Románský sloh 11.-13. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ Historické podmínky
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
ROMÁNSKÝ SLOH Mgr. Lenka Venclová 2010.
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Románská kultura 10. – 12. století
Kultura raného středověku
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
Románský sloh.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Románský sloh Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o románském slohu.
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Středověké umění ROMÁNSKÝ SLOH.
Románský sloh.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
České země ve středověku
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
GOTIKA.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Románská kultura.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Dějiny ČR – románský sloh
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Románský sloh.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Románská architektura v Čechách
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

Románský sloh 11.-13. století

Definice Románský sloh je umělecký sloh, který se ve středověku ve 11.- 13. století rozšířil ve stavitelství a výtvarném umění v zemích západní, jižní a střední Evropy. Na východě Evropy se v té době prosadil byzantský styl. Název toho uměleckého slohu je odvozen od slova Řím = Roma (je inspirován stavbami římského impéria). Vzniká v Itálii a odtud se šíří do Evropy. Šiřitelem a nositelem slohu je církev.

Architektura Katedrála v Pise (Itálie)

Charakteristické znaky Těžká klenba (valená - půlkruh, někdy i křížová) Silné, hrubě opracované zdivo Podpěry - silné, hmotné pilíře a sloupy Malé okenní i dveřní otvory (sdružená okna) Hmotnost, malá členitost a vznosnost Stavební materiál - Kámen, Cihly

Druhy staveb Kostely: Centrální kostely – Rotundy Jedna loď Kruhový půdorys Apsida –polokruhový výběžek v němž bylo umístěno kněžiště (většinou na východ) Rotunda svatého Jiří

Druhy staveb Podélné kostely – Baziliky půdorys latinského kříže více lodí např. Bazilika sv. Jiří chór s apsidou západní průčelí (věže) zaklenutí hlavní lodi Bazilika sv. Jiří Půdorys starokřesťanské baziliky

Druhy staveb Kláštery Světské stavby samostatná hospodářská jednotka řídí se určitým řádem - regulí čili řeholí zakládány panovníkem nebo šlechtou střediska vzdělanosti Světské stavby Hrady Mosty Měšťanské domy Opatsví v Cluny

Románské klenby klenba valená valená klenba zpevněná klenebními pasy klenba křížová vznikla křížením 2 klenebních polí zaklenutí kupole

Románské sochařství a malířství Evropa České země a Morava

Románské sochařství: obecná charakteristika funkce šíření náboženských idejí vázáno na kostel a bohoslužbu znaky Antirealismus a transcendentální ráz nezájem o prostor a plastický tvar předepsaná kompoziční schémata tendence k plošnosti a linearismu záliba ve stylizaci Církev zároveň odběratelem a výrobcem, předepisovala náměty i formu zobrazení Transcendentální ráz: smysl lidské existence není v pozemském, ale v posmrtném životě Antirealistický program znamená, že idea se staví nad skutečnost a umění má odvádět pozornost od reálného života, připomínat křesťanské ctnosti a hrozit věčnými tresty. Tento antirealismus je zároveň protikladem k realismu antickému. Projevil se výše uvedenými body: 1. nezájem o plastický tvar: trojrozměrný objem nahrazen plošnou zkratkou či lineárním schématem, zcela vymizela plastická modelace; namísto volné sochy převládl plošný reliéf v sochařství, v malířství dominovala konturovaná kresba, neexistovalo stínování objemu 3. Nezájem o prostor: románský umělec neznal a neužíval perspektivu, neměl smysl pro vystižení vztahu mezi předměty blízkými a vzdálenými, pro skutečný poměr mezi předměty obklopujícími výjev. Místo toho scény, které se odehrávaly v různých prostorových plánech byly zobrazovány v pásech nad sebou, osoby dostávaly měřítko podle svého pořadí v hierarchii náboženských pojmů.(hieratická perspektiva). Postavy byly také umisťovány na abstraktní anebo např. zlaté pozadí (symbol nebe). 2.předepsaná kompoziční schémata: nepracovali samostatně podle přírody, ale podle kreslených vzorníků, které obsahovaly jakési kompoziční vzorce náboženských výjevů, typizované podoby a postoje postav, gesta, atributy, dokonce skladbu drapérie, schémata architektur, přírodních předmětů. Pracovalo se také podle knižních předloh. Tendence k plošnosti a linearismu u románských reliéfů takto posílena. Rovněž snaha individualizovat lidské postavy vymizela, rozlišovalo se pouze pohlaví a věk. tendence k plošnosti a linearismu 4.záliba ve stylizaci: neustálé obměňování již hotových schémat vedlo ke stylizaci a ke vzniku dekorativního ornamentalismu (např. strom ztratil svůj organický tvar a proměnil se v lineární ornament, figurální detaily, např. účes anebo roucho se ornamentalizovaly.Roucho – drapérie bylo chápáno bez vztahu k tělu, které odívalo.

Románské sochařství: obecná charakteristika náběhy k realismu náměty z bajek a legend vliv antiky tendence k obnově figurálního sochařství Tyto dva body jsou jakýmsi protikladem k tomu, co bylo řečeno v předcházejícím snímku. Realismus tam, kde umělec čelil úkolu zobrazit náměty nepředepsanými přírodou. Např. kalendářní, lovecké a válečné výjevy, náměty z bajek či legend. (kamenící v severní Itálii). Vliv antiky zejména na území Itálie a Francie. Zapůsobily zde také výtvarné techniky z antiky ( řezba do slonoviny, kovolitectví, kovotepectví). Takže zdánlivý protiklad: vývoj směřuje k obnově monumentálního figurálního umění. Není však vývoj založen na protikladech?

Románské sochařství Náměty figurálního sochařství Kristus evangelisté Apokalypsa Poslední soud Spása a zatracení Životy světců

Sochařství v Itálii Benedetto Antelami: portál, detaily

Nicola Pisano: kazatelna v dómu v Pise O Nicolovi Pisano: představitel protorenesance

Románské sochařství v českých zemích Poměrně malý počet památek, netvoří souvislou vývojovou linii Druhy Dekorativní sochařství Figurální sochařství Nejvýznamnější díla Biskupský palác v Olomouci Porta Coeli, Doksany Kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory Mostecký reliéf, svatojiřský reliéf Kouřimští lvi Biskupský palác v Olomouci: Výzdoba oken Porta Coeli,: cisterciácký kostel portál 1260; Kristus v mandorle s královnou konstancí a markrabím Přemyslem s modelem kostela Doksany

Románské malířství Druhy Motivy nástěnné fresky na skle – vitráže katedrály v Chartres a Poitiers – Francie Deskové hlavně Itálie Knižní materiál knih - pergamen z oslí kůže Motivy Kristus v Mandorle výjevy ze Starého a Nového zákonu

Románské malířství - ukázky

Románské malířství - ukázky

Výzdoba rotundy Sv. Kateřiny ve Znojmě

Výzdoba rotundy Sv. Kateřiny ve Znojmě

Románská literatura v Českých zemích Jazyk – staroslověnština a latina Nejdůležitějším literárním útvarem jsou legendy: nedochovaná nejstarší legenda o sv. Václavovi byla sepsána kolem roku 967 latinsky. Crescente fide christiana (Když se šířila křesťanská víra, po roce 974) - rovněž svatováclavská legenda. Fuit in provincia Bohemorum (Byl v zemi české, po roce 975) - legenda o sv. Ludmile. Gumpoldova legenda - zahraniční text o sv. Václavu. Vita et passio sancti Venceslai et sanctae Ludmilae aviae eius (Život a utrpení svatého Václava a svaté Ludmily, babičky jeho) též označovaný jako Kristiánova legenda.

Románská literatura v Českých zemích Chronologii přinášejí Annály Poznámky na okrajích kalendáře Kroniky Kronika česká (Chronica Bohemorum ) Kosmas, latinsky, próza Zbraslavská kronika (Chronicon Aulae Regiae ) Petr Žitavský

Další památky

Basilika San Vicente Dóm sv. Petra