ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0115 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ – Dějiny hudby Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh15. Orlando di Lasso Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaO. Di Lasso, motet, chromatika, Itálie, Mnichov Datum – datum ověření ve výuce
Anotace Text s názvem „Orlando di Lasso“ je určen pro výuku předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Pojednává o životních osudech tohoto předního představitele čtvrté generace franko-vlámských škol a jeho skladatelském odkazu. Předpokládá se odborný výklad pedagoga, ale text lze použít i jako osnovu pro samostatné studium.
Orlando di Lasso
1. Orlando di Lasso
Orlando di Lasso ( 1532 Mons – 1594 Mnichov ) Byl v dětství byl zpěvákem v kostele sv. Mikuláše v Monsu. Pro mimořádně krásný hlas byl třikrát obětí únosu. Při třetím únosu, to mu bylo dvanáct let, se dostal do Itálie do sboru sicilského místokrále Ferdinanda Gonzagy.
Před rokem 1550 působil v Mantově a Miláně, ale také v Palermu a Neapoli. Setkání s italskou zpěvnou melodikou a světskou hudbou později ovlivnilo jeho tvorbu. V roce 1553 byl jmenován kapelníkem Lateránského chrámu v Římě. Cestoval po Anglii a Francii, v letech 1554 – 1555 pobýval v Antverpách.
Definitivně se usadil v Mnichově, od roku 1556 byl nejprve tenoristou a pak až do své smrti kapelníkem u vévody Albrechta V. Za jeho působení měla mnichovská kapela 56 zpěváků a třicetičlenný instrumentální soubor. Roku 1570 byl Maxmiliánem II. povýšen do šlechtického stavu. Orlando di Lasso je charakterizován jako vzdělaný renesanční člověk se smyslem pro humor.
Lassovo dílo je rozsáhlé, jeho asi skladeb by zaplnilo odhadem 60 svazků. Představuje syntézu posledního vývojového stupně nizozemské polyfonie. Charakteristické jsou vlivy italské hudby, ale také francouzské a anglické. Převažuje polyfonie s důrazem na zvuk a na srozumitelnost a obsah textu. Vedle diatoniky je užívána i chromatika.
Kromě mší, madrigalů, chansonů a německých písní je autorem asi motetů, které v roce 1604 vydali pod názvem Magnum opus musicum jeho synové.
Doporučený poslech: Orlando di Lasso: Echo Bonjour mon coeur
Otázky pro ověření znalostí: 1.Kde se O. di Lasso definitivně roku 1556 usadil? 2.Kolik skladeb O. di Lasso napsal celkem? 3.Co víte o sborníku Magnum opus musicum?
Literatura 1.Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I. – Evropský středověk, Ikar Hrčková, Naďa: Dějiny hudby II. – Renesance, Ikar Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Brno Šafařík, Jiří: Dějiny hudby, I. díl, Votobia, Praha 2002
Obrazová příloha 1. Orlando di Lasso