Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Úvod do předmětu Formalismus a jeho užití Teorie a axiomy
Predikátová logika 1. řádu
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
Marie Duží Úvod do logiky Marie Duží Úvod do logiky.
Individua Daniel Boucník
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
ČÍSLO NULA.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Výroková logika.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Definice, věta, důkaz.
Predikátová logika, sylogismy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
Soustavy rovnic počet řešení. x + y = 6 2x – y = 6 zvolíme sčítací metodu 3x = 12 x = y = 6 y = 2 zk.: L 1 = = 6 P 1 = 6L 1 = P 1 L 2 = 8.
Množina bodů dané vlastnosti
Filosofie Základy logiky.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Lineární rovnice Druhy řešení.
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Množina bodů dané vlastnosti
Gödelova(y) věta(y).
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Množina bodů dané vlastnosti
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)

Etymologie παρα δοχα (mimo - mínění) αντι νομος (proti - zákon)

Paradox lháře autorství: Epimenides ‚Všichni Kréťané jsou lháři!‘ ‚Teď právě lžu!‘

4 Lhářská věta neboli Lhářský výrok (L) Věta (L) je nepravdivá. (L´) Měsíc je vlastně hrouda síra. Věta (L´) je nepravdivá.

Paradox typu hromady - Jedno zrnko písku netvoří hromadu písku. Přidáme-li k něčemu, co není hromadou písku, jedno zrnko písku, nevznikne tím hromada. - Postupným přidáváním jakéhokoli počtu zrnek k jednomu zrnku písku nikdy nevznikne hromada.

a. Některé z našich předpokladů nejsou pravdivé (ač se pravdivými zdají být). b. Usuzování, které nás vede od premis k závěru, ve skutečnosti není správné (ač se správným zdá být). c. Závěr je pravdivý a měli bychom jej tedy přijmout (ač se zdá být nepravdivý, či dokonce absurdní).

Přesvědčivý logický paradox Musí: a. ‚logický jazyk, v jehož rámci budeme daný argument reglementovat, je dostatečně bohatý, aby nám jeho formule umožnily přiměřeně postihnout logickou formu premis i závěru‘ b. ‚logické postupy, které máme k dispozici, skutečně umožní rozhodnout o správnosti, resp. nesprávnosti úsudků této formy‘

Lhářská věta L ⟷ ¬ L ¬L ⟷ L

Russelův paradox (P) Vlastnost nemít sama sebe nemá sama sebe. (P´) Množina všech množin, které nejsou prvkem sebe sama, není prvkem sebe sama.

Berryho paradox Nejmenší přirozené číslo, které v češtině nejde označit pomocí nejvýše třiceti slabik. Nejmenší přirozené číslo, které v češtině nejde označit pomocí nejvýše třiceti slabik, nejde v češtině označit pomocí nejvýše třiceti slabik.

Kurt Grelling autologická slova – platí sama o sobě (slovo české, pětislabičné, vyslovitelné) heterologická slova – neplatí sama o sobě (plešaté, masožravé, rozpustné) Slovo heterologické

Knealovo řešení Berryho paradoxu primární označení: dvanáct, tři sta tisíc sekundární označení: šestinásobek devíti, největší číslo, které lze v češtině označit primárním označením pomocí výrazu, který má nejvýše třicet slabik terciární označení

nejmenší přirozené číslo, které v češtině nejde označit pomocí nevýše třiceti slabik

Řešení paradoxu hromady Když k něčemu, co netvoří hromadu písku, přidáme jedno zrnko písku, nevznikne tím hromada. ¬ hromada (1) ¬ hromada (n) ⊃ ¬ hromada (n+1) ¬ hromada (2)

n zrnek netvoří hromadu