting_red_hi.jpg Obr. 22 - http://media0.webgarden.cz/images/media0:51042a2710256.jpg/03_Afrodite_Melska.jpg Obr. 23 - http://i26.servimg.com/u/f26/13/26/46/88/nike10.jpg Obr. 24 - http://www.skulpturhalle.ch/sammlung/highlights/2002/12/laookoon.jpg Obr. 25 - http://www.musicweb-international.com/Aho/Pergamon_Alt_of_Zeus.jpg Obr. 26 - http://www.shafe.co.uk/crystal/images/lshafe/Pergamon_Altar_of_Zeus_East_Frieze.jpg Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.