Sírany a fosforečnany.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drahokamy.
Advertisements

Mineralogický systém.
Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
SÍRANY.
Přírodopis drahé kameny
PŘÍRODOPIS - 9. ročník UHLIČITANY
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Olivín Kate Matušková.
Mineralogický systém Sulfidy (sirníky)
DUSIČNANY, SÍRANY, FOSFOREČNANY
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Dusičnany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
UHLIČITANY Ec.
UHLIČITANY SÍRANY FOSFOREČNANY
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Zdroje: - - časopis 21.století t-,1.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Halogenidy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mineralogický systém Uhličitany
Mineralogický systém Křemičitany
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
Halogenidy Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Sírany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Významné soli kyslíkatých kyselin
Teorie Výskyt Využití Sádrovec Baryt Odkazy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Oxidy vodnaté Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Zpracovala: Mgr. Jana Richterová Přírodopis 9. třída 1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
UHLIČITANY / po výkladu si zapiš údaje do sešitu/
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Fyzikální vlastnosti nerostů
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
MINERALOGIE.
MINERÁLY OXIDY A HYDROXIDY.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
UHLIČITANY, SÍRANY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
HALOGENIDY MINERÁLY.
MINERÁLY SULFIDY.
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Mineralogický systém Dusičnany
Transkript prezentace:

Sírany a fosforečnany

Sádrovec (síran) Jednoklonný minerál Barva: bezbarvý, podle příměsí bílá, šedá, žlutá, namodralá, hnědá Lesk perleťový na štěpné ploše, na ostatních plochách skelný Průhlednost: průhledný až průsvitný, vryp bílý Využití: pálená sádra, přísada do cementů, v sochařství, v sklářství, v medicíně nebo i jako hnojivo Naleziště: ČR - menší ložiska Kobeřice a Kateřinky,Zbyšov Ve světě: USA, Mexiko, Německo, Slovensko atd…

Baryt (síran) Barva: bezbarvý, bílá, žlutá, modrá, šedá, červená, hnědá Průhledný, průsvitný až neprůhledný, vryp je bílý, lesk na krystalových plochách skelný, na štěpných plochách přechází do perleťového Baryt se získává těžbou, vyskytuje se v hlubinných dolech často s fluoritem Využití: V papírnictví, ve stavebnictví jako ochranná omítka proti rentgenovému záření, v pyrotechnice – barevný plamen, v lékařství, při výrobě barev nebo ve sklářství, výplachy a těsnění vrtů Naleziště: ČR - Litice nad Orlicí, Harrachov, Pernarec, Příbram Ve světě – USA, Německo, Anglie a mnoho dalších

Apatit (fosforečnan) Vzniká krystalizací z magmatu, či z nahromaděných zbytků organických látek tzv. fosforitů Jedna ze základních složek hornin Neštěpný minerál, který má skelný lesk na krystalových plochách, ale na lomných plochách lesk matný Barva: zelená nebo nafialovělá Důležitý zdroj fosforu, hlavní surovina pro výrobu kyseliny fosforečné a následně průmyslových hnojiv, použití v zubařství Vyskytuje se v zubech a kostech všech obratlovců Výskyt: ČR – Písecko Ve světě – poloostrov Kola (Rusko), Alpy, Maroko, USA, Ukrajina

Tyrkys (fosforečnan) Světle modrý, modrozelený až světle zelený minerál, neprůhledný, voskově lesklý s lasturnatým lomem Již od starověku využíván jako ozdobný kámen Výskyt – Írán, Egypt, Nové Mexiko Použití: šperky

Test – varianta A 1) Vyjmenuj 2 minerály, které spadají do skupiny síranů. 2) Je nějaké naleziště barytu v ČR? 3) K čemu se využívá tyrkys? 4) Zdroj fosforu je...? 5) Využití sádrovce (2) 6) Je sádrovec minerál?

Test – varianta B 1) Vyjmenuj 2 minerály, které patří do skupiny fosforečnanů. 2) Je nějaké naleziště apatitu v ČR? 3) K čemu se využívá sádrovec? 4) Barva tyrkysu? 5) Využití barytu (2) 6) Je tyrkys minerál?