1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_05 Datum vytvoření 7.10. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
Elektrostatika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
I. Osvícenský absolutismus
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
Daniel Gabriel Fahrenheit
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Isaac Newton 1643 – 1727.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_32.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _644 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Věda v 19. století I. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
KOF/FI – Gravitační síla Země
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _643 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ50 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_05 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 8.C.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Lomonosov, Lavoisier
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MECHANIKA_UO.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _639 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_707.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _615 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _613 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_39.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu5 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník2.,3. Anotace.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Systém a evoluce rostlin
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Rozvoj vědy a techniky v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3610_Rozvoj_vědy_a_techniky_v_17_století.
Věda a technika v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3606_Věda_a_technika_v _18_století Autor:
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
Opakujeme dějepis na II. stupni
Transkript prezentace:

1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_05 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8. AnotaceVelké století vědy Klíčová slova Přírodní vědy, nejvýznamnější objevy, nové přístroje a vynálezy, první vědecké instituce Vzdělávací oblastČlověk a společnost - dějepis Očekávaný výstup Žák popíše důležité vynálezy a objevy, které vzbudily nová zlepšení a bouřlivý rozmach výroby na konci 18. století. Zdroje a citace Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, ISBN Lepil O., Bednařík M., Hýblová R. Fyzika I pro střední školy. Praha: Prometheus, ISBN

2 Rozvoj vědy VELKÉ STOLETÍ VĚDY 2. poloviny 17. stoletíkonce 18. století -období od 2. poloviny 17. století do konce 18. století -položeny základy k moderním vědním systémům meteorologie, mineralogie, metalurgie meteorologie, mineralogie, metalurgie -pokračoval rozvoj starších vědeckých oborů, utvářely se nové – meteorologie, mineralogie, metalurgie meteorologie, mineralogie, metalurgie

3 -velké objevy v tradičních přírodních vědách -velké objevy v tradičních přírodních vědách: MATEMATIKAG. LeibnitzI. Newton MATEMATIKA – oddělení algebry a geometrie, zásady dvojkové matematiky (G. Leibnitz) a zásady diferenciálního počtu (I. Newton) FYZIKAI. Newton FYZIKA – formulovány nové zákony – I. Newton (gravitační zákon)gravitační zákon BIOLOGIEC. Linné BIOLOGIE – nový systém třídění rostlin (C. Linné)nový systém třídění rostlin CHEMIEA. L. Lavoisier CHEMIE – utřídění prvků (A. L. Lavoisier)utřídění prvků lékařství -rozvoj lékařství -pokusy s elektrickým proudem – položeny základy studia elektřiny

4 Nejvýznamnější objevy přírodních věd Torricelli -barometr (přístroj k měření tlaku vzduchu) – Torricelli (1643) Isaac Newton -zrcadlový dalekohled (pozorování Měsíce a hvězd) - Isaac Newton (1668) -Papinův tlakový hrnec (1679) FahrenheitCelsius -nové stupnice teploty – Fahrenheit, Celsius (1718, 1742) B. FranklinP. Diviš -bleskosvod - B. Franklin (1752), P. Diviš – bleskosvod s uzemněním (1754) Dvaasedmdesátjmen české historie - Prokop Diviš (délka videa 13 minut) Dvaasedmdesát jmen české historie - Prokop Diviš (délka videa 13 minut) Torricelli -barometr (přístroj k měření tlaku vzduchu) – Torricelli (1643) Isaac Newton -zrcadlový dalekohled (pozorování Měsíce a hvězd) - Isaac Newton (1668) -Papinův tlakový hrnec (1679) FahrenheitCelsius -nové stupnice teploty – Fahrenheit, Celsius (1718, 1742) B. FranklinP. Diviš -bleskosvod - B. Franklin (1752), P. Diviš – bleskosvod s uzemněním (1754) Dvaasedmdesátjmen české historie - Prokop Diviš (délka videa 13 minut) Dvaasedmdesát jmen české historie - Prokop Diviš (délka videa 13 minut) Torricelli -barometr (přístroj k měření tlaku vzduchu) – Torricelli (1643) Isaac Newton -zrcadlový dalekohled (pozorování Měsíce a hvězd) - Isaac Newton (1668) -Papinův tlakový hrnec (1679) FahrenheitCelsius -nové stupnice teploty – Fahrenheit, Celsius (1718, 1742) B. FranklinP. Diviš -bleskosvod - B. Franklin (1752), P. Diviš – bleskosvod s uzemněním (1754) Dvaasedmdesátjmen české historie - Prokop Diviš (délka videa 13 minut) Dvaasedmdesát jmen české historie - Prokop Diviš (délka videa 13 minut)

5 První vědecké instituce -vznikají z potřeby dozvídat se o nových vědeckých poznatcích a diskutovat o nich, zpřístupnit je dalším badatelům -vědecké společnosti zakládány za pomoci panovníků, podnikatelů, šlechticů -Královská společnost pro zdokonalování přírody AnglieKrálovská akademie věd ve Franciibotanická zahrada v Paříživědecká akademie v Halle observatoř v Greenwichi /grinyči/… -Královská společnost pro zdokonalování přírody Anglie, Královská akademie věd ve Francii, botanická zahrada v Paříži, vědecká akademie v Halle, observatoř v Greenwichi /grinyči/… vědecké časopisyknihy -ke zveřejňování výsledků bádání sloužily vědecké časopisy a knihy (ty zpřístupňovány ve veřejných knihovnách)

6 METEOROLOGIE věda o zemské atmosféřeMETALURGIE nauka o výrobě kovů a slitinMINERALOGIE věda o nerostech

7 J. Watta průmyslová revoluce -poznatky a pokusy vedly ke zkonstruování nových mechanismů pro těžbu, dopravu, textilní výrobu i vzniku nových výrobních postupů (např. výroba koksu, parní stroj J. Watta a další vynálezy, které vedly ke zlepšení a rozmachu výroby na konci 18. století – průmyslová revoluce) lidé dále objevují a prozkoumávají dosud neznámé končiny Země -V. BeringJ. Cook -V. Bering, J. Cook

8 GRAVITAČNÍ ZÁKON každá dvě tělesa jsou k sobě vzájemně přitahována stejnými gravitačními silami opačného směru, velikost síly závisí na hmotnosti těles a na vzdálenosti, která je mezi zkoumanými tělesy vzorec pro výpočet gravitační síly: Ƙ – gravitační konstanta (6, –11 N. m 2. kg –2 ) m 1, m 2 – hmotnosti těles r – vzdálenost těles

9 C. LINNÉ – SYSTÉM TŘÍDĚNÍ ROSTLIN Carl LinnéCarl Linné - lékař a přírodovědec 1753Species plantarumv roce 1753 vyšlo jeho dílo Species plantarum, ve kterém utřídil rostliny – pro každou rostlinu uvedl rodové i druhové jméno jeho systém (princip rodového a druhového jména) se používá dodnes

10 LAVOISIER – TŘÍDĚNÍ CHEMICKÝCH PRVKŮ Antoine Laurent de Lavoisier Antoine Laurent de Lavoisier – první pokus o rozdělení prvků na základě fyzikálních a chemických vlastností rozdělil látky do několika skupin (prchavé látky, nekovy, kovy,..)

11 OBSERVATOŘ stanice pro pozorování a zkoumání přírodních jevů astronomická, meteorologická..

12 Použité zdroje: Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, ISBN s Lepil O., Bednařík M., Hýblová R. Fyzika I pro střední školy. Praha: Prometheus, ISBN s A.L. Lavoisier a třídění chemických prvků – dostupné z WWW: [cit ] C. Linné a systém třídění rostlin – dostupné z WWW: rostlin.pdf [cit ] rostlin.pdf Dvaasedmdesát jmen české historie – video dostupné z WWW: historie/ / [cit ]. historie/ /