ŘECKÉ DIVADLO
Vznik divadla Od svých počátků v Antice (6. st. př. k.) se starověké divadlo vyvíjelo v mnoha formách bez přerušení více než tisíc let, až do svého zániku v době pádu Římské říše. Ačkoli jeho vliv na pozdější praxi byl velký, víme o něm jen málo. O jeho existenci svědčí malby na vázách, nástěnné malby, terakotové figurky, texty her a próza. Zachovaly se zříceniny mnoha řeckých a římských divadel, ale o tom, jak se v nich divadlo provozovalo, se můžeme jen
Architektura divadla Měla polokrouhlé hlediště se stupňovitě se zvedajícími řadami sedadel, pod nimiž byly umístěny hliněné nebo bronzové rezonanční nádoby. Na protilehlé straně uzavírala prostor obdélníková budova (skéné), v níž byly šatny herců. . Z této budovy vedly tři vchody na jeviště (proskénion, legeion), které mělo hloubku asi tři metry a táhlo se po celé délce budovy (tedy až 40 metrů). Pod jevištěm byl snížený kruhový prostor (orchéstra), kde byl umístěn sbor a někdy tam byla i čestná sedadla. Vstupovalo se dovnitř dvěma postraními vchody (parodoi). Po stranách jeviště stáli dva otáčivé hranoly (periakty) s malbou znázorňující detaily dekorace.
Řecké divadlo znalo různá technická zařízení, například výsuvnou plošinu, jeřáb ke spuštění boha, zařízení na speciální zvukové a vizuální efekty (hromy a blesky) Zpočátku byla dřevěná, později kamenná. Řecká divadla se zřizovala pod širým nebem (s využitím přirozeného svahu) Kapacita některých divadel byla obrovská (až 21 000) V řeckých divadlech se hrály tragedie a komedie
ŽÁNRY TRAGÉDIE vznikla zřejmě postupným dramatizováním sborových písní na počest Dionýsovu a tématy byli původní tragédie na řeckou mytologii.Časem se staly těžištěm hry dobové problémy, např. konflikty jednotlivce a společnosti. Vzestupem Athén, trochou demokracie, vytvořili v 5. st. Aischylos, Sofoklés a Euripidés velká díla.
vznikla z výjevů pořádaných při veselém průvodu na počest Dionýsovu, nazývaném kómos. Komedie někdy zesměšňuje mytologické příběhy, jindy paroduje tragédii, je satirou osobní nebo politickou, dotýká se filozofie, náboženství, literatury. Souvisí s neomezenou svobodou slova v athénské demokracii. Významnými autory byli Kratinos, Eupolis a Aristofanés KOMEDIE
Úloha herce Hra pod širým nebem kladla velké nároky na herce. Herci hráli v maskách,používali paruky a byli oděni v dlouhé zdobené roucho. Na nohou měli vysoké boty měkké kůže s vysokou podrážkou(koturny). Každý z nich hrál během trilogie několik rolí a kromě hlavního herce (protagonisty) hráli ostatní více rolí i v každé její části. Herci, jejichž počet nepřestoupil čtyři, byli výlučně muži. Byli specializováni na herce tragédií a herce komické. Zejména první se ve splečnosti těšili velké úctě, byli vyznamenáváni někdy jim byly svěřovány i významné společenské funkce. Od roku 450 př. n. l. byla zavedena soutěž o nejlepší herecký výkon.
Náměty a formy divadelních her Námětem tragického a zčásti i komického divadla byly děje řeckého bájesloví nebo důležité historické události . Hry měly podobu buď jednotlivého dramatu nebo byly tři hry spojovány v celek trilogie. K ní byla připojována satyrská dohra, která látku pojednávala v komické rovině. Cílem díla byla katarze, vnitřní očista diváka pocity prožitými při představení.
Aischylos Dramatikové klasického období: -(525-456 př.n.l.)-básník,dramatik -zavedl na scéně 2.herce -Aby zvedl oblibu her,začal užívat výpravné dekorace a nádherné obleky. -jeho dochované tragédie:Peršané,Sedm proti Thébám,Upoutaný Prométheus,trilogie Oresteia aj…
Sofoklés -(496-406 př.n.l.)-básník a dramatik -napsal 123 tragedií,zachovalo se jich ale jen 7(např.Antigona,Oidipus král,Élektra,Oidipus na Kolóně -Zavedl na scénu 3.herce -Zasloužil se o větší dramatičnost,napětí a zápletku. -Zápas člověka s bohy,i když prohraný,není marný -Zavedl princip „Deus ex machina“(bůh ze stroje)-spouštění sochy boha,kdy bylo třeba předejít katastrofě.
Euripidés -(495-405 př.n.l.)-básník,dramatik,rovněž filozof -autor 92 her(dochovaných 18,např:Médea,Šílený Hérakles,Ifigénie Taurská,Élektra -úžívá principu „Deus ex machina“ -dostávají se do tragedie psychologická analýza,vášeň,emoce,pochybnost a patetismus,je odkrýván duševní svět hrdinů(zejména žen)
Aristofanes Reprezentant řecké komedie: -(445-385 př.n.l.) -Napsal celkem 44 komedií,kompletních se jich dochovalo jen 11. -Nejznámější Lysistraté,Žáby,Vosy aj…. -Vynikající pozorovatel lidí,Uměl nekompromisně kritizovat nešvary a intriky,jenže se projevovaly zejména mezi athénskými politiky.