ORGANOGENNÍ USAZENINY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

HMYZ s proměnou nedokonalou
Organogenní usazené horniny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
HORNINY USAZENÉ.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Těžební průmysl Martin VRZALA.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_426.
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Usazené horniny = sedimenty
Trávící soustava - úvod
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
Nerostné bohatství 4. ročník
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Fosilní paliva – Ropa.
Fosilní paliva – Uhlí.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Usazené horniny Geologie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Vznikají činností vnějších geologických činitelů. Pokrývají až 90% zemského povrchu a tvoří 8% zemské kůry. Často obsahují zkameněliny. Dělí se na: 1.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Geologický vývoj a stavba české republiky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Energetické suroviny - palivo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

ORGANOGENNÍ USAZENINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 5. 2013 Cílový ročník: 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: GEOLOGIE Téma: ORGANOGENNÍ USAZENINY Metodický list/anotace: slouží k seznámení s usazenými horninami Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí poznávat horniny usazené organického původu, znají jejich užití i naleziště Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let

III. ORGANOGENNÍ USAZENINY vznikají usazováním odumřelých těl rostlin a živočichů, jejich schránek nebo koster na dně moří, jezer, močálů….(→ vznik zkamenělin) Horniny vznikající ze schránek (měkkýšů) a koster (korálů) VÁPENEC Složení: kalcit, živce, kaolinit, křemen, krevel Vlastnosti: sv. šedá barva Užití: výroba cementu, páleného vápna Naleziště: krasové oblasti (Moravský kras, Pálava, Fatra….)

Vápenec se zkamenělinou

DOLOMIT ÚKOL 1: Jedna z turisticky přístupných jeskyní v Čechách se vytvořila v dolomitech. Jak se nazývá a kde se nachází? ÚKOL 2: Na mapě ČR vyhledejte vápencové krasové oblasti.

Řešení úkolu: DOLOMIT ÚKOL 1: Jedna z turisticky přístupných jeskyní v Čechách se vytvořila v dolomitech. Jak se nazývá a kde se nachází? Bozkovské dolomitové jeskyně – u obce Bozkov, poblíž město Semily (4 km), Liberecký kraj, severní Čechy ÚKOL 2: Na mapě ČR vyhledejte vápencové - krasové oblasti. CHKO Český kras – Koněpruské jeskyně CHKO Moravský kras – Punkevní j., Kateřinská j., Balcarka, Sloupsko-Šošůvské jeskyně … Pálava – jeskyně Na Turoldu Pražská plošina – Barrandien Vrch Kotouč u Štramberka

B. Uhelné sedimenty vznikající z rostlinných zbytků RAŠELINA (55% C) rašelinění (biochemická přeměna) = proces vzniku rašeliny z mechu rašeliníku pod vodou (bez přístupu O2) Užití: palivo, zahradnická zemina, lázeňství (léčebné účinky) Naleziště: rašeliniště Šumava, Jeseníky, Krkonoše….

UHLÍ prouhelňování (geochemická přeměna) = proces vzniku uhlí z rostlinných zbytků za vysokých tlaků a teplot (bez přístupu O2) Grafit (100% C) - tuha Antracit (94 – 96 % C) nejstarší, nejkvalitnější Černé uhlí (82% C) Vznik: v prvohorách z plavuní, přesliček a kapradin Těžba: hlubinné doly, např. v OKR Hnědé uhlí (70%C) Vznik: přelom druhohor a třetihor z jehličnanů Těžba: povrchové doly, např. na Mostecku LIGNIT (XYLIT) –dřevěné uhlí (50% C) nejmladší, nejméně kvalitní

C. Živice (uhlovodíky) živičnatění = proces vzniku živic z odumřelých těl živočichů, popř. rostlin za vysokých tlaků a teplot (bez přístupu O2 ) Plynné uhlovodíky ZEMNÍ PLYN Kapalné uhlovodíky ROPA Pevné uhlovodíky (vznikají oxidací ropy) ZEMNÍ VOSK (ozokerit) ASFALT

UHLOVODÍKY ÚKOL 1: U každého uhlovodíku uveď alespoň 2 příklady využití. ÚKOL 2: Zjisti, co znamená pojem KAUSTOBIOLITY? ÚKOL 3: Zjisti, které země jsou největšími světovými producenty ropy?

Obr. ložisko ropy v roponosném souvrství ropné věže nepropustné vrstvy zemní plyn ROPA slaná voda xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Řešení úkolů: UHLOVODÍKY ÚKOL 1: U každého uhlovodíku uveď alespoň 2 příklady využití: Zemní plyn – pohon motorů, vytápění, vaření Ropa – výroba benzínu, nafty, plastů aj. Zemní vosk – výroba vazelíny, umělého vosku Asfalt – výroba laků, stavba silnic ÚKOL 2: Zjisti, co znamená pojem KAUSTOBIOLITY? Z řeč. kaustos = hořlavý, bios = život, lithos = kámen Kaustobiolity = organogenní hořlavé sedimenty uhelné (uhlí) a živičné (živice) řady ÚKOL 3: Zjisti, které země jsou největšími světovými producenty ropy? Saudská Arábie, USA, Rusko, Čína ….

Použité zdroje: LITERATURA: Vališ, J., a kol. Přírodopis 8. 5.vydání, SPN, Praha 1989 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 – mineralogie a geologie se základy ekologie. 1. vydání, SPN, Praha 1998. ISBN 80-7235-044-7 Švecová, M., Matějka, D. Přírodopis 9 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. ISBN 978-80-7238-587-4 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.