Kultura byzantské říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.03 Kultura byzantské říše Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Po zániku západořímské říše převzala byzantská říše postavení nejvýznamnějšího centra kultury a vzdělanosti tehdejšího světa. Nejvýznamnější autoři byli raněkřesťanští teologové – kapadočtí otcové (Jan Zlatoústý). Snaha o splynutí antické vzdělanosti a křesťanskými dogmaty. Byzantský sloh vytvořen za Justiniána I. Vychází z nekřesťanského umění. Ovlivněn tradicemi Blízkého východu.
Architektura – mohutné křesťanské chrámy Půdorys kříže, nad středem se tyčí kopule. Vnitřky obloženy vzácnými barevnými mramory, nástěnné malby, mozaiky. Chrám Hagia Sofia (Boží moudrosti) na hlavním konstantinopolském náměstí. Ústřední kopule má 41 metrů. Výtvarná výzdoba chrámu má přísná pravidla. V klenuté části bývala umístěna postava Ježíše Krista nebo Matky Boží s Ježíškem.
http://www.greek-thesaurus.gr/images/Haghia%20Sophia%202.jpg http://www.myeport.com/published/u/hs/uhse002/collection/4/12/image.13146.jpg
Rozvíjela se malba na dřevěných deskách Rozvíjela se malba na dřevěných deskách. Svaté obrazy – ikony - Ježíš Kristus a další biblické postavy, později svatí a mučedníci křesťanské církve. Jsou strnulé a působí plošným dojmem. http://www2.cytanet.com.cy/gogreek/theotokos_gr.gif
Rukopisné knihy s obrázky – biblické příběhy nebo příhody ze života svatých. Zdobené miniaturami (malované na zlatém podkladě, vytvářejí dojem mozaiky). Literatura: historická a teologická díla. http://farm4.static.flickr.com/3291/2920861119_be4bd14edf_o.jpg
Ikonoklasmus (obrazoborectví) – snaha odstranit náboženské obrazy 1 Ikonoklasmus (obrazoborectví) – snaha odstranit náboženské obrazy 1. období 730 – 787 2. období 814 - 842
Makedonská renesance (843 – 11. století) Typický znak – encyklopedismus – je nezbytně nutné všeobecné vzdělání. Zvýšený zájem o antické umění (písemnictví) – Fotius. Konstantin VII. Porfyrogentos. Výroba rukopisných knih a knižní kultury. Roku 863 vysílají na naše území Konstantina a Metoděje.
Komenovská renesance Vrcholný rozvoj byzantské kultury 11. a 12. století. Vliv vyspělé byzantské kultury se šířil do celé Evropy. Je to spojeno s přijetím křesťanství. Byzantští kněží pokřtili Slovany v Bulharsku, na Rusi, na Moravě.
Kultura byzantské říše Zápis Kultura byzantské říše Navazuje na antiku Staví se chrámy s přesným uspořádáním – Hagia Sofia Rozvoj za Justiniána I. Rozvoj knižní malby a deskové malby (ikony) V několika etapách – ikonoklasmus (obrazoborectví) Kopule, mozaika
Najděte chyby v textu a opravte je: Byzantský sloh byl vytvořen za Karla Velikého. Je ovlivněn tradicemi Dálného východu. Staví se mohutné chrámy. Nejslavnější je Notre Dame. Často jsou zdobeny freskami a rytinami. Rozvíjela se malba na dřevěných deskách – tzv. ikonoklasmus. Působí plastickým dojmem. V této době se objevuje tzv. ikona – obrazoborectví. Roku 868 na naše území vysílají Cyrila a Metoděje.
Řešení: Byzantský sloh byl vytvořen za Justiniána I. Je ovlivněn tradicemi Blízkého východu. Staví se mohutné chrámy. Nejslavnější je Hagia Sofia. Často jsou zdobeny freskami a mozaikami. Rozvíjela se malba na dřevěných deskách – tzv. ikony. Působí plošným dojmem. V této době se objevuje tzv. ikonoklasmus – obrazoborectví. Roku 863 na naše území vysílají Cyrila a Metoděje.
Metodické pokyny k prezentaci: Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, září Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: sedmý ročník, středověk, Byzanc, mozaika, kopule, ikona, ikonoklasmus, Hagia Sofia Tato prezentace obsahuje základní informace o byzantském umění. Je třeba zdůraznit, že je úzce propojeno s pravoslavím. Doporučuji také podrobněji rozebrat, co je to ikona a ikonoklasmus. Stejně tak je třeba zdůraznit, že kopule byla přejata z antiky a vysvětlit si, co je to mozaika. Součástí prezentace je i práce s chybným textem. Použitá literatura: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis pro 7. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. 136 s. ISBN 80-7235-022-1. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2002. 180s. ISBN 80-86218-82-1. kol. autorů: Dějepis 7: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, 2009. 159 s. ISBN 978-80-7238-558-4.