VY_32_INOVACE_ČJPS2A0260BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

VY_32_INOVACE_PSYPS13460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0360BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Představitel skupiny lumírovců
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10760ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
SVĚTOVÁ LITERÁRNÍ MODERNA Literatura na přelomu 19. a 20. století
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
VY_20_INOVACE_SVF20860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_32_INOVACE_CHK4_5760ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Literární moderna Konec 19. století.
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
VY_32_INOVACE_PSYPS12060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Mgr. Jitka Polišenská.  bohém, žil s J. A. Rimbaudem, postřelil ho, vězení  symbolismus, citovost, hudebnost, náladovost, melancholie  sbírky: Saturnské.
SYMBOLISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
CHARLES BAUDELAIRE: ZDECHLINA (MRŠINA)
Literatura přelomu 19. a 20. století
Česká moderna - výklad (9. roč.)
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Arthur Rimbaud – Opilý koráb Dáša Svobodová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_02.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Jan Neruda - dílo.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Konec 19. století ve světové literatuře
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ČJPS2A0260BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Karla Bedrlíková Určeno pro předmět: Český jazyk a literatura Tematická oblast:Česká a svět. literatura I. pol. 20. stol. Obor vzdělání:Podnikání (64-41-L/51), 2. ročník Název výukového materiálu: Prokletí básníci (dekadence v literatuře) Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 30 minut

Dekadence v literatuře

PROKLETÍ BÁSNÍCI - ÚVOD  označení francouzských dekadentních básníků poslední třetiny 19. století  termín poprvé užil P. Verlaine r  spojuje je bohémský život  typická je pro ně neúcta k většinové společnosti a jejím pravidlům  krásu hledali v ošklivosti  psali o tabuizovaných tématech

PROKLETÍ BÁSNÍCI  Charles Baudelaire  Arthur Rimbaud  Paul Verlaine K prokletým básníkům bývá někdy řazen i francouzský básník žijící o několik století dříve a praotec literárního hororu. Uhodnete jejich jména? Své tvrzení zdůvodněte.

DEKADENCE – PŘELOM 19. A 20. STOLETÍ  označení různých umělec. proudů vycházejících z romantismu  umělci vycházejí z pocitů marnosti, prázdnoty, nudy, zklamání a beznaděje, jsou znechuceni společností  k životu dekadentů patří bohémství, satanismus, nevázaný sex, alkohol  v literatuře se dekadence projevuje pesimistickými náladami, pocity zmaru, morbiditou  „umění pro umění“ Vznikají podobné umělecké skupiny i dnes?

CHARLES BAUDELAIRE ( )  v sedmi letech ztratil otce, svého otčíma nenáviděl  pro nekázeň vyloučen z lycea  podnikl roční cestu do Indie  od r žije v Paříži a stýká se s významnými spisovateli  vztah s mulatkou Jeannou Duvalovou  překládal E.A.Poea  stižen syfilitidou (ochrnutí, ztráta řeči) obr. 1

KVĚTY ZLA (1857)  klíčové dílo moderní poezie  podána žaloba proti autorovi a oběma nakladatelům=šest básní zabaveno, pokuta 300 franků  sbírka obsahuje 126 básní rozdělených do šesti oddílů (např. Víno, Revolta, Smrt)  hlavní téma sbírky = nemožnost člověka dosáhnout štěstí a odtud pramenící bolest

KVĚTY ZLA – ZDECHLINA (PŘELOŽIL. F.HRUBÍN) Vystihněte ladění básně. Jedná se o tzv. „krásnou literaturu“? Vzpomeňte, duše má, nač za letního rána, jak stvořeného pro lásku, jsme přišli: u cesty zdechlina rozežraná na horkém loži z oblázků. … Pak rcete, kráso má, těm červům, kteří v šeru polibky žrát vám budou dál, že božskou podstatu i tvar svých lásek věru, ač dávno tlí, jsem uchoval!

PAUL VERLAINE ( )  působil jako úředník v Paříži (pojišťovna, radnice)  po seznámení s Rimbaudem opouští rodinu – manželku Mathildu Mautéovou a syna  Verlaine s Rimbaudem žijí střídavě v Londýně, Bruselu  jejich vztah je plný neshod a násilností => vyvrcholí hádkou v Bruselu, kdy Verlaine Rimbauda postřelí – následuje dvouleté vězení, kde se upíná k víře  po propuštění působí jako profesor a později se vrací k bohémskému způsobu života  sbírky – Saturnské básně, Láska, Romance beze slov (vztah s Rimbaudem) obr. 2

PAUL VERLAINE – SATURNSKÉ BÁSNĚ  Píseň podzimní  Pojmenujte umělecké prostředky užité v úryvku. Ó podzime, tak dlouze tvé housle lkají, mou duši tou hrou unylou utýrají.

ARTHUR RIMBAUD ( )  byl velmi nepřizpůsobivý, výbuchy hněvu, útěky z domova  všechny jeho básně vznikly mezi 16. a 20. rokem života  po rozchodu s Verlainem (při „osudné hádce V. bránil Rimbaudovo dílo, které chtěl Arthur zničit) se zřekl svých básní a vstoupil do koloniálního vojska  dezertoval, s cirkusem navštívil Norsko, Švédsko, v Africe obchodoval se zbraněmi  umírá na zhoubný nádor v noze, navíc stižen syfilitidou  soubor básní v próze Iluminace vydává Verlaine bez autorova vědomí 

ARTHUR RIMBAUD – OPILÝ KORÁB  Co popisuje ukázka?  Vysvětlete název básnické skladby. Mne, zabloudilou loď, vrženou za vichřice do vzduchu bez ptactva za gigantický plot, mne nezachrání už záchranná plachetnice, můj trup je opilý přívaly slaných vod… obr. 3

POUŽITÁ LITERATURA A ILUSTRACE  Obr  Obr  Obr  Všechny obrázky byly staženy  Zdroj: Wikipedie  Martinková, Věra a kol.: Čítanka 3, Trizonia Praha, 1993, 350 s.