Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_448 Jméno autora:Mgr. Blanka Fajkisová Datum vytvoření: Třída:VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Předmět:Dějepis Tematická oblast:Modernizace společnosti Ponapoleonská Evropa Vídeňský kongres Druh učebního materiálu:prezentace
Popis a použití výukového materiálu výklad nového učiva a následné procvičování prostřednictvím připojených otázek žák uvede hlavní důsledky revoluce uvědomuje si rozpor mezi projevy absolutní moci a snahami nastupující buržoazie vysvětlí základní sociální, politické a kulturní změny, k nimž došlo v období po francouzské revoluci vysvětlí pojem romantismus
Vídeňský kongres – jednání vítězů napoleonských válek o uspořádání Evropy jednání řídil rakouský kancléř kníže Metternich změnila se mapa Evropy Obr. 1
Vídeňský kongres Obr. 2
Územní zisky vítězů Rusko získalo část Polska a Finsko Habsburská monarchie získala severní Itálii Prusko obdrželo rozvinutá území v Porýní a Vestfálsku Obr. 3
Restaurace – obnova předrevolučních a přednapoleonských poměrů => návrat původních dynastií na trůn Německý spolek – vznikl místo Svaté říše římské národa německého - sdružoval 35 monarchií a čtyři svobodná města - v čele spolková rada Svatá aliance – dohoda cara Alexandra I., pruského krále Fridricha III., rakouského císaře Františka I.o dohledu na udržení nového uspořádání Evropy
Německý spolek (červená čára) Obr. 4
Odkaz francouzské revoluce touha po vytvoření právního státu myšlenka rovnoprávnosti lidí občanské svobody mohou být omezeny jen zákonem vytvořeným parlamentem panovník musí být zodpovědný voleným zástupcům
Romantismus umělecký směr reakce na války a racionalismus klade důraz na cit, víru, fantazii vzory hledá v přírodě, středověkých mýtech, legendách odraz v architektuře - sídla s lesoparky, napodobování gotiky Obr. 5
Biedermeier – životní styl 1.pol.19. století Smysl života hledá v: klidném rodinném zázemí nedělních výletech do přírody vlastenectví Obr. 6
Obr. 7
1.O čem jednal vídeňský kongres? 2.Jaké územní změny schválil? 3.Kdo nyní vládl ve Francii? 4.Co znamená slovo restaurace? 5.Proč vznikl Německý spolek? 6.Kdy a za jakým účelem vznikla Svatá aliance? 7.Vysvětli pojem romantismus, uveď jména některých umělců. 8.Co je biedermeier?
Přemýšlej: Přinesla lidem něco francouzská revoluce? Zjisti jména umělců, kteří byli ovlivněni romantismem.
Obrazový materiál Obr. 1 Hw-metternich.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 2 ISABEY,J. B. CongressVienna.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 3 The International Commission and Association on Nobility. Map congress of vienna.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 4 KGBERGER. Deutscher Bund.svg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 5 FRIEDRICH, C. D. Caspar David Friedrich 032 (The wanderer above the sea of fog).jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < _the_sea_of_fog%29.jpg> Obr. 6 AMERLING, F. Friedrich von Amerling 002.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW:
Obr. 7 HUHU UET. Langes Tannen Biedermeierzimmer 06.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < &filetimestamp= > Literatura HLAVAČKA, M. Dějepis pro 8. ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia. 1. vydání. Praha : SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, s. ISBN