ŘECKÉ DIVADLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Románská kultura.
(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Antická kultura Literární seminář, Eliška Petriláková.
Rozvoj Athén po řecko – perských válkách ATHÉNSKÝ NÁMOŘNÍ SPOLEK
Rozvoj Athén po řecko–perských válkách
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
Mgr. Lenka Venclová ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků,
Olympijské hry.
VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn
III-2/CJ1/1.14/De Vznik a vývoj antického divadla
ŘECKÁ KULTURA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Olympijské hry.
Antické divadlo Řecké a Římské divadlo
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
7 Řecké divadlo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
5. Na jevištích amfiteátrů V tomto rozdílu také tkví odlišnost tragédie od komedie; tato chce totiž předvádět lidi horší, než jsou ti nynější, kdežto ta.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Antická literatura – Řecko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Řecká kultura klasické období
Řecké divadlo.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Řecké hry a slavnosti citováno
Původ hudby, pravěk, starověk
Kultura starověkého Řecka 2.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Aristofanes Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vznik a vývoj Tragédie představitelé
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověká literatura.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

ŘECKÉ DIVADLO

Vznik divadla Od svých počátků v Antice (6. st. př. k.) se starověké divadlo vyvíjelo v mnoha formách bez přerušení více než tisíc let, až do svého zániku v době pádu Římské říše. Ačkoli jeho vliv na pozdější praxi byl velký, víme o něm jen málo. O jeho existenci svědčí malby na vázách, nástěnné malby, terakotové figurky, texty her a próza. Zachovaly se zříceniny mnoha řeckých a římských divadel, ale o tom, jak se v nich divadlo provozovalo, se můžeme jen

Architektura divadla Měla polokrouhlé hlediště se stupňovitě se zvedajícími řadami sedadel, pod nimiž byly umístěny hliněné nebo bronzové rezonanční nádoby. Na protilehlé straně uzavírala prostor obdélníková budova (skéné), v níž byly šatny herců. . Z této budovy vedly tři vchody na jeviště (proskénion, legeion), které mělo hloubku asi tři metry a táhlo se po celé délce budovy (tedy až 40 metrů). Pod jevištěm byl snížený kruhový prostor (orchéstra), kde byl umístěn sbor a někdy tam byla i čestná sedadla. Vstupovalo se dovnitř dvěma postraními vchody (parodoi). Po stranách jeviště stáli dva otáčivé hranoly (periakty) s malbou znázorňující detaily dekorace.

Řecké divadlo znalo různá technická zařízení, například výsuvnou plošinu, jeřáb ke spuštění boha, zařízení na speciální zvukové a vizuální efekty (hromy a blesky) Zpočátku byla dřevěná, později kamenná. Řecká divadla se zřizovala pod širým nebem (s využitím přirozeného svahu) Kapacita některých divadel byla obrovská (až 21 000) V řeckých divadlech se hrály tragedie a komedie

ŽÁNRY TRAGÉDIE vznikla zřejmě postupným dramatizováním sborových písní na počest Dionýsovu a tématy byli původní tragédie na řeckou mytologii.Časem se staly těžištěm hry dobové problémy, např. konflikty jednotlivce a společnosti. Vzestupem Athén, trochou demokracie, vytvořili v 5. st. Aischylos, Sofoklés a Euripidés velká díla.

vznikla z výjevů pořádaných při veselém průvodu na počest Dionýsovu, nazývaném kómos. Komedie někdy zesměšňuje mytologické příběhy, jindy paroduje tragédii, je satirou osobní nebo politickou, dotýká se filozofie, náboženství, literatury. Souvisí s neomezenou svobodou slova v athénské demokracii. Významnými autory byli Kratinos, Eupolis a Aristofanés KOMEDIE

Úloha herce Hra pod širým nebem kladla velké nároky na herce. Herci hráli v maskách,používali paruky a byli oděni v dlouhé zdobené roucho. Na nohou měli vysoké boty měkké kůže s vysokou podrážkou(koturny). Každý z nich hrál během trilogie několik rolí a kromě hlavního herce (protagonisty) hráli ostatní více rolí i v každé její části. Herci, jejichž počet nepřestoupil čtyři, byli výlučně muži. Byli specializováni na herce tragédií a herce komické. Zejména první se ve splečnosti těšili velké úctě, byli vyznamenáváni někdy jim byly svěřovány i významné společenské funkce. Od roku 450 př. n. l. byla zavedena soutěž o nejlepší herecký výkon.

Náměty a formy divadelních her Námětem tragického a zčásti i komického divadla byly děje řeckého bájesloví nebo důležité historické události . Hry měly podobu buď jednotlivého dramatu nebo byly tři hry spojovány v celek trilogie. K ní byla připojována satyrská dohra, která látku pojednávala v komické rovině. Cílem díla byla katarze, vnitřní očista diváka pocity prožitými při představení.

Aischylos Dramatikové klasického období: -(525-456 př.n.l.)-básník,dramatik -zavedl na scéně 2.herce -Aby zvedl oblibu her,začal užívat výpravné dekorace a nádherné obleky. -jeho dochované tragédie:Peršané,Sedm proti Thébám,Upoutaný Prométheus,trilogie Oresteia aj…

Sofoklés -(496-406 př.n.l.)-básník a dramatik -napsal 123 tragedií,zachovalo se jich ale jen 7(např.Antigona,Oidipus král,Élektra,Oidipus na Kolóně -Zavedl na scénu 3.herce -Zasloužil se o větší dramatičnost,napětí a zápletku. -Zápas člověka s bohy,i když prohraný,není marný -Zavedl princip „Deus ex machina“(bůh ze stroje)-spouštění sochy boha,kdy bylo třeba předejít katastrofě.

Euripidés -(495-405 př.n.l.)-básník,dramatik,rovněž filozof -autor 92 her(dochovaných 18,např:Médea,Šílený Hérakles,Ifigénie Taurská,Élektra -úžívá principu „Deus ex machina“ -dostávají se do tragedie psychologická analýza,vášeň,emoce,pochybnost a patetismus,je odkrýván duševní svět hrdinů(zejména žen)

Aristofanes Reprezentant řecké komedie: -(445-385 př.n.l.) -Napsal celkem 44 komedií,kompletních se jich dochovalo jen 11. -Nejznámější Lysistraté,Žáby,Vosy aj…. -Vynikající pozorovatel lidí,Uměl nekompromisně kritizovat nešvary a intriky,jenže se projevovaly zejména mezi athénskými politiky.